جوایز صادراتی گردشگری متوقف می‌شود یا افزایش می‌یابد؟

تورگردانان همچنان جوایز صادراتی سال‌های 89 و 90 را طلبکارند، این در حالی است که براساس اعلام سازمان توسعه‌ی تجارت، از سال 91 دیگر از جوایز صادراتی خبری نیست؛ اما با این حال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده است که پیگیر افزایش مبلغ جوایز صادراتی بخش گردشگری برای سال 91 است.

تورگردانان همچنان جوایز صادراتی سال‌های 89 و 90 را طلبکارند، این در حالی است که براساس اعلام سازمان توسعه‌ی تجارت، از سال 91 دیگر از جوایز صادراتی خبری نیست؛ اما با این حال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده است که پیگیر افزایش مبلغ جوایز صادراتی بخش گردشگری برای سال 91 است.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی شریفی مدیرکل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چند وقت پیش خبری را درباره‌ی مبلغ جایزه‌ی صادراتی مربوط به آژانس‌های گردشگری، از 60 تا 140 دلار به ازای ورود هر گردشگر خارجی اعلام کرد.

بر این اساس، جایزه‌ی ورود هر گردشگر از کشورهای آمریکایی،‌ آفریقایی،‌ شرق آسیا (چین، ژاپن، کره، تایلند، مالزی و سنگاپور) و اقیانوسیه 120 دلار و از دیگر کشورها 60 دلار اعلام شده بود که البته ذکر نکردن اروپا در میان این کشورها جای تعجب و سوال داشت و این ابهام را ایجاد کرد که آیا در بخشنامه‌های جدید جوایز صادراتی، گردشگران اروپایی که به گفته‌ی تورگردانان،‌ اتفاقا گردشگران درآمدزایی برای ایران هستند، سهمی در این جوایز ندارند یا در گروه «سایر کشورها» که جایزه‌ی کمتری به آن‌ها اختصاص داده شده است، قرار گرفته‌اند؟

شریفی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایسنا،‌ گفت: نام اروپا از آن خبر جا افتاده بود؛ وگرنه جذب هر گردشگر اروپایی به ایران 120 دلار جایزه دارد.

او همچنین اعلام کرد: این جایزه براساس بخشنامه‌ی سال 89 است و پرونده‌های آژانس‌های واردکننده‌ی گردشگر در سال 90 نیز در حال پیگیری است. برای سال 91 هم در حال رایزنی هستیم تا مبلغ جایزه را افزایش دهیم.

اما محمود بنکدارنیا عضو هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی تورگردانان ایران که نماینده‌ی این جامعه در کمیته‌ی بررسی پرونده‌های جوایز صادراتی گردشگری است، در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: آخرین جوایز صادراتی بخش گردشگری، شب عید سال 91 پرداخت شد و به گردشگران خارجی که در سال‌های 87 و 88 به ایران وارد شده بودند، مربوط می‌شد.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه‌ی پرداخت جوایز صادراتی سال 89 ارائه شده است و فکر می‌کنم تا کنون حدود 60 دفتر خدمات مسافرتی برای دریافت جوایز آن سال (1389) ثبت نام کرده‌اند که پس از تحویل پرونده‌ها،‌ جامعه‌ی تورگردانان با حضور نماینده‌ی سازمان‌های «میراث فرهنگی و گردشگری» و «توسعه تجارت» پرونده‌ها را بررسی می‌کند.

او بیان کرد: شرایط پرداخت جوایز سال 90 هنوز اعلام نشده است.

بنکدارنیا همچنین گفت: بعد از هدفمندی یارانه‌ها، یکسری مشوق‌ها مانند جوایز صادراتی از بین رفتند که طبق اعلام سازمان توسعه‌ی تجارت، از پرداخت جوایز صادراتی در سال 91، دیگر خبری نیست و به‌نظر می‌رسد تلاش و رایزنی در این‌باره چندان فایده نداشته باشد.

او تأکید کرد: پرداخت نشدن جایزه‌ی صادراتی در سال 91 فقط به گردشگری مربوط نیست و یک اعلام کلی از سوی سازمان توسعه‌ی تجارت به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91072516367
  • خبرنگار : 71021