در حج امسال سيره پيامبر(ص) به جهانيان معرفي شود

رييس اسبق دانشكده علوم قرآني كشور گفت: حج يك عبادت اجتماعي بزرگ و واجب بر نخبگان مسلمان است.

رييس اسبق دانشكده علوم قرآني كشور گفت: حج يك عبادت اجتماعي بزرگ و واجب بر نخبگان مسلمان است.

امرالله گيوي نهاوندي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: مسلمانان در هر روز، هر هفته و هر سال يكسري اجتماعاتي دارند كه شامل رفتن به مساجد، حضور در نماز جمعه و انجام مراسم حج است. در اعمال روزانه و هفتگي عموم مسلمانان با هر شرايطي كه دارند حضور پيدا مي‌كنند، ولي اجتماع سالانه بر افرادي واجب است كه توانايي جسمي و مالي داشته باشند.

اين رابط روحانيون حج خاطرنشان كرد: بر نخبگان مسلمان از نظر ثروت و قدرت واجب است كه در اين اجتماع سالانه شركت كنند و يك ميدان وسيع براي كارهاي اجتماعي مسلمانان فراهم شود.

وي افزود: به اين دليل كه در ايام برگزاري حج تمام مسلمانان از سرزمين‌هاي مختلف گرد هم جمع مي‌شوند و نيازها و تجربيات خود را به همديگر انتقال مي‌دهند، حج مهمترين عبادت اجتماعي و اسلامي محسوب مي‌شود.

نهاوندي با اشاره به زيبايي اعمال حج عنوان كرد: تمام كساني كه حج بر آن‌ها واجب شده بايد تا 9 ذي‌الحجه به مكه رسيده و خود را به طور كامل براي مناسك حج آماده كنند. حاجي بايد از پنج ميقات محرم شده و لباس احرام بپوشد. در اين حج افراد با شرايط و مذاهب مختلف در يك مكان جمع و با يك لباس و يك شعار اطاعت خداوند را به جا مي‌آورند.

رابط روحانيون حج خاطرنشان كرد: تمامي اين اعمالي كه در حج انجام مي‌شود نشان دهنده اين است كه اسلام به نظم كه جزء اركان زندگي است اهميت خاصي مي‌دهند. حاجيان وقتي در عرفات حاضر مي‌شوند اعمال خاصي ندارند و اين همه زحمتي كه براي حضور در اين مكان مي‌كشند نشان از اين است كه بايد عرفان را در خود تقويت كنند و حضور در عرفات مهمترين قسمت حج است.

وي با بيان اين‌كه «در حج امسال بايد باشكوه‌تر از هميشه نام پيامبر (ص) را زنده نگه داريم» گفت: امسال بايد عظمت و سيره پيامبر(ص) و زيبايي كه در لحظه لحظه زندگي پيامبر وجود داشته را به جهانيان معرفي كنيم. در حج امسال خيلي خوب مي‌توانيم در جهت وحدت مسلمانان گام برداريم.

نهاوندي با اشاره به جايگاه فلسفه حج در دين اسلام گفت: فلسفه حج فردي، عبادي، سياسي و اجتماعي است. در حج جنگي كه بين انسان و شيطان است با پرتاب سنگ اين تنفر نشان داده مي‌شود. بايد بدانيم كه شيطان هر روز از يك اسلحه جديد براي فريب بندگان استفاده مي‌كند و همواره بايد با پرتاب سنگ، او را از خود دور كنيد.

رييس اسبق دانشكده علوم قرآني كشور با اشاره به يكي ديگر از اعمال حج گفت: حاجيان با توجه به سنت حضرت ابراهيم، مراسم قرباني كردن را دارند و اين عمل فقط مخصوص ذبح حيوان نيست، بلكه بايد هر چيزي كه به آن علاقه‌مندند و باعث دلبستگي آنها به دنيا مي‌شود را قرباني كنند.

وي در پايان با اشاره به مسائل سياسي حج گفت: ما فقط با يك شيطان روبرو نيستيم، بلكه شيطان‌هاي بزرگي وجود دارند كه كل جوامع بشري را گول مي‌زنند. در مناسك حج برائت از مشركين را داريم كه امام (ره) اين امر را كه از ابتدا در مناسك حج بود ولي سال‌ها غبار مي‌خورد زنده كرد و برائت از مشركين جزء مهم‌ترين ابعاد سياسي حج است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ مهر ۱۳۹۱ / ۰۶:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91071106945
  • خبرنگار : 71461