بررسي طرح تحكيم بنيان خانواده باز هم در شورا نيمه‌كاره ماند

چطور به شهرداري براي ورود به خصوصي‌ترين روابط زناشويي مردم مجوز بدهيم ؟

رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در مخالفت با برخي مفاد طرح تحكيم بنيان خانواده، گفت: با تصويب اين طرح به شهرداري اجازه مي‌دهيم كه به خصوصي‌ترين روابط حوزه زناشويي زوج‌هاي جوان ورود كند! شهرداري با استناد به كدام ماموريت قانوني قصد دارد اين كار را انجام دهد و با چه مجوزي اين اختيارات را به او مي‌دهيم.

رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در مخالفت با برخي مفاد طرح تحكيم بنيان خانواده، گفت: با تصويب اين طرح به شهرداري اجازه مي‌دهيم كه به خصوصي‌ترين روابط حوزه زناشويي زوج‌هاي جوان ورود كند! شهرداري با استناد به كدام ماموريت قانوني قصد دارد اين كار را انجام دهد و با چه مجوزي اين اختيارات را به او مي‌دهيم.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در جريان چهارصد و نود و سومين جلسه علني شوراي شهر تهران، بررسي طرح« تحكيم بنيان خانواده، آموزش مهارت‌هاي زندگي مشترك زوجين قبل از ثبت ازدواج،» در حالي براي پنجمين بار در دستور جلسه قرار گرفته بود كه قرار گرفتن آن در آخرين دستور جلسه مورد اعتراض رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا قرار گرفت.

مرتضي طلايي ـ رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با طرح اين سوال كه به چه دليل اين طرح در آخرين دستور جلسه قرار گرفته است، گفت: اگر قرار است اين طرح حذف شود، آنرا حذفش كنيد اما اين رويه صحيح نيست كه هر بار طرحي كه مربوط به مهمترين موضوع روز جامعه است را در دستور آخر قرار داده و بررسي آن مدام به تعويق بيافتد.

اعتراض طلايي موجب شد كه حسن بيادي ـ نايب رييس شوراي شهر تهران كه رياست جلسه امروز را بر عهده داشت، بررسي اين طرح را در دستور ابتدايي جلسه بگنجاند.

به اين ترتيب موادي از طرح تحكيم بنيان خانواده توسط طلايي قرائت شد و سپس نقطه نظر اعضا در اين باره شنيده شد.

رسول خادم رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران از مخالفان سرسخت برخي از مواد اين طرح بود.

وي با اشاره به بندهايي از طرح يادشده مبني بر پيشنهاد هيئت وزيران براي تصويب طرح‌هايي همچون الزام گذراندن دوره‌هاي آموزشي مهارت‌هاي زندگي مشترك، نظام خدمات سلامت روان كشور و سند ملي امنيت بانوان و كودكان در روابط اجتماعي اظهار كرد: آيا شورا مي‌تواند براي همه اركان نظام به اين شكل جزئي تعيين تكليف كند؟ آيا مي‌توان به دستگاه‌ها دستور داد كه طرح‌هاي اشاره شده را تصويب كنند؟

اين طرح به شهرداري اجازه مي‌دهد به خصوصي ترين حوزه روابط زناشويي زوج‌هاي جوان ورود كند!

وي با انتقاد از ورود شهرداري به ماموريت‌هايي فراتر از اختيارات قانوني خود، اظهار كرد: در يكي از بندهاي اين طرح شهرداري مكلف به تهيه بانك اطلاعات خانواده‌هاي نوبنيان شهر تهران و رصد وضعيت زوج‌هاي آموزش ديده و استمرار خدمات آموزشي و توانمندسازي به آنها شده است، ما با تصويب اين بند به شهرداري اجازه مي‌دهيم كه به خصوصي ترين روابط حوزه زناشويي زوج‌هاي جوان ورود كند!شهرداري با استناد به كدام ماموريت قانوني قصد دارداين كار را انجام دهد و با چه مجوزي اين اختيارات را به او مي‌دهيم.

خادم اعتقاد دارد كه شوراي شهر بايد از دستگاه‌هاي متولي امر خانواده دعوت كرده و نقايص كار آنها را به آنها گوشزد كند اما شهرداري نمي‌تواند به جاي دستگاه‌هاي اجرايي اين مسئوليت را بپذيرد چرا كه پشتوانه كار تخصصي در اين حوزه را ندارد و تنها مي‌تواند بحث حمايتي داشته باشد.

وي تاكيد كرد: برخي از تكاليفي كه براي شهرداري در اين طرح پيش‌بيني شده، به هيچ نحوي با منطق متعارف ماموريت‌هاي شهرداري تطابق نداردو به همين خاطر ورود شهرداري به اين موضوع را جايز نمي‌دانم.

به گزارش ايسنا، پروين احمدي‌نژاد ـ عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران هم هرچند كه طرح تحكيم بنيان خانواده را خوب توصيف كرد اما گفت: اين طرح برشي از طرح جامعي است كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين حوزه تهيه كرده است.

وي با بيان اينكه برابر برنامه پنج ساله شهرداري بايد در مورد خانواده برنامه‌هايي به شورا ارائه مي‌داد كه بهتر بود قبل از تصويب اين طرح، برنامه ياد شده را مطالبه مي‌كرديم.

احمدي‌نژاد معتقد بود كه تصويب اين طرح نوعي موازي كاري محسوب مي‌شود و هزينه بر است.

خسرو دانشجو ـ سخنگوي شوراي شهر تهران هم در اينكه شهرداري توان ورود به موضوع خانواده به اين شكل را داشته باشد، تشكيك كرد و گفت: اگر به همين ترتيب پيش برويم، موضوعات متعددي كه دستگاه‌هاي متولي آن وظايف خود را به درستي انجام نمي‌دهند و شهرداري بايد به آن موضوعات ورود كند.

دانشجو هم معتقد بود كه به جاي تصويب چنين طرح‌هايي بايد از دستگاه‌هاي مسئول براي ارائه گزارش دعوت و نقايص كار آنها برطرف شود.

وي با طرح اين سوال كه رصد وضعيت زوج‌هاي جوان با كدام ابزار كارشناسي در شهرداري بايد انجام شود؟ افزود: به نظر مي‌رسد در نحوه نگارش بندهايي از طرح شورا تغييراتي بايد اعمال شود ضمن اينكه در اين طرح تكاليف زيادي براي شهرداري منظور شده كه ابزار انجام آن در اختيار شهرداري نيست.

به گزارش ايسنا، با وجود مخالفت برخي اعضاي شوراي شهر با برخي مواد ذكر شده در اين طرح معصومه ابتكار رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران معتقد بود كه آمارهاي نگران كننده از تزلزل بنيان خانواده، ضرورت ورود شهرداري به اين موضوع را دو چندان كرده است.

وي با بيان اينكه آمارها نشان مي‌دهد خانواده تهراني بسامان نيست ، تاكيد كرد: جايگاه و اهميت طرح تحكيم بنيان خانواده روشن است.

ابتكار با رد اين موضوع كه تصويب اين طرح منجر به موازي كاري مي‌شود، گفت: اگر در گذشته طرح‌هايي در حوزه تحكيم و بنيان خانواده وجود داشته، مي‌توان از مراجع ذيربط درخواست كرد كه نسبت به اجراي آنها اقدام كنند. اما نبايد انتظار داشت كه شهرداري با توجه به ظرفيت‌هايي كه در اختيار دارد از ورود به اين موضوع خودداري كند.

وي خاطرنشان كرد: در برخي موارد دستگاه‌هاي اجرايي مسئول، ناكارآمد هستند و اين در حالي است كه شهرداري با ورود به موضوع به نتيجه موفقيت آميز دست يافته است.

وي به اين موضوع كه شهرداري از يك نهاد خدماتي صرف به نهادي اجتماعي تبديل شده اشاره كرد و گفت: در چنين شرايطي نمي‌توان نسبت به رسالت مهمي كه در حوزه اجتماعي بر عهده شهرداري است بي تفاوت بود.

معصومه آباد ـ رييس كميته نامگذاري شوراي شهر تهران هم از شكل گيري دوباره اين بحث‌ها درباره طرح تحكيم بنيان خانواده انتقاد كرد و گفت: اين رويه بازگشت به عقب است چرا كه پيش از اين دو جلسه درباره مفاد اين طرح بحث شده و همه درباره كليات آن اتفاق نظر دارند تنها درباره موضوعات شكلي اين طرح اختلاف نظر وجود دارد.

آباد با تاكيد بر اينكه خانواده مقوله‌اي مربوط به يك وزارتخانه خاص نيست، گفت: هر نهاد و تشكيلاتي كه ظرفيت‌هايي در اختيار دارد بايد براي پايداري بنيان خانواده تلاش كند.

وي به ظرفيت‌هاي شهرداري در اين حوزه اشاره كرد و گفت: 374 سراي محله، خانه‌هاي سلامت و فرهنگسراها از جمله تشكيلاتي هستند كه مي‌توانند در حوزه تحكيم بنيان خانواده فعاليت كنند.

وي ادامه داد: طرح تحكيم بنيان خانواده يك بار به صورت مفصل و جزئي درصحن شورا قرائت شده بود اما برخي از اعضا معتقد بودند كه نبايد جزئيات ريز در طرح گنجانده شود، اكنون كه طرح به صورت كلي دوباره به صحن آمده، اعضا سوال مي‌كنند كه اين كليات به چه شكلي قرار است اجرا شود؟

به گزارش ايسنا سيد مناف هاشمي معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران هم از موافقات تصويب طرح تحكيم بنيان خانواده بود.

هاشمي با بيان اينكه در برنامه عملياتي شهرداري تهران تكاليف فرهنگي و اجتماعي براي شهرداري استفاده شده است، اظهار كرد: يكي از برنامه‌هاي سرفصل فرهنگي و اجتماعي، حمايت از نهاد خانواده و ارتقاي مشاركت‌هاي اجتماعي است.

معاون شهردار تهران با اشاره به پيش‌بيني 5 ميليارد تومان اعتبار در بودجه سال جاري شهرداري براي تكاليف مربوط به حمايت از نهاد خانواده، درخواست كرد كه شورا زماني را براي ارائه گزارش شهرداري در اين خصوص اختصاص دهد.

به گزارش ايسنا، اما خادم اظهارات اعضاي موافق با تصويب طرح تحكيم بنيان خانواده را نوعي فرافكني توصيف كرد و گفت: مساله اين نيست كه بحث تحكيم بنيان خانواده نبايد در شورا مطرح شود، بلكه مساله اين است كه شكل ورود به اين موضوع چگونه باشد.

وي خاطرنشان كرد: پليس ساختمان در شهرداري عملكرد خوبي ندارد، اما با وجود مشكلات جدي حوزه ساخت‌وساز، كسي كاري به عملكرد پليس ساختمان ندارد. شهرداري اگر مي‌تواند، مسووليت‌هاي خود را به شكل كارآمدتري دنبال كند.

خادم بار ديگر به بخشي از طرح يادشده كه شهرداري را به رصد وضعيت خانواده‌هاي نوبنياد مكلف كرده بود، انتقاد كرد و گفت: با كدام ابزار قرار است اين كار انجام شود؟

وي تاكيد كرد: شورا بايد اين موضوع را از مرجع رسمي خودش دنبال كند. امر خانواده متولي دارد، هرچند كه ناكارآمد باشد. شوراي شهر بايد از طريق بهزيستي، وزارت بهداشت و ديگر دستگاه‌هاي اجرايي برنامه‌هاي تحكيم بنيان خانواده را دنبال كند و شهرداري هم مي‌تواند نقش حمايتي داشته باشد.

آباد هم در واكنش به اظهارات خادم گفت: توضيح اينكه شهرداري چگونه بايد وضعيت زندگي زوج‌هاي جوان را رصد و از آن بانك اطلاعاتي تهيه كند، به تفصيل قابل ارائه است اما از حوصله جلسه امروز شورا خارج است. اعضا مي‌توانستند در جلسات كميسيون تخصصي حضور يابند تا از اين جزييات مطلع شوند.

وي تاكيد كرد: هدف اين نيست كه شهرداري به ريزترين مسائل زناشويي زوج‌هاي جوان ورود كند. اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در بسيار از موارد مي‌شد از طلاق پيشگيري كرد و در اين زمينه كوتاهي شده است. در حقيقت بند رصد زندگي زوج‌هاي جوان، رويكرد پيشگيرانه دارد.

به گزارش ايسنا، در نهايت بررسي طرح تحكيم بنيان خانواده با وجود اينكه بخش عمده وقت جلسه امروز را به خود اختصاص داد، بي‌نتيجه ماند.

با توجه به اختلاف نظر قابل توجه اعضا با يكديگر درباره اين طرح، مقرر شد كه طرح ياد شده در يك كميسيون تلفيق متشكل از نمايندگان كميسيون‌هاي سه‌گانه بررسي و متن آن اصلاح شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 91070402843
  • خبرنگار :