نگاهي به قيمت خودروها در بازار و تفاوت آن با قيمت كارخانه

در حاليكه مسوولان در هفته‌هاي اخير بر رشد توليد و در نتيجه كاهش قيمت خودرو در بازار تاكيد كرده‌اند، قيمت خودرو در بازار همچنان به‌طور غيرطبيعي و حبا‌ب گونه بالاست.

در حاليكه مسوولان در هفته‌هاي اخير بر رشد توليد و در نتيجه كاهش قيمت خودرو در بازار تاكيد كرده‌اند، قيمت خودرو در بازار همچنان به‌طور غيرطبيعي و حبا‌ب گونه بالاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته فعالان بازار دليل اصلي اين وضعيت، كاهش عرضه از سوي خودروساز به دليل كاهش توليد است كه احتمالا در آينده رشد توليد و عرضه باعث خالي ‌شدن حباب قيمت‌ها خواهد شد. البته سازمان‌هاي نظارتي نيز بايد پاسخگوي قيمتهاي فعلي در بازار باشند.

به هر حال در حال حاضر در محصولات گروه خودروسازي سايپا، قيمت بازار سايپا 141 حدود 9 ميليون و 800 هزار تومان، سايپا132 حدود 10 ميليون و 100 هزار تومان و سايپا131 حول و حوش 10 ميليون تومان است. اين در حالي است كه قيمت كارخانه‌اي سايپا141 حدود 9 ميليون و 500 هزار تومان، سايپا132 حدود 10 ميليون تومان و سايپا131 نيز حدود 9 ميليون و 500 هزار تومان است.

هم‌چنين در حال حاضر قيمت فروش تيبا در برخي نمايندگي فروش سايپا در حالي حدود 14 ميليون تومان عنوان مي‌شود كه قيمت كارخانه‌اي اين خودرو حول و حوش 12 ميليون و 850 هزار تومان است.

تندر 90 پارس خودرو نيز اگرچه در مدل E1 آن يافت نشده و قيمت E2 فول آن در بازار حدود 23 ميليون تومان بوده، اما قيمت كارخانه‌اي اين خودرو حدود 17 ميليون و 500 هزار تومان است.

مگان نيز در مدل 2000 اتوماتيك آن به قيمت حدود 50 ميليون تومان در بازار عرضه مي‌شود، اما قيمت كارخانه‌اي آن حدود 37 ميليون تومان است. قيمت ماكسيما اتوماتيك نيز در برخي از نمايندگي‌هاي فروش در حالي حدود 71 ميليون تومان است كه قيمت كارخانه‌اي اين محصول حول و حوش 57 ميليون و 700 هزار تومان است.

تيانا فول آپشن نيز در بازار به قيمت حدود 90 ميليون تومان و تيانا معمولي حول و حوش 83 ميليون تومان عرضه مي‌شود، در حاليكه قيمت كارخانه‌اي مدل فول اين خودرو حدود 80 ميليون تومان و معمولي 74 ميليون تومان است.

اما در محصولات گروه صنعتي ايران خودرو، در حالي پژو 206 تيپ2 به قيمت حدود 22 ميليون و 800 هزار تومان و تيپ6 حول حوش 33 ميليون و 500 هزار تومان عرضه مي‌شود كه قيمت كارخانه‌اي تيپ2 اين خودرو حدود 16 ميليون تومان و قيمت كارخانه‌اي تيپ6 اين خودرو نيز حدود 20 ميليون تومان است.

پژو 206 صندوق‌دار نيز در مدل V8 آن حدود 26 ميليون و 600 تومان و مدلV9 حدود 33 ميليون و 400 هزار تومان در برخي نمايندگي‌هاي ايران خودرو عرضه مي‌شود. اين در حالي است كه قيمت كارخانه‌اي مدل V8 حدود 19 ميليون تومان و مدلV9 حدود 22 ميليون تومان است.

تندر 90 ايران خودرو نيز در مدل E1 به قيمتي حدود 20 ميليون و 100 هزار تومان و E2 به قيمت حدود 22 ميليون تومان عرضه مي‌شود. البته نرخ كارخانه‌اي تندر 90 E2 حدود 17 ميليون و 500 هزار تومان و تندرE1 حدود 15 ميليون و 300 هزار تومان است.

اما پژو 405 نيز در حالي در برخي نمايندگي‌هاي فروش ايران خودرو به قيمت حدود 17 ميليون تومان فروخته مي‌شود كه قيمت كارخانه‌اي اين خودرو حول و حوش 14 ميليون تومان است.

پژو پارس سال به قيمت حدود 23 ميليون و 500 هزار تومان عرضه مي‌شود، در حالي كه قيمت كارخانه‌اي آن حدود 18 ميليون و 200 هزار تومان است.

اما سمند SE در حالي به قيمت حدود 15 ميليون و 300 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود كه قيمت كارخانه‌اي آن حدود 14 ميليون و 500 هزار تومان است.

سمند LX نيز در حالي به قيمت حول و حوش 18 ميليون و 200 هزار تومان فروخته مي‌شود كه قيمت كارخانه‌اي آن حدود 16 ميليون و 200 تومان است.

سوزوكي گراند ويتارا نيز در تيپ 8 آن به قيمت حول و حوش 80 ميليون تومان در بازار عرضه مي‌شود. البته قيمت كارخانه‌اي اين خودرو حدود 58 ميليون تومان است.

البته بايد توجه كرد كه قيمتهاي ياد شده نسبي بوده و با توجه به عدم پايبندي فروشندگان به عرضه محصولات با قيمت كارخانه‌اي و تعدد مدل در برخي خودروها، بعضا قيمت پيشنهادي فروشندگان مختلف داراي درصدي تفاوت و نوسان است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91063118607
  • خبرنگار : 71186