محجوب: احزاب در تصميمات سياسي كشور نقشي ندارند/فرهنگ سياسي متمايل به كار حزبي شود

دبيركل خانه كارگر با انتقاد از نبود احزاب پايدار در جامعه، بدبيني مردم نسبت به احزاب را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم حزبي شدن انتخابات در ايران تاكيد كرد.

دبيركل خانه كارگر با انتقاد از نبود احزاب پايدار در جامعه، بدبيني مردم نسبت به احزاب را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم حزبي شدن انتخابات در ايران تاكيد كرد.

عليرضا محجوب در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بلوغ احزاب را شرط حقيقي مبارزات سياسي دانست و افزود: جريانات، گروه‌ها، احزاب و حتي افراد وقتي رفتارشان در عرصه سياست از سر بلوغ خواهد بود كه مسئولانه وارد اين عرصه شوند و به آنها ميدان داده شود تا بتوانند مسئولانه ميدان‌داري كنند در حالي كه در شرايط فعلي اين ميدان‌داري مسئولانه نيست.

وي با بيان اينكه احزاب به عنوان ركن اصلي تصميمات سياسي در كشور ما نقش تعيين‌كننده و اساسي ندارند، افزود: حتي كساني كه در جريان انتخابات‌هاي مختلف انتخاب مي‌شوند خود را پايبند به تعهدات حزبي نمي‌شناسند. بيشتر روساي جمهور ما بعد از انتخاب كوشيده‌اند بگويند كه به هيچ حزب و جرياني وابسته نيستند، معنايش اين است كه زمينه‌ي ابراز بلوغ جريانات سياسي از ميان مي‌رود.

نماينده مردم تهران در مجلس، رفتار حزبي در ايران را مربوط به اصل كودكي دانست و گفت: نمي‌توان گفت كه حزب بالغي در كشور ما وجود دارد چرا كه حزب بالغ وقتي معنا دارد كه بتواند در حاكميت نقش بگيرد و اعمال حاكميت كند؛ بنابراين حزبي كه در حاكميت نقشي ندارد شرايط كودكي را مي‌گذارند.

محجوب خاطرنشان كرد:‌ تا زماني كه احزاب موجود در جامعه خود را نيازمايند و امكان آزمودن آنها هم فراهم نباشد نمي‌توان گفت كه اين احزاب به بلوغ سياسي رسيده‌اند يا خير.

دبيركل خانه كارگر با تاكيد بر لزوم حزبي شدن انتخابات در ايران، تصريح كرد: فرهنگ سياسي ما بايد متمايل به كار گروهي، جمعي و حزبي باشد. اينها نيازمند تمهيدات متعددي است كه بايد انجام شود تا عملياتي شود.

وي با اشاره به عدم ايفاي نقش احزاب در دوران مشروطيت، ادامه داد: مردم ايران همواره با خوش‌بيني به احزاب نمي‌نگرند و بنابراين جا انداختن اين موضوع در بين مردم كار آساني نيست، البته ممكن است كوشش‌هايي در اين مسير انجام شده باشد اما كافي نيست.

نماينده مردم تهران در مجلس، درباره بروز و ظهور احزاب يك‌شبه در ايام انتخابات نيز گفت: خاصيت جايي كه احزاب پايدار و داراي تاريخ و شناسنامه در عرصه فعاليت نباشند، ظهور احزاب موسمي و يك‌شبه است و اين طبيعت اين شيوه‌ حكومت‌داري و اداره كشور است.

محجوب با بيان اينكه نمي‌توان از احزاب يك‌شبه، بلوغ سياسي را انتظار كشيد، افزود: بدترين حالت براي عرصه سياست كه بايد همه جاي آن بر اساس محاسبات هندسي تنظيم شود اين است كه ما بر اساس بخت و اقبال منتظر نتيجه باشيم و وقتي احزاب ناپايدار باشند هم نتيجه به فال و قرعه و شانس و اقبال مربوط خواهد بود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91062816518
  • خبرنگار : 71132