/نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه/5 و پاياني

محسني اژه‌اي: دستگاه قضايي آماده همكاري با دولت در زمينه گراني‌هاست

در ادامه نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه، خبرنگاري به بخشنامه بانك مركزي مبني بر ممنوعيت استفاده از نام ائمه در موسسات مالي و اعتباري اشاره كرد و از اقدام قوه قضاييه در اين زمينه پرسيد كه محسني اژه‌اي گفت: در اين خصوص قانوني وضع نشده است. مردم ما مردم مسلماني هستند و بايد مقدسات حفظ شود. ان‌شاالله به همين توصيه‌اي كه بانك مركزي ابلاغ كرده است، عمل كنند اما اين كار جرم نيست ولي اگر مصوبات لازم‌الاجرايي باشد كه دستگاه‌ها به آن عمل نكنند قوه قضاييه وارد خواهد شد.

در ادامه نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه، خبرنگاري به بخشنامه بانك مركزي مبني بر ممنوعيت استفاده از نام ائمه در موسسات مالي و اعتباري اشاره كرد و از اقدام قوه قضاييه در اين زمينه پرسيد كه محسني اژه‌اي گفت: در اين خصوص قانوني وضع نشده است. مردم ما مردم مسلماني هستند و بايد مقدسات حفظ شود. ان‌شاالله به همين توصيه‌اي كه بانك مركزي ابلاغ كرده است، عمل كنند اما اين كار جرم نيست ولي اگر مصوبات لازم‌الاجرايي باشد كه دستگاه‌ها به آن عمل نكنند قوه قضاييه وارد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرنگاري به ضرب و شتم يك روحاني در سمنان اشاره كرد و پرسيد آيا قوه قضاييه نمي‌خواهند اقدامي در اين زمينه داشته باشد كه سخنگوي قوه قضاييه تصريح كرد: اقدامات را كه شما داريد مي‌بينيد. اميدواريم تكرار نشود ولي بخشي از كارها دست شما رسانه‌هاست كه بايد فرهنگ‌سازي كنيد.

خبرنگار ديگري پرسيد با توجه به آزادي زندانيان در مناسبت‌هاي مختلف، آيا زندانيان در آستانه انتخابات به خاطر اعياد مذهبي آزاد نخواهند شد؟ كه محسني اژه‌اي پاسخ داد: شما از اعياد مذهبي به عنوان مناسبت‌ها ياد كرديد ولي انتخابات يكي از مناسبت‌ها نيست. اين مناسبت‌ها در قانون ذكر شده است. ما اعيادي را پيش‌ رو داريم كه ممكن است انتخابات با بعضي از اين مناسبت‌ها هم‌زمان شود ولي ربطي به انتخابات ندارد.

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال كه با توجه به امتناع دولت از اجراي مصوبات ارزي مترو، مردم متضرر مي‌شوند، دادستاني كل كشور به موضوع ورود خواهد كرد يا خير؟ گفت: خير. ما به صورت ويژه وارد نشديم.

خبرنگاري به صحبت‌هاي فرمانده سپاه پاسداران مبني بر دستگيري افرادي كه در زمان برگزاري اجلاس عدم تعهد قصد برهم زدن امنيت را داشتند اشاره كرد كه محسني اژه‌اي در اين زمينه گفت: در جلسه قبل عرض كردم كه يك پرونده امنيتي تشكيل شده ولي از بيان جزئيات پرونده معذورم و از اين جزئيات هم اطلاعي ندارم ولي در حال رسيدگي است.

وي در پاسخ سوالي در مورد رسيدگي به پرونده مديران سايت مثقال به اتهام اخلال در بازار سكه و ارز نيز اظهار كرد: اين افراد هنوز محاكمه نشده‌اند و پرونده در حال رسيدگي است.

سخنگوي قوه قضاييه همچنين در پاسخ به سوالي در مورد وضعيت پرونده سعيد ملك‌پور و شايعات مطرح شده پيرامون اين پرونده خاطرنشان كرد: قطعا فشار بيروني جلوي اجراي حكم را نمي‌گيرد ولي ممكن است رسيدگي‌ها به خاطر بعضي مشكلات فني و مواردي نظير ارجاع به كارشناس به طول بينجامد.

محسني‌اژه‌اي در مورد تاثير توبه افراد در مجازات نيز يادآور شد: اگر كسي توبه كند و احراز شود اين توبه قبل از صدور حكم و قطعيت بوده حتما موثر است. در بعضي موارد حتي ممكن است بعد از قطعيت حكم هم توبه احراز شود و موثر باشد.

خبرنگاري سوال خود را اين‌گونه مطرح كرد كه خانم ميرقلي‌خان بعد از بازگشت از آمريكا در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان كرده كه از دولت آمريكا شكايت خواهد كرد. آيا شكايتي در اين زمينه صورت گرفته است؟

محسني‌اژه‌اي پاسخ داد: اگر همان فردي را مي‌گوييد كه دخترش بازداشت شده بود، نمي‌دانم شكايت كرده است يا خير. البته قبل از آن به قوه قضاييه آمده بود ولي نمي‌دانم شكايت كرده است يا نه.

در ادامه خبرنگاري به گراني اقلام مختلف در بازار اشاره كرد و گفت با توجه به افزايش قيمت‌ها شاهد وارد شدن فشار به مردم هستيم. شما قبلا گفتيد قوه قضاييه در اين زمينه دارد كارهايي انجام مي‌دهد. اگر ممكن است به اين اقدامات اشاره كنيد.

دادستان كل كشور تصريح كرد: من در جلسات گذشته عرض كردم كه در خصوص گراني در بازار، عمده مساله به عهده تعزيرات حكومتي است. تعزيرات حكومتي زير نظر دولت است ولي عرض كردم اگر جايي كمك بخواهند دستگاه قضايي حتما كمك خواهد كرد.

وي ادامه داد: در اصل اينكه قدرت خريد بعضي اقشار جامعه پايين آمده است شكي نيست. در اينكه گراني وجود دارد ترديد نيست. در اينكه همه مسئولان بايد براي اين قضيه يك فكر جدي و عاجل انجام دهند هم ترديدي نيست لذا مسئولان عالي نظام و بقيه به دولت توصيه كرده‌‌اند كه هر چه در توان دارد تلاشش را بكند زيرا واقعا براي برخي افراد پرداخت هزينه تهيه مايحتاج روزمره زندگي مشكل است ولي واقعيت هم اين است كه دولت مشغول كار است.

محسني‌اژه‌اي اظهار كرد: من عرض كردم در جلساتي كه بين قوه قضاييه و قواي ديگر برگزار مي‌شود و حتي خود من در سطوح مختلف در آنها شركت مي‌كنم اعلام آمادگي مي‌كنيم مبني بر اينكه هر كاري از دست قوه قضاييه بر بيايد كوتاهي نخواهد شد و اگر احساس شود اخلالي صورت مي‌گيرد ما يقينا در اين شرايط برخورد سختي خواهيم كرد.

خبرنگاري به انتشار خبري مبني بر بازگشت مهدي هاشمي به كشور اشاره كرد و پرسيد قوه قضاييه در بدو ورود آقاي هاشمي چه اقدامي خواهد كرد؟

محسني اژه‌اي پاسخ داد: به هر ترتيب اگر ايشان بيايند به پرونده‌شان رسيدگي مي‌شود و دادستان تهران به موضوع ورود مي‌كنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا قوه قضاييه بر موضوعات حقوقي مسكن مهر نظارت دارد يا خير؟ گفت: اينكه از ناحيه قوه قضاييه يك نظارت موردي خاص صورت بگيرد خير. نسبت به آن مساله كلي كه سازمان بازرسي كل كشور نظارت دارد، بله. سازمان بازرسي كل كشور در گزارش‌هاي نوبه‌اي خود اگر به تخلف يا جرمي برسد حسب مورد اعلام مي‌كند.

خبرنگاري به نقل مطلبي از مصطفي پورمحمدي مبني بر اينكه به خاطر برخي مصلحت‌ها به پرونده آقاي رحيمي رسيدگي نمي‌شود اشاره كرد كه محسني اژه‌اي در اين زمينه گفت: فكر نمي‌كنم آقاي پورمحمدي مطلبي با اين تعبيري كه شما گفتيد گفته باشد.

خبرنگار ديگري به برخوردهاي صورت گرفته با اراذل و اوباش اشاره كرد و گفت با توجه به اجراي احكام اين افراد باز هم شاهد گردن‌كشي چنين افرادي در جامعه هستيم. ايراد كار كجاست و چرا با توجه به برخوردها باز هم اين اقدامات تمام نمي‌شود؟

محسني‌اژه‌اي به مزاح گفت: اگر مي‌خواهيم تمام شود بايد همه ما آدم شويم.

وي افزود: اميدواريم با اقدامات فرهنگي، انتظامي و قضايي اين مسائل به صفر برسد يا اينكه به حداقل ممكن برسد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91062716331
  • خبرنگار : 71356