امر به معروف و نهي از منكر را به يكديگر واگذار نكنيم

يك استاد دانشگاه گفت: در جامعه خيلي از واجبات را انجام مي‌دهيم، ولي امر به معروف و نهي از منكر را فراموش كرده‌ايم در صورتي كه مهم‌ترين واجب همين امر است كه متاسفانه در جامعه ما كم‌رنگ شده است.

يك استاد دانشگاه گفت: در جامعه خيلي از واجبات را انجام مي‌دهيم، ولي امر به معروف و نهي از منكر را فراموش كرده‌ايم در صورتي كه مهم‌ترين واجب همين امر است كه متاسفانه در جامعه ما كم‌رنگ شده است.

عذرا خليلي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه «امر به معروف جزء ضروريات دين است و منكر اين امر كافر محسوب مي‌شود» اظهار كرد: روايات و آيات فراواني در زمينه امر به معروف و نهي از منكر داريم، پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايند اگر امر به معروف و نهي از منكر فراموش شود بركت از آن جامعه مي‌رود و افراد شرور بر سايرين مسلط مي‌شوند و دعاي نيكان بالا نمي‌رود.

وي افزود: طبق سخن ائمه بزرگوار ما نبايد اين فريضه را به يكديگر واگذار كنيم كه دچار معصيت الهي مي‌شويم و اين فريضه واجب كفايي محسوب مي‌شود اما مساله اين است كه اگر افرادي اين كار را انجام دادند و تاثيري نديدند بر سايرين واجب مي‌شود كه تا جايي معروف كنند كه تاثير خود را بگذارند.

اين استاد دانشگاه افزود: امر به معروف و نهي از منكر جزء فروع دين است، ولي طبق سخن امام خميني (ره) اگر اين كار درست اجرا شود موجب اجراي درست ساير فرايض مي‌شود.

خليلي با بيان اين‌كه «امر به معروف و نهي از منكر مثل حركت امام حسين (ع) است كه وقتي مي‌بينند دين در خطر است تمام زندگي خود را براي اين فريضه مهم دادند» خاطرنشان كرد: اگر منكري داشت رايج مي‌شد كه دين را در خطر مي‌انداخت امر به معروف و نهي از منكر بايد وجوب عيني پيدا كند و ضرورت بجا آوردن آن واجب مي‌شود و تمامي افراد و ارگان‌هاي جامعه بايد اين امر را انجام دهند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه يك نظريه غلط در جامعه جا افتاده كه هر كس به دين خود باشد، در صورتي كه اين نظريه اصلا درست نيست. ما اگر تك‌تك حرفي را زديم و تاثير آن را نديديم همگي جمع شويم و يك حرف را بزنيم تا تاثير آن را ببينيم.

خليلي با بيان اين‌كه «مهم‌ترين معروفي كه در جامعه ما به دست فراموشي سپرده شده حجاب بانوان است و متاسفانه هيچ كس هم به اين امر اهميت نمي‌دهد» به نقش صداوسيما در اين امر مهم اشاره كرد و گفت: اگر صداوسيما از درون سازمان خود اين امر را شروع كند كم‌كم به سطح جامعه هم مي‌رسد.

وي افزود: در صورتي كه بانوان جامعه اصلاح شوند روي خانواده‌ها و تربيت نسل آينده تاثير زيادي دارد و كم‌كم جامعه رنگ و بوي ديني به خود مي‌گيرد.

اين استاد دانشگاه در پايان گفت: ‌كسي كه اين امر را بر عهده مي‌گيرد بايد تمام شرايط آن را رعايت كند و خودش بر حرفي كه مي‌زند باور داشته باشد و عاقلانه و عالمانه وارد اين امر شوند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۷:۴۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91062011807
  • خبرنگار : 71461