در آستانه‌ي روز سينما،

رييس كانون كارگردانان: قاعده‌ي ورود به سينما به هم ريخته است

رييس كانون كارگردانان سينماي ايران هم در آستانه‌ي روز سينما از بحران بيكاري در ميان اين صنف سخن مي‌گويد و معتقد است: بايد در سياست كلان سينما تجديدنظر شود.

رييس كانون كارگردانان سينماي ايران هم در آستانه‌ي روز سينما از بحران بيكاري در ميان اين صنف سخن مي‌گويد و معتقد است: بايد در سياست كلان سينما تجديدنظر شود.

همايون اسعديان در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به 210 عضو صنف كانون كارگردانهاي سينماي ايران تصريح كرد:اگر متوسط ساليانه توليدات سينماي ايران را 60 فيلم در نظر بگيريم و اگر همه كارگردان‌ها برابر و با يك كيفيت فيلم بسازند و رعايت نوبت بشود، در يك شرايط نرمال كار كنيم، كارگردانها هر سه سال يك‌بار مي‌توانند فيلم بسازند.

وي ادامه داد: بنابراين با توجه به ميزان توليدات و كيفيت كار اگر هر كارگردان هر هفت، هشت سال يك بار فيلم بسازد در يك شرايط نرمال كار كرده است اما الان كه در يك وضعيت نيمه‌بحراني قرار داريم و سينما در بخش توليد و توزيع دچار مشكل است و مشخصا امسال در توليد دچار بحران هستيم، نمي‌توانيم اينگونه حساب و كتاب كنيم.

اسعديان با اشاره به وضعيت توليدات در تلويزيون گفت: در تلويزيون هم به دلايلي، حجم سفارشات كم شده در حالي كه در چند سال گذشته در بخش تله‌فيلم تعداد فيلم‌هاي توليد شده بالا رفته بود، اما گويا تله‌فيلم هم اين روزها كمتر توليد مي‌شود بنابراين بسياري از كارگردان‌ها بيكار هستند.

اين كارگردان سينما با اشاره به وضعيت بودجه در سينما تصريح كرد: تهيه‌كنندگان ترجيح مي‌دهند با كارگردان‌هايي كه دستمزد كمتري مي‌گيرند، كار كنند پس در اين شرايط عرصه فيلمسازي از كارگردان‌هاي حرفه‌اي گرفته مي‌شود و آنها دچار معضل بيكاري مي‌شوند بنابراين امسال هم تعداد كمتري از اعضاء كانون كارگردانان فيلم ساختند و قطعا در جشنواره‌ي امسال فجر هم با اسامي جديد كارگردان‌هاي اولي روبرو خواهيم بود كه برخي از آنها با يك حمايت‌هاي خاص وارد اين حرفه شده‌اند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا جابجايي صدور مجوز كارگرداني اول از كانون به وزارت ارشاد در روند ورود افراد تاثير گذاشته است،گفت: واقعيت اين است كه كانون كارگردانان وقتي اين مسئوليت را بر عهده داشت بر اساس سهميه، سالانه 10 درصد از توليد سالانه را به كارگردانان جديد مي‌داد اما از زماني كه به وزارت ارشاد منتقل شده اين تعداد رعايت نمي‌شود و تعداد بيشتري به اين حرفه وارد مي‌شوند.

اسعديان درباره‌‌ي شرايط كار فيلم‌سازان اول گفت: به هرحال ورود كارگردان اول كار سختي نيست اما دوام آن در اين حرفه سخت‌تر است. ما هميشه در كانون كارگردانها سعي كرديم راه را براي ورود افراد حرفه‌اي كه مي‌خواهند تجربه اول داشته باشند، نبنديم و در عين حال عرصه‌ را هم براي كار كردن حرفه‌اي‌ها تنگ نكنيم اما اين روزها اين قاعده به هم ريخته است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91061911182
  • خبرنگار : 71091