يك فعال دانشجويي:تعطيلي سفارت كانادا در راستاي كمرنگ كردن موفقيت اجلاس غيرمتعهدها بود

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان با اشاره به اقدام كانادا در تعطيل كردن سفارت اين كشور در ايران، گفت: اين اقدام در راستاي كمرنگ كردن موفقيت ايران در برگزاري اجلاس غيرمتعهدها بود.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان با اشاره به اقدام كانادا در تعطيل كردن سفارت اين كشور در ايران، گفت: اين اقدام در راستاي كمرنگ كردن موفقيت ايران در برگزاري اجلاس غيرمتعهدها بود.

هدايت‌زاده دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،با بيان اين مطلب، افزود: روابط ايران و كانادا همواره پرفراز و نشيب بوده است و سير نزولي اين رابطه از 9 سال پيش آغاز شده است.

وي خاطرنشان كرد: عدم حقانيت دلايلي كه كانادا در بيانيه خود به عنوان دليل قطع رابطه با ايران عنوان كرده است، براي خود آنها بيشتر از هر كس ديگري مشخص است. اولين دليل كه آنها عنوان كردند، رفتار نژادپرستانه از سوي ايران بوده؛ هر كسي كه اندكي از تاريخ ايران آگاهي داشته باشد مي‌داند كه ايران هيچگاه اينگونه رفتار نكرده است، اما به طور مشخص با رژيم صهيونيستي تضاد جدي داريم و همه از اين موضوع مطلعند.

هدايت‌زاده ادامه داد: حمايت نظامي از بشار اسد دليل دومي است كه كانادا در بيانيه خود اعلام كرده است، اما ايران همواره اين مساله را تكذيب كرده است. موضع ايران براي حل مشكلات سوريه همواره مذاكره با طرفين براي برقراري آرامش در اين كشور بوده و ايران اين راه‌حل را بهترين مسير عنوان كرده است. اتهام حمايت نظامي از بشار اسد را بايد متوجه كساني دانست كه سلاح‌هاي آنها يعني سلاح‌هاي كشورهاي غربي در انبارهاي معارضين با نظام سوريه كشف شده است.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان موضوع دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي را دستاويز ديگر كانادا براي توجيه قطع رابطه خود با ايران عنوان كرد و گفت: ايران همواره بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش تاكيد كرده و در طول سال‌هايي كه آنها مدعي تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌يي بودند هيچگاه نتوانستند سندي در اين زمينه ارائه دهند. درباره ابراز نگراني كانادا مبني بر عدم امنيت ديپلمات‌ها در ايران نيز بايد گفت اين يكي از دلايل خنده‌دار است و تاكنون هيچ اتفاق خاصي براي هيچ ديپلماتي در كشور ما رخ نداده است.

وي تصريح كرد: چرايي اقدام كانادا در قطع رابطه با ايران را در سه محور كلي مي‌توان ارزيابي كرد؛ از بعد داخلي كانادا در شرايطي قرار دارد كه براي اولين بار در اين كشور پس از بيست سال يك حزب توانسته است هم‌ دولت و هم اكثريت مجلس را در اختيار بگيرد. از سه حزب ليبرال، ان‌.دي‌.پي و محافظه‌كار كانادا امروز قدرت در دست محافظه‌كاران است كه بيشترين تخاصم را با ايران دارند اما اين حزب بايد در نظر داشته باشد با توجه به اينكه كانادا كشوري مهاجرپذير است و ايرانيان مقيم كانادا يكي از اكثريت‌هاي مهاجران كانادا را تشكيل مي‌دهند، سياست تخاصمي در فضاي سياسي خارجي براي هر حزبي منتهي به ريزش آراء و در واقع خودكشي سياسي است.

هدايت‌زاده با بيان اين‌كه اقدام كانادا در بستن سفارت خود در ايران نشان دهنده اهميت جنگ ديپلماتيك عليه كشورمان است، گفت: بسياري از اقدامات براي تحت تاثير قرار دادن افكار عمومي صورت مي‌گيرد. با توجه به برگزاري موفق اجلاس جنبش غيرمتعهدها در ايران شايد اولين راه‌حلي كه براي ايجاد حواشي در حوزه سياست خارجي ايران انجام شد، همين اقدام كانادا بوده باشد.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان افزود: از سوي ديگر با توجه به اين‌كه مقصد بسياري از ايرانيان مهاجر كانادا است، كانادا با اين اقدام تلاش در جهت تاثيرگذاري بر افكار عمومي مردم كشورمان داشته است، عدم صدور رواديد در چند ماه گذشته نيز ناظر به همين مساله است.

وي تصريح كرد: قطع روابط ديپلماتيك كانادا با ايران نشان مي‌دهد كه جنگ با دشمنان هنوز به پايان نرسيده است و با يك موفقيت همانند آنچه در اجلاس جنبش غيرمتعهدها براي ايران به وجود آمد، نبايد در خواب غفلت فرو رفت. جنبش دانشجويي نيز بايد در جهت آگاهي‌بخشي به افكار عمومي و به ويژه بدنه دانشجويي تلاش كند.

هدايت‌زاده با انتقاد از وزارت امور خارجه كشورمان گفت: معتقدم وزارت امور خارجه بايد اين اتفاق را پيش‌بيني مي‌كرد متاسفانه عليرغم اينكه از مدت‌ها قبل رفتار خصمانه كانادا با كشورمان مشخص شده بود، اما دستگاه ديپلماسي كشور ما تحليل مناسبي نسبت به اين موضوع نداشته است.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان خاطر نشان كرد: وزارت خارجه كشورمان بايد موضوع بازدارندگي فعال را با جديت پيگيري كند و با توجه به فعاليت‌هاي كشورهاي مقابل، اقدامات لازم را در زمان مطلوب انجام دهد. ما بايد تلاش كنيم تا در راستاي حفظ منافع خود با ساير كشورها چه در جهت كاهش فشارها و چه در جهت بسط و صدور ارزش‌هاي انقلاب روابط خود را گسترش دهيم.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91061810565
  • خبرنگار :