وزير آموزش و پرورش از سفر خود به مناطق زلزلهزده آذربايجان شرقي در روز چهارشنبه 29 شهريور به مناسبت برگزاري جشن شكوفهها خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان رضوي، حميدرضا حاجي بابايي در همايش مطلع مهر با بيان لزوم ايجاد پايه ششم ابتدايي، اظهار كرد: دوره دبستان طبق گفته امام راحل كه " به ابتدايي برسيد، دانشگاه دير است"، به دليل شكل دهي به شاكله انسان دوره بسيار موثري است.
وي در خصوص لزوم ايجاد پايه ششم ابتدايي توضيح داد: دانشآموزاني كه پس از سپري كردن پنج سال ابتدايي بناست وارد دوره راهنمايي تحصيلي شود آمادگي لازم را ندارد و مانند جنيني هستند كه به جاي 9 ماهگي در هفت ماهگي خود متولد ميشوند.
به گفته وزير آموزش و پرورش، پنج سال ابتدايي براي آموزشهاي اخلاقي، عملي و دانستنيهايي از جنس تفكر كافي نيست.
حاجي بابايي نگراني والدين از محتواي كتب درسي جديد را بيمورد اعلام كرد و گفت: كتب جديد اين پايه با نگاهي جديد به آموزش و پرورش و مطابق با نياز دانشآموزان چاپ شده و والدين مطمئن باشند نظام جديد از دانشآموزان به عنوان امانتهاي الهي مراقبت ميكند.
وي طرح "3-3-6" را بهانهاي براي تغيير نگاه دانشآموزان به معلمان، خانوادهها و ساير عناصر پيرامون آنها دانست و ادامه داد: هدف اصلي از اين تغييرات استفاده ابزاري از آن براي ساختن دانشآموزان خلاق و اسلامي است كه در نهايت منجر به اين امر شود كه دانشآموز براي خود احترام قائل شود چراكه در غير اين صورت بنا بر گفته معصومين احتمال دارد هر نوع شري از او سر بزند.
وزير آموزش وپرورش با اشاره به اينكه ما اغلب به مسائل انساني بي توجهايم و مسائل مالي بيشتر در كانون توجهات ماست، تصريح كرد: مردودي قطعي يك يا دو درصدي در هر مدرسه راهنمايي و گاهاً بلوغ زودرس جنسي، ناشي از كمبودهاي پنج ساله بودن دوره ابتدايي است.
حاجي بابايي با انتقاد از بعضي كارشناسان مبني بر تصويب قوانين و تبصرههاي متفاوت براي سه سال دوره متوسطه همانند تبصره مربوط به دروس با نمره زير 10 در اين سه سال، اظهار كرد: يك شوراي فرهنگي با هدف يكسان سازي قوانين سه سال متوسطه ايجاد شد كه براساس آن مشخص شد كه 35 درصد از مردودي دانشآموزان كشور به اين قانون جديد مربوط بود.
وي همچنين دليل مردودي چهار ميليون نفر طي 17 سال گذشته را عدم برنامهريزي دقيق در اين زمينه دانست كه در مواردي منجر به سرخوردگي و فرار دانشآموز از خانه و حتي جدايي والدين از يكديگر شده است.
وزير آموزش وپرورش در ادامه از ديگر اهداف سند تحول بنيادين را تعيين هدف و مقصد آموزشها نام برد و توضيح داد: هدف آموزشها تربيت پزشكاني متعهد و خداشناس است، نه اينكه همه را پزشك تربيت كنيم در واقع ما بايد شرايطي را آماده سازي كنيم كه هر كس به هر آنچه ميخواهد تبديل شود و ما هر آنچه كه اسلام ميخواهد به اخلاق او ضميمه ميكنيم.
وي عناصر ظاهري را طبق گفته رهبر معظم و شوراي عالي انقلاب فرهنگي موضوعاتي فرعي و تنها معلم را اصل و محور سند تحول بنيادين عنوان و تاكيد كرد: معلم در يك كلمه عزت است و تنها راه اثربخشي سرمايهگذاريها در زمينههاي فرهنگي، اخلاقي و ورزشي سرمايهگذاري داخل مدارس است.
وي در خصوص آموزش معلمان نيز بيان كرد: علاوه بر آموزشهاي ضمن خدمت با ارائه كتب و سي دي راهنما كه در سايت آموزش و پرروش هم موجود است ، معلمان آمادگي تدريس در پايه جديد را كسب كردهاند و در طول سال اين آموزشها همچنان ادامه خواهد داشت.
حاج بابايي با اشاره به نظام رتبهبندي فرهنگيان خاطرنشان كرد: رتبهبندي فرهنگيان يعني كار معلمي كارمند بودن نيست بلكه استادي و پژوهشگري است كه در سند تحول بنيادين به اين جايگاه پرداخته شده است.
وي در اين باره توضيح داد: 99 درصد از آموزشهاي معلم به دانشآموزان كه تا سالها فراموش نمي شود و ماندگارتر از آموزشهاي درسي او است ، الگوبرداري دانشآموزان از اخلاق و شيوه عملكرد معلم است در نتيجه معلم بايد ابهت خود را در جامعه حفظ كند.
حاجي بابايي ايجاد پايه جديد ششم را در 42 سال پيش نسبت به امروز كه بايد 60 هزار كلاس ابتدايي ايجاد و 300 الي 400 هزار معلم جابجا شوند را كاري سادهتر از امروز دانست.
وي انتقال كلاسهاي درس از نوبت بعدازظهر به صبح را به دليل كاهش بازدهي آموزشي از ديگر سياستها دانست و افزود: از 560 هزار كلاس درس در كشور 185 هزار كلاس در نوبت بعد از ظهر بوده كه طي اقداماتي 60 هزار كلاس به نوبت صبح انتقال يافت، اما هنوز هم اقدامات در اين زمينه ادامه دارد.
انتهاي پیام