مساجد را دستاويزي براي رقابت‌هاي شخصي خود نكنيم

يك استاد دانشگاه با بيان اين‌كه « مسجد فقط محل عبادت نيست» گفت: گاهي اوقات فكر مي‌كنيم كه طرح مسائل علمي در شان و مقام مسجد نيست در صورتي كه اينگونه فكر كردن غلط است و بايد كارهاي علمي را در مسجد رونق دهيم.

يك استاد دانشگاه با بيان اين‌كه « مسجد فقط محل عبادت نيست» گفت: گاهي اوقات فكر مي‌كنيم كه طرح مسائل علمي در شان و مقام مسجد نيست در صورتي كه اينگونه فكر كردن غلط است و بايد كارهاي علمي را در مسجد رونق دهيم.

زهرا كياني‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: ما در مورد ساخت مساجد بايد موقعيت و جايگاه مسجد را حفظ كنيم نبايد مساجد در كنار همديگر ساخته شود و در هر محله‌اي بايد به ميزان جمعيت آن محله مسجد ساخته شود اگر جمعيت كم است مسجد به تعداد زياد ساختن ضرورتي ندارد زيرا ايجاد تداخل مي‌كند و باعث بي‌احترامي مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه «مساجد را دستاويزي براي رقابت‌هاي شخصي خود نكنيم» افزود: بايد مساجد را به مسائل علمي روز مجهز كنيم، چه اشكالي دارد كه ما در مساجدمان كافي‌نت كه علم روز است را داشته باشيم و سالن‌هايي را در خود مساجد بسازيم كه براي بحث‌هاي علمي و كنفرانس‌ها باشد. ما در دانشگاه‌هايمان نمازخانه داريم، ولي مسجد در كمتر دانشگاهي وجود دارد ما بايد در كنار هر دانشگاه يك مسجد بسازيم كه ساختارهاي علمي را همراه با دين در نظر بگيريم.

وي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه «امام جماعت مساجد بايد به مسائل علمي روز آگاه باشند» تصريح كرد: خيلي از امام جماعت‌هاي ما به روز نيستند و نمي‌توانند به خود بقبولانند كه چيزهايي كه در دين گفته شده قابليت اجرايي در جامعه دارد و هيچ ضرري براي جامعه اسلامي ندارد، وظيفه مجريان دين است كه موقعيت‌شناسي و زمان‌سنجي زمان روز خود را بكنند و در داخل تمامي مساجد مراكزي را داشته باشيم كه نيازهاي روز مردم را سريع برطرف كنند.

اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اين‌كه «تمام كم و كاستي‌ها مربوط به مسوولان و سياست نيست» گفت: خود ما هم بايد يكسري از كارها و فعاليت‌هاي مساجد را انجام بدهيم و نگذاريم كه اين كمي و كاستي ما به نفع اغيار زمانه تمام شود و از اختلاف سليقه‌ها و نژادها و اختلافات قبيله‌اي و... خودداري كنيم و همه با هم هماهنگ شويم.

وي تاكيد كرد: در بحث‌هاي ديني اگر منيت را كنار بگذاريم، مشكلات ديني و مذهبي مردم حل مي‌شود و امامان جماعت ما بايد براي مردم و دين كار كنند نه براي نفس خود و نبايد در تصميم‌گيري سريع مساجد كمي و كاستي داشته باشيم.

وي با طرح اين پرسش كه چرا تعمير مساجد ساليان سال معلق مي‌‌ماند؟ گفت: چون بين هيات امنا و امام جماعت و امور مساجد دعوا وجود دارد، امام جماعتي كه نمي‌تواند در يك مساله‌اي به اين سادگي افراد را كنار همديگر جمع كند نشان‌دهنده اين است كه فقط انباشته ديني دارد نه تدبير ديني كه مهم‌ترين مساله است، امام جماعت خوب علاوه بر عمل به دستورات ديني بايد از يك تدبير سياسي لازم هم برخوردار باشد.

كياني‌فرد در ادامه خاطرنشان كرد: افراد جاهل بزرگترين ضربه را به دين مي‌زنند، گاهي اوقات كه جوانان ما دين گريز مي‌شوند به دليل همين رفتار نادرست يكسري از افراد است، جوانان اين مراكز را دوست دارند ولي افرادي كه آنها را جذب كنند وجود ندارد.

اين استاد دانشگاه در ادامه عنوان كرد: در مورد اهميت حضور مردم در مساجد احاديث زيادي وجود دارد ما همه جور مشكلاتي داريم، ولي نمي‌تواند دليل عدم حضور شود حديث از پيامبر داريم كه نشستن در مسجد عبادت است، به شرطي كه در اين زمان غيبت و يا تهمتي از او سر نزند زيرا سپري كردن لحظات در مساجد كفاره تمامي گناهاني است كه ما از آن‌ها غفلت كرده‌ايم و هرگاه به سمت مسجد مي‌رويم زمين زير پاي ما براي ما دعا مي‌كند و طلب آموزش مي‌كند.

كياني‌فرد در پايان گفت: جاي تاسف است براي كشور اسلامي كه درب مساجد در طول روز بسته باشد در صورتي كه از صدر اسلام تا به حال ما زماني را سراغ نداريم كه درب مساجد را ببندند حتي در زمان پيامبر جايي در مساجد براي اقامتگاه بود كه باعث تبليغ دين هم مي‌شد در صورتي كه در حال حاضر در جامعه ما عبادت زمان‌بندي شده و در طول روز ساعت‌هاي خاصي مساجد باز هستند كه سليقه شخصي خود را در اينجا انجام مي‌دهيم و كار درستي نيست.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91061307070
  • خبرنگار : 71461