سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/32

استفاده از حشرات مفید برای مبارزه با آفات محصولات كشاورزي

مدير جهاد كشاورزي شهرستان فلاورجان گفت: اقدامات جهاد کشاورزی شهرستان فلاورجان در راستای کمک به کشاورزان و کاهش اثرات خشکسالی شامل توسعه طرح‌های زیر بنایی در بخش کشاورزی است.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان فلاورجان گفت: اقدامات جهاد کشاورزی شهرستان فلاورجان در راستای کمک به کشاورزان و کاهش اثرات خشکسالی شامل توسعه طرح‌های زیر بنایی در بخش کشاورزی است.

احمدرضا اسماعيلي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فلاورجان اظهار کرد: اين طرح‌هاي زير بنايي مشتمل بر تجهیز و نوسازی اراضی، اجرای شبکه‌های سه و چهار آبیاری، کانال‌کشی اراضی کشاورزی و هم‌چنین اجرای آبیاری تحت فشار است.

وي ادامه داد: طی سه سال گذشته توانسته‌ایم 70 پروژه زیر بنایی را در بخش کشاورزی اجرا و در کل شهرستان به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: در سال گذشته 34 پروژه با اعتبار 40 ميلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده که بر اساس این پروژه‌ها، بالغ بر 32 کیلومتر از نهرهای سنتی بتنی شده است. این طرح‌ها به منظور افزایش ضریب بهره‌وری آب در بخش کشاورزی انجام می‌شود.

اسماعيلي بیان کرد: با توجه به اینکه هنگام انتقال آب در نهرهای سنتی 30 تا 50 درصد آب هدر می‌رود، اجرای این طرح‌ها نقش به‌سزایی در افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: به اجرای آبیاری تحت فشار شامل بارانی و قطره‌ای در باغات توجه بسیاری داشته‌ایم و هم اکنون دولت، برای اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار، سه و نیم میلیون تومان کمک بلاعوض و سه و نیم میلیون تسهیلات بلند مدت به کشاورزان پرداخت می‌كند.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان فلاورجان اضافه کرد: طی دو سال گذشته يك هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان فلاورجان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است که با اجرای این گونه طرح‌ها، ضریب بهره‌وری آب در بخش کشاورزی از 30 درصد به 70 تا 90 درصد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: از اقدامات دیگر جهاد کشاورزی برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و سطح گلخانه‌ها، ارتقای سطح دانش فنی کشاورزان و استفاده بهینه از عوامل تولید آب، خاک، نیروی انسانی و سرمایه، برگزاری همایش‌ها و کلاس‌های آموزش ترویجی (آموزش در مزرعه) می‌باشد.

اسماعيلي اظهار کرد: برای طرح آموزش در مزرعه از 29 نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی و نظارت مستقیم و مستمر آنها بر روند تولید محصولات در گلخانه‌ها استفاده شده است و با توجه به اهمیت این موضوع، در سال‌های آینده سطوح بیشتری از گلخانه‌ها و محصولات سبزی و صیفی تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این طرح‌ها کمک می‌کند تا با به‌کار گیری کارشناسان و متخصصان از مصرف زیاد سموم و کود در بخش کشاورزی جلوگیری و به جای آن از مبارزه بیولوژیک و استفاده از حشرات مفید برای مبارزه با آفات استفاده شود.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان فلاورجان بیان کرد: اجرای آبیاری تحت فشار، استفاده از نشا در کاشت، کاهش مصرف سموم و کود اضافی و استفاده از فن آوری‌های جدید در کشاورزی از مهم ترين نكاتي است كه كشاورزان بايد مد نظر داشته باشند تا ضمن بهره وری، محصول بیشتری را تولید کنند و هزینه‌های تولید را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی شهرستان فلاورجان با تاسیس و راه اندازی شش شرکت خدمات مشاوره فنی و چهار کلینیک گیاه پزشکی در سطح شهرستان، به کشاورزان، مشاوره فنی جهت کاشت، داشت و برداشت هر چه بهتر محصولات کشاورزی ارایه می دهد.

انتهاي پیام

  • جمعه/ ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91061005262
  • خبرنگار :