معاون وزير خارجه: زائران ربوده شده در سوريه در سلامت كامل هستند

معاون وزير خارجه درباره آخرين وضعيت ايرانيان ربوده شده در سوريه اظهار كرد: اين افراد در سلامت كامل هستند و گروه موسوم به ارتش آزاد كه گروهي شناخته شده هستند و در يكي از كشورهاي همسايه سوريه پايگاه دارند و آموزش مي‌بينند مسئوليت ربايش آن‌ها را به عهده گرفته است.

معاون وزير خارجه درباره آخرين وضعيت ايرانيان ربوده شده در سوريه اظهار كرد: اين افراد در سلامت كامل هستند و گروه موسوم به ارتش آزاد كه گروهي شناخته شده هستند و در يكي از كشورهاي همسايه سوريه پايگاه دارند و آموزش مي‌بينند مسئوليت ربايش آن‌ها را به عهده گرفته است.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي برگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين امير عبداللهيان در حاشيه اجلاس وزيران خارجه نم در جمع خبرنگاران با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران پيام قوي به آن‌ها داده است كه مسئوليت جان افراد ربوده شده به عهده آن‌ها است، افزود: همچنين برخي از كشورهايي كه از اين گروه حمايت مي‌كنند را نسبت به مسووليت‌شان درباره افراد ربوده شده متوجه كرديم.

وي در پاسخ به ايسنا مبني بر اينكه ربايش ايراني‌ها در سوريه با چه هدفي بوده است و گروگان‌گيرها چه خواسته‌اي را تاكنون مطرح كرده‌اند، گفت: تا الان آن‌ها شرايط خاصي را مطرح نكرده‌اند.

معاون وزير خارجه در پاسخ به اينكه گروگان‌گيرها اعلام كردند كه در حال تحقيق بر روي تك تك افراد ربوده شده هستند تا سوابق آن‌ها را استخراج كرده و در صورت دخالت در مسائل سوريه آن‌ها را محاكمه كنند، گفت: اين مطلبي است كه به طور رسانه‌اي مطرح شده است. ما به عنوان دولت جمهوري اسلامي ايران مسئوليت اين كار را متوجه طرف‌هايي مي‌دانيم كه از اين تحركات تروريستي و آدم‌ربايي حمايت مي‌كنند. ما پاسخ رسمي درباره اينكه اين افراد چه مطالبه‌اي دارند، دريافت نكرديم. اما نسبت به سلامت ربوده شده‌گان و نقل و انتقالشان با توجه به همكاري كه ارتش و جهات ديگر سوريه با اين مساله داشتند مطمئن هستيم و رايزني‌ها از طرق مختلف براي آزادي‌شان در جريان است.

امير عبداللهيان خاطرنشان كرد: بر اساس اخبار و اطلاعاتي كه از داخل سوريه و نيز كشورهايي كه درخواست كرده‌ايم در اين رابطه به ما كمك كنند مطلع هستيم كه سلامتي‌شان مورد تاييد است.

معاون وزير خارجه با اشاره به اقدامات گروه موسوم به ارتش آزاد گفت: اين گروه كه خود را از معارضين سوريه مي‌دانند عملكردشان علاوه بر اينكه نظامي است بلكه تروريستي و مسلحانه و آدم‌ربايي است و اقداماتي انجام مي‌دهند كه گروه‌هاي تندرو و افراطي صورت مي‌دهند. از اين رو چنين گروه‌هايي نمي‌توانند ادعا كنند كه مي‌توانند جايگزين نظام سياسي مثل نظام سياسي سوريه شوند. آن‌ها با اين اقداماتشان مشروعيت خود را زير سوال مي‌برند.

وي افزود: اينكه معارضه به جاي مبارزه سياسي و پيگيري اهدافي كه مردم سوريه و مردم آن كشور مي‌توانند دنبال كنند نشان مي‌دهد آن‌ها به دنبال روش‌هايي مثل آدم‌ربايي هستند بنابراين نفس اين رفتار بي‌اعتبار كردن اين گروه است.

معاون وزير خارجه گفت: ما از همه ظرفيت‌هاي خود و سوريه براي آزادي آن‌ها استفاده مي‌كنيم.

امير عبداللهيان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه مقامات تركيه از حمايت ايران نسبت به سوريه انتقاد جدي كرده‌اند، گفت: ما با صداي بلند از مردم سوريه و اصلاحات بشار اسد در محور مقاومت حمايت مي‌كنيم و معتقديم راهكار در سوريه سياسي و مبتني بر گفت‌وگو است و برخي طرف‌ها كه با اقدامات حمايتي‌شان از گروه‌هاي مسلح شرايط را در سوريه پيچيده كرده‌اند بايد نسبت به هشدار مردم سوريه و تشنج در اين كشور پاسخ‌گو باشند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060804317
  • خبرنگار : 71049