• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91060804311
  • خبرنگار : 90068

بروجردي:ايرانيان ربوده شده در سوريه سالمند{ خ}اجلاس عدم تعهد پايان يكه‌تازي آمريكا است

بروجردي:ايرانيان ربوده شده در سوريه سالمند{ خ}اجلاس عدم تعهد پايان يكه‌تازي آمريكا است

علاءالدين بروجردي با اعلام خبر سلامت 48 ايراني ربوده شده در سوريه، ابراز اميدواري كرد كه اين افراد در زمان آزادي نيز از اين وضعيت برخوردار باشند.

علاءالدين بروجردي با اعلام خبر سلامت 48 ايراني ربوده شده در سوريه، ابراز اميدواري كرد كه اين افراد در زمان آزادي نيز از اين وضعيت برخوردار باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه‌ي مجلس شوراي اسلامي در حاشيه روز دوم نشست وزيران خارجه‌ي كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص آخرين وضعيت زائران ايراني ربوده شده در سوريه گفت: من با شخص بشار اسد درباره 48 ايراني صحبت كردم، ايشان گفتند از لحظه‌‌اي كه اين اتفاق ناگوار واقع شد كميته‌ي ويژه‌يي را تشكيل داده است.

بروجردي ادامه داد: سفارت ايران، دولت سوريه و مسئولان ذيربط ما در اين باره تلاش مي‌كنند؛ اميدواريم كه همانند بقيه زائراني كه آزاد شدند بتوانيم سريعتر در اين باره به نتيجه برسيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا آنها در سلامت هستند؟ گفت: اخباري كه مي‌رسد حاكي از اين است كه آنها در سلامت هستند اميدواريم كه تا آزادي‌شان از همين وضعيت برخوردار باشند.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين درباره راه حل بحران در سوريه گفت: ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران دو امتياز ويژه داريم اولا نظر كاملا مثبت دولت سوريه و شخص بشار اسد را براي ورود به عرصه‌ي حل و فصل سياسي مساله داريم و دوم اين كه رياست جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترين ظرفيت سياسي دنيا را در اختيار داريم بنابراين مي‌توان كارهايي را انجام داد علي‌رغم اين كه آمريكايي‌ها حتما تهديد مي‌كنند و شايد همپيمانانشان در منطقه خيلي خوشحال نباشند از اين كه در اين بستر كار شكل بگيرد اما شرايط خيلي بهتر از گذشته است.

وي با اشاره به پيشنهاد محمد مرسي، رئيس جمهور مصر در اجلاس مكه مبني بر برگزاري نشستي با حضور مصر، ايران و تركيه و عربستان درباره سوريه گفت:‌ بايد كشورهاي عضو جنبش را در اين زمينه فعال كنيم. پيشنهاد مشخص ما در مجلس و دولت اين است كه نشستي با حضور ايران، مصر و ونزوئلا، روساي فعلي،سابق و بعدي جنبش غيرمتعهدها به اضافه كشورهاي همسايه‌ سوريه‌ كه عضو جنبش هستند يعني عراق و لبنان درباره سوريه تشكيل شود.

بروجردي با اشاره به وجود پدپده زشت تروريسم كه امروز عراق، افغانستان و سوريه از آن رنج مي‌برند،اظهار كرد: از سياستهاي محوري جنبش عدم تعهد مساله مبارزه با ترويسم است و قطعا يكي از مصوبات نيز خواهد بود منتها ساز و كار اجرايي‌اش خيلي مهم است.

وي ادامه داد: امروز متاسفانه ما با اين واقعيت مواجه هستيم كه كشوري به نام آمريكا به عنوان بزرگترين مدعي حقوق بشر سردمدار حمايت از تروريسم است. كشوري كه بن‌لادن و القاعده را ايجاد كرد كه امروز قاتل خود آمريكا و همه جهان شده است.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس در خصوص حضور دبيركل سازمان ملل و ديگر مقامات عالي رتبه در اين اجلاس و اين‌كه اين اجلاس چه دستاوردهايي مي‌تواند براي دنيا داشته باشد؟ تصريح كرد:‌ اين اجلاس پايان يكه‌تازي آمريكا در عرصه‌ي جهاني را رقم خواهد زد.

وي ادامه داد:بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي احساس تازه‌اي به آمريكايي‌ها دست داد كه كدخداي دهكده‌ي جهاني هستند اما واقعيت آن است كه دو عضو مهم اين جنبش يعني هند و چين چيزي در حدود يك سوم جمعيت دنيا را تشكيل مي‌دهند و ما در جنبش عدم تعهد ظرفيت عظيمي را به لحاظ سياسي و جمعيتي در اختيار داريم و اين مي‌تواند پاياني باشد بر يكه تازي آمريكا بر عرصه‌ي جهاني.

بروجردي افزود: كاري كه جنبش بايد انجام دهد تغيير ساختار سازمان ملل است. فكر مي‌كنم روساي كشورها بايد در اجلاس تهران با شجاعت در حضور دبير كل سازمان ملل اعلام كنند كه براي ما قابل قبول نيست كه اين مجموعه‌ي عظيم كه دو سوم ظرفيت سياسي جهان را دارد در شوراي امنيت سازمان ملل حضور نداشته باشد. اين تغيير نيازمند اقدامات شجاعانه‌اي است كه زمان مناسب آن فرا رسيده است.

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس در خصوص ايده‌ي تشكيل بانك غيرمتعهدها گفت: ايده‌هايي در اين خصوص مطرح شده؛ اين امكان به صورت بالقوه وجود دارد كه كشورهايي مثل هند، چين و اندونزي كه به لحاظ جمعيت و اقتصادي برش بسيار فزاينده‌اي دارند در اين زمينه اقدام كنند. هنر اجلاس و جمهوري اسلامي ايران اين است كه بتواند اين امكان بالقوه را وارد مرحله بالفعل كند.

بروجردي بررسي مساله فلسطين در شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها را يكي از محورهاي اساسي اين اجلاس دانست.

وي همچنين در خصوص احتمال بررسي مساله سوريه در اجلاس بيان كرد: دكتر صالحي در دو مصاحبه‌ اعلام كرد كه در حاشيه‌ي اجلاس براي كشورهاي موافق را‌ه‌حل سياسي سوريه جلسه‌اي در سطح وزيران خارجه و بالاتر خواهيم گذاشت تا بتوانند به يك جمع بندي برسند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha