/قرآن؛ كتاب زندگي/

توصيه‌اي به آمران به معروف و ناهيان از منكر

امر به معروف و نهي از منكر از جمله واجبات ديني است كه مسلمانان بايد نسبت به چگونگي انجام آن آشنايي و توجه كافي داشته باشند، زيرا در غير اين‌صورت تاثير ديگرگونه بر فرد و جامعه خواهد گذاشت.

امر به معروف و نهي از منكر از جمله واجبات ديني است كه مسلمانان بايد نسبت به چگونگي انجام آن آشنايي و توجه كافي داشته باشند، زيرا در غير اين‌صورت تاثير ديگرگونه بر فرد و جامعه خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيه 88 سوره هود از قرآن كريم در اين زمينه مفاهيمي را مطرح مي‌سازد كه متن، ترجمه و برخي از مفاهيم مرتبط با آيه 88 سوره هود به شرح زير است:

متن آيه:

«قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَىٰ مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ»

ترجمه آيه:

"(شعيب)گفت: (اي قوم! به من بگوييد، هرگاه من دليل آشکاري از پروردگارم داشته باشم، و رزق (و موهبت) خوبي به من داده باشد، (آيا مي‌توانم بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟!) من هرگز نمي‌خواهم چيزي که شما را از آن باز مي‌دارم، خودم مرتکب شوم! من جز اصلاح - تا آنجا که توانايي دارم - نمي‌خواهم! و توفيق من، جز به خدا نيست! بر او توکل کردم، و به سوي او بازمي‌گردم"

برخي از مفاهيم نهفته در اين آيه: در اين آيه براي آمر به معروف و ناهي از منكر اين سفارش‌ها شده است:

الف) شخصا اهل عمل باشد. «مَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ »

ب) هدف او اصلاح جامعه باشد. «إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْأِصْلاحَ »

ج) توفيق كارش را از خداوند بداند. «وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِالله»

د) هميشه بر او توكل نمايد. «عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ »

ه) در مشكلات به او پناه ببرد. « إِلَيْهِ أُنِيبُ »

منبع:

ـ كتاب دقايقي با قرآن، تاليف حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي، ناشر مركز فرهنگي درس‌هايي از قرآن، نوبت چاپ پانزدهم زمستان سال

1390

ـ پايگاه تخصصي ترجمه قرآن كريم www.maarefquran.net (ترجمه آيت الله مكارم شيرازي از قرآن كريم)

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۵ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91060502159
  • خبرنگار :