هاشمي رفسنجاني: اميدوارم برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران،نقطه عطفي در تاريخ جنبش باشد

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار اميدواري كرد كه اجلاس براي پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي غيرمتعهدها و توسعه بيشتر و بهتر مناسبات اعضا سهم موثري داشته باشد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار اميدواري كرد كه اجلاس براي پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي غيرمتعهدها و توسعه بيشتر و بهتر مناسبات اعضا سهم موثري داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام سخن مي‌گفت،

با اشاره به آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي برگزاري مناسب اجلاس غيرمتعهدها در تهران گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري كاملاً مستقل و غيروابسته به قدرت‌هاي جهاني، به حق سزاوارترين كشور براي برگزاري چنين اجلاس است.

وي ابراز اميدواري كرد كه اجلاس گروه غيرمتعهدها در تهران، نقطه عطفي در تاريخ اين جنبش محسوب شده و نتايج آن تأثير مؤثري براي پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي غيرمتعهدها و توسعه بيشتر و بهتر مناسبات اعضا داشته باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين با ابراز تأسف از حادثه تلخ وقوع زلزله در استان آذربايجان شرقي كه خسارات ناگوار جاني و مالي براي هموطنان در اين منطقه به همراه داشت، از طرف خود و اعضاي مجمع اين ضايعه را به بازماندگان زلزله‌زدگان تسليت گفت.

وي افزود: بحمدالله تاكنون اقدامات خوبي براي رسيدگي به اوضاع مردم منطقه انجام شده و اميدواريم با توجه به زودرس بودن فصل سرما در منطقه، رسيدگي‌هاي ضروري و فوري، به سرعت براي سروسامان دادن اماكن دائم مسكوني زلزله‌زدگان انجام شود.

در ادامه جلسه، بررسي و تدوين سياست‌هاي اجتماعي كلي نظام با حضور اكثريت اعضا و وزير ورزش و جوانان، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمين تربيتي كشور، قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي و فرهنگي، معاون اجتماعي و رئيس پليس امنيت ناجا و رئيس ستاد تخصصي وزير اطلاعات پيگيري شد و پس از بحث و استدلال اعضا و حاضرين موارد ذيل در ادامه موضوع بخش هويت بخشي به سيماي شهرها و روستاها متناسب با فرهنگ و هويت اسلامي و ايراني و سالم‌سازي محيط اجتماعي كشور به تصويب رسيد .

- جلوگيري از گسترش بي‌رويه كلان شهرها و نوسازي بافت‌هاي فرسوده.

- ارتقاي نظام‌هاي پيشگيرانه همراه با گسترش اخلاق، معنويت و آگاهي در جامعه با هدف كاهش جرم و جمعيت زندانيان و حمايت از خانواده‌هاي محكومان و زندانيان و بازپروري و توانمندسازي زندانيان و آسيب ديدگان اجتماعي به منظور بازگشت آبرومندانه و سازنده به جامعه با ايجاد زمينه اشتغال و خودكفايي اقتصادي آنان و بهره‌گيري از ظرفيت نهادهاي مردمي در اين زمينه.

- ارتقاي فرهنگ اسلامي ايراني و صيانت جامعه در مقابل تهديد نرم، تهاجم فرهنگي و عمليات رواني دشمن و پيشگيري و مهار ناهنجاري‌هاي فرهنگي و اجتماعي و مظاهر ابتذال و تباهي.

- توانمندسازي، حفظ عزت و ايجاد اشتغال موّلد و خودكفايي معيشتي محرومان با تأكيد بر تقويت و ارتقاء كارآمدي نهادهاي حمايت‌كننده.

همچنين تصويب شد: گسترش و تقويت تربيت بدني و ورزش و ارتقاي جايگاه ورزش ايران در آسيا و جهان با تأكيد بر موارد ذيل انجام شود.

- ترويج تربيت بدني و رشد و اعتلاي ورزش همگاني و بومي و قهرماني با هدف ارتقاي سلامت و دستيابي به نشاط و اعتدال جسمي و روحي و افتخارات ملي.

- آموزش ورزش از كودكي و شناسايي و پرورش استعدادها و توجه متعادل و متوازن به رشته‌هاي ورزشي در تمام نقاط كشور براساس مزيت‌ها و ظرفيت‌ها.

- ترويج و تعميق فرهنگ و اخلاق اسلامي در ورزشكاران، مربيان، ميادين و فعاليت‌هاي ورزشي و سالم‌سازي از اقدامات ناروا با احياي پهلوان‌پروري و روحيه فتوت و جوانمردي و پايبندي به ارزش‌هاي اسلامي و ملي.

- رساندن سرانه فضاهاي ورزشي به استانداردهاي مطلوب و توزيع عادلانه امكانات ورزشي براي آحاد جامعه از جمله جانبازان، معلولان و سالمندان.

- حمايت از افزايش و تسهيل مشاركت‌هاي سالم مردمي و سرمايه‌گذاري بخش‌هاي خصوصي و تعاوني در ورزش به منظور استفاده آسان و كم‌هزينه مردم از امكانات ورزشي.

- تقويت تربيت بدني و ورزش دختران و زنان با رعايت موازين اسلامي.

- حمايت از افزايش نرخ باروري و نرخ رشد جمعيت متناسب با نيازها، ظرفيت‌ها و برنامه‌هاي مربوط به پيشرفت و تعالي كشور و مديريت استقرار متعادل جمعيت و مهاجرت براساس سياست‌هاي كلي آمايش سرزميني با تأكيد بر آينده‌پژوهي و رعايت استانداردهاي زندگي اسلامي ايراني.

- تقويت و تحكيم نماد خانواده به عنوان مهمترين بنيان اجتماع با رفع موانع اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي در تشكيل و تداوم خانواده با تقويت سازوكارهاي مناسب جهت دستيابي آسان جوانان به امر ازدواج و ارتقاء فرهنگ عمومي نسبت به منزلت نهاد خانواده و آگاه‌سازي زوجين به اصول و مباني تربيت اسلامي.

- توسعه و تعميم فريضه امر به معروف و نهي از منكر با تدوين سازوكارهاي قانوني و رعايت موازين شرعي به منظور ترويج فضائل اخلاقي و اجتماعي و تحكيم فرهنگ اسلامي و نظارت همگاني در روابط اجتماعي و مناسبات سياسي و اقتصادي و فرهنگي.

- تقويت و تحكيم نقش و جايگاه زن در خانواده و اجتماع و مديريت استيفاي حقوق شرعي و قانوني بانوان و ساماندهي تحصيلات و اشتغال زنان متناسب با نيازهاي كشور و مصالح خانواده و ارتقاء نقش فعال و سازنده زنان در سازندگي كشور و تحقق اهداف انقلاب اسلامي.

در جلسه آينده مجمع در مورد ساير بندهاي باقيمانده بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.

مجمع تشخيص مصلحت نظام، پس از پايان يك ماه تعطيلات تابستاني در طول ماه مبارك رمضان، امروز تشكيل جلسه داد. در اين جلسه بررسي سياست‌هاي كلي اجتماعي كشور ادامه يافت و 5 ماده و ده بند از سياست‌هاي كلي مذكور به تصويب رسيد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۴ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91060402086
  • خبرنگار : 71381