ايازي در گفت‌وگو با ايسنا: براي تكميل ايمان انفاق كنيد

يك استاد علوم قرآني حوزه و دانشگاه گفت: در بخشي از آيات قرآن كريم از انفاق به عنوان تكميل ايمان ياد شده است، يعني انساني كه مي‌خواهد ايمانش كامل شود بايد انفاق كند و در بسياري از آيات در كنار اقامه نماز اعطاي زكات آمده است.

يك استاد علوم قرآني حوزه و دانشگاه گفت: در بخشي از آيات قرآن كريم از انفاق به عنوان تكميل ايمان ياد شده است، يعني انساني كه مي‌خواهد ايمانش كامل شود بايد انفاق كند و در بسياري از آيات در كنار اقامه نماز اعطاي زكات آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمدعلي ايازي در گفت‌وگو با خبرنگار دين وانديشه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اين‌كه «در كمك به درماندگان و آسيب‌ديدگان آيات قرآن كريم به دو دسته تقسيم مي‌شوند» افزود: بخشي از اين آيات آن را به عنوان يك فريضه و وظيفه ديني مسلمانان معرفي مي‌كند، مثل‌ آياتي كه در باب زكات و خمس آمده و مراجع بر اساس اين دسته از آيات اعلام كردند كه مردم مي‌توانند وجوهات شرعي خود را به زلزله‌زدگان برسانند.

وي خاطرنشان كرد: اين دسته از آيات شامل فقرا و مساكين مي‌شود كه دچار مصيبت و مشكل شده‌‌اند و نيازمند هستند. بنابراين كساني كه وجوهات زكاتي و خمسي دارند وظيفه است كه آن‌ها را به اين افراد بدهند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين‌كه «بخش ديگري از آيات جزء احكام مستحبي هستند كه در آيات انفاق و صدقات مستحبي جاي مي‌گيرند» گفت:‌ لازم است وقتي مسلمانان چنين نيازي مي‌بينند از اموال خود براي زلزله‌دگان بپردازند و آياتي كه در سوره‌هاي بقره،‌ آل عمران و ديگر سوره‌ها در قالب انفاق آمده است به همين امر اشاره دارد.

ايازي تصريح كرد: در بخشي از آيات قرآن كريم از انفاق به عنوان تكميل ايمان ياد شده است، يعني انساني كه مي‌خواهد ايمانش كامل شود بايد انفاق كند و در بسياري از آيات در كنار اقامه نماز اعطاي زكات آمده است.

وي با بيان اين‌كه «ايمان با دو شاكله عبادت و انفاق تركيب پيدا مي‌كند» گفت: ايمان با دو شاكله عبادت و بندگي و انجام كارهاي خير و كمك به مستمندان شكل مي‌گيرد.

اين استاد علوم قرآن و حديث خاطرنشان كرد: طبق فرمايش قرآن، آن‌هايي كه انفاق مي‌كنند گمان نكنند كه در اموالشان كاستي و نقص به وجود مي‌آيد بلكه به وسيله انفاق و كمك به ديگران ثروت‌شان افزايش مي‌يابد و خداوند به روزي آن‌ها بركت مي‌دهد.

ايازي با اشاره به اين‌كه «تعبيرات مختلفي در زمينه انفاق وجود دارد كه محققين آيات مربوط به انفاق را جمع‌آوري كرده‌اند» افزود: انفاق مانند روزه، نوعي مبارزه با نفس است كه انسان از دسترنج خود به ديگري كمك مي‌كند. به ويژه در ماه رمضان نوعي از بروز و ظهور امساك، خويشتن داري در كمك به ديگران و انفاق است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۴ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91060401471
  • خبرنگار :