/قرآن؛ كتاب زندگي/

اهميت مسجد از منظر اسلام

جايگاه مسجد از منظر اسلام جايگاه رفيعي است و اين مكان مقدس در دين اسلام كاركردهاي متنوع و متفاوتي دارد كه مهمترين آن‌ها را شايد بتوان اقامه نماز دانست.

جايگاه مسجد از منظر اسلام جايگاه رفيعي است و اين مكان مقدس در دين اسلام كاركردهاي متنوع و متفاوتي دارد كه مهمترين آن‌ها را شايد بتوان اقامه نماز دانست.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيه 18 سوره توبه به بحث پيرامون مسجد و عمران كنندگان آن مي‌پردازد كه در ادامه به متن، ترجمه و برخي مفاهيم مرتبط با آن پرداخته مي‌شود:

متن آيه:

«إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ»

ترجمه آيه:

(عبادتگاه و) مساجد خدا را تنها كساني بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مي‌پردازند و جز از خدا نمي‌ترسند. اميد است كه آنان از ره‌يافتگان باشند. (توبه، 18)

مفاهيم مرتبط با آيه:

ـ مسجد، پايگاه مهم عبادي و اجتماعي مسلمانان است. بنابراين، هم متوليان آن بايد صالح و پاك باشند و هم برنامه‌هايش سازنده و تربيت‌كننده، هم بودجه‌اش مشروع و حلال باشد و هم مسجديان اهل تقوا و باخدا و مورد تكريم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جباران و سلاطين باشند و پيشنمازان، افراد بي‌سواد و ترسو و خادمان نيز وارفتگان بي‌حال، طبعا مساجد از هدف اصلي خود كه آبادي معنوي است، دور خواهند ماند.

ـ به گفته‌ مرحوم فيض كاشاني(ره) در تفسير صافي، تعمير مسجد شامل مرمت، نظافت و فرش كردن، روشنايي،‌ تدريس و تبليغ مي‌شود.

ـ رسول خدا(ص) فرمود: "اذا رأيتم الرّجُلَ يعتاد المسجدَ فاشَهدُوا له بالأيمان."

"همين كه ديديد كسي به مسجد رفت و آمد مي‌كند، به ايمان او گواهي دهيد." در احاديث براي كساني كه به مسجد رفت و آمد مي‌كنند، بهره‌هاي فراواني ذكر شده است،‌ از جمله: پيدا كردن دوست و برادر ديني، آگاهي‌هاي مفيد، ارشاد و دوري از گناه، برخورداري از نعمت و رحمت الهي.

ـ ايمان از عمل جدا نيست. (آمن... و اقام) نماز از زكات جدا نيست، (اقام الصلاة و آتي الزكاة).

منبع:

ـ كتاب دقايقي با قرآن، تاليف حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي، ناشر مركز فرهنگي درس‌هايي از قرآن، نوبت چاپ پانزدهم زمستان سال

1390

ـ پايگاه تخصصي ترجمه قرآن كريم www.maarefquran.net

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91060100024
  • خبرنگار :