اظهارات اردوغان درباره ايران

نخست‌وزير تركيه گفت كه تركيه همواره و در شرايط سخت در كنار ايران بوده و تا آخر نيز از موضوع هسته‌يي اين كشور حمايت كرده است.

نخست‌وزير تركيه گفت كه تركيه همواره و در شرايط سخت در كنار ايران بوده و تا آخر نيز از موضوع هسته‌يي اين كشور حمايت كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از روزنامه صباح چاپ تركيه رجب طيب اردوغان ، اظهارات مطرح شده مبني بر اين كه "مسوول تحولات در سوريه، تركيه، عربستان سعودي و قطر هستند" را ناراحت كننده دانست و گفت كه تركيه همواره و در شرايط سخت در كنار ايران بوده و تا آخر نيز از موضوع هسته‌يي ايران حمايت كرده است.

وي با اشاره به تحولات سوريه گفت: بايد ايران پيش از آنكه ياركشي‌ها انجام شود، حساب خود را جدا كند و بداند طرف كدام كشور را در مساله سوريه مي‌گيرد.

نخست وزير تركيه در ادامه اظهاراتش گفت: تركيه از ابتدا تحولات در سوريه را با خونسردي و صبر زير نظر داشته و خود را بازيچه تحريكات نكرده است.

همچنين خبرگزاري سي‌ان‌ان ترك در گزارشي نوشت: زماني كه اردوغان اين اظهارات را درخصوص ايران در ضيافت افطار حزب عدالت و توسعه در آنكارا بيان مي‌كرد،‌ علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران و احمد داوود اوغلو، همتاي تركش ديداري سه ساعته با يكديگر داشتند.

در اين ديدار محورهاي مهم موضوع سوريه و گروگانگيري 48 نفر ايراني در دمشق و واسطه‌گري تركيه در اين زمينه بود.

اين خبرگزاري در ادامه نوشت: صالحي به هنگام ورود در فرودگاه آنكارا ترجيح داد كه به سوالات خبرنگاران درباره‌ اظهارات مطرح شده درباره نقش تركيه در تحولات سوريه پاسخ ندهد و اعلام كرد كه در ايران بسياري اظهارنظر مي‌كنند اما من هنوز اين اظهارات را نشنيده‌ام.

همچنين صالحي در ديدار با داوود اوغلو درباره‌ اين مساله گفت:‌ بايد تركيه تنها به بيانات رسمي اعتبار بخشيده و آن را مورد توجه قرار دهد. من پيام تركيه و ناخشنودي اين كشور را به تهران اعلام خواهم كرد. كسي تركيه را مسوول تحولات سوريه نمي‌داند . اكنون وضعيت سوريه بحراني است.

همچنين در ديدار صالحي و اوغلو دو طرف درباره‌ آزادي ايرانيان به گروگان گرفته شده توسط مخالفان سوريه گفت‌وگو كردند و تركيه قول همكاري و كمك همه جانبه در اين مساله را به همتاي خود اعلام كرد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91051811645
  • خبرنگار : 71089