سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/22

بهبود مديريت زراعي موجب افزايش عملكرد در واحد سطح مي‌شود

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: از جمله اقدامات مهم دولت براي حمايت از كشاورزي و كشاورزان استان، ارتقاء بهره‌وري بخش كشاورزي از طريق بهينه‌سازي مصرف نهاده‌ها است كه زمينه‌هاي مختلف كود، بذر، آب و انرژي را شامل مي‌شود؛ به طوري كه چنانچه بتوانيم مديريت زراعي را بهبود بخشيم عملكرد در واحد سطح نيز افزايش مي‌يابد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: از جمله اقدامات مهم دولت براي حمايت از كشاورزي و كشاورزان استان، ارتقاء بهره‌وري بخش كشاورزي از طريق بهينه‌سازي مصرف نهاده‌ها است كه زمينه‌هاي مختلف كود، بذر، آب و انرژي را شامل مي‌شود؛ به طوري كه چنانچه بتوانيم مديريت زراعي را بهبود بخشيم عملكرد در واحد سطح نيز افزايش مي‌يابد.

كيخسرو چنگلوايي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه‌خوزستان عنوان‌ كرد: مجموعه وظايفي كه وزارت جهاد كشاورزي برعهده دارد مصداق عيني نام‌گذاري امسال به نام توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني از سوي مقام معظم رهبري است.

وي افزود: از جمله اهدافي كه در خوزستان از سوي مقام معظم رهبري اجرا شد، طرح 800 هزار هكتاري بود كه در سال‌گذشته حدود 200 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي آن هزينه شد و امسال نيز حدود 200 ميليارد تومان اعتبارات دولتي به اين طرح اختصاص يافت. اين اعتبار براي اجراي عمليات زيربنايي آب و خاك از جمله زه‌كشي اراضي، تسطيح و احداث كانال‌هاي درجه سه صرف مي‌شود.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان ادامه‌داد: طرح توسعه كشاورزي مهر از ديگر طرح‌هايي است كه از دي‌ماه سال‌گذشته از سوي دولت در غالب كارگروه كشوري، ستاد استاني و شهرستاني اجرا شد. اين طرح به صورت جامع، كل طرح‌هاي بخش كشاورزي از جمله توليد، فرآوري، صنايع تبديلي و تكميلي، احداث انبار، سيلو و سردخانه را شامل مي‌شود.

چنگلوايي تصريح‌كرد: ويژگي‌هاي ديگري كه طرح توسعه كشاورزي مهر دارد، تسهيلات ارزان قيمت و بازپرداخت بلندمدت آن است؛ به طوري كه تاكنون چنين طرحي در بخش كشاورزي وجود نداشته است.

وي اظهار كرد: كل اعتبارات كشوري اين طرح 6600 ميليارد تومان پيش‌بيني شده كه 473 ميليارد تومان يعني 7.16 درصد از كل طرح كشوري به خوزستان اختصاص يافته است؛ خوشبختانه تاكنون بيش از 534 ميليارد تومان از طرح توسعه كشاورزي در غالب 7600 فقره طرح تصويب شده كه بيش از 420 ميليارد تومان از آن به بانك عامل معرفي و حدود 34 ميليارد تومان تاكنون پرداخت شده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان يادآورشد: از جمله اقدامات ديگري كه دولت در راستاي ارتقا راندمان استفاده از آب در بخش كشاورزي انجام داده، اصلاح روش‌هاي آبياري در كل استان‌ها است؛ به طوري كه در اين زمينه كمك‌هاي زياد به استان شده و در حال حاضر براي اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت‌فشار به‌طور نامحدود به هر هكتار چهار ميليون تومان كمك بلاعوض مي‌شود.

چنگلوايي بيان‌كرد: هم‌اكنون ميزان صرفه‌جويي در مصرف آب در هر هكتار حدود پنج هزار مترمكعب است كه اين صرفه‌جويي موجب افزايش كميت و كيفيت محصول و در نهايت افزايش ميزان توليد در واحد سطح مي‌شود.

وي افزود: از جمله كارهاي ديگري كه پررنگ‌تر از سال‌هاي گذشته انجام مي‌دهيم اين است كه كل محصولات را تحت پوشش بيمه قرار مي‌دهيم. تاكنون كل محصولات خوزستان تحت پوشش بيمه نبوده‌اند و در حال پيگيري هستيم كه بيمه شامل كل محصولات شود.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان تصريح‌كرد: از اقداماتي كه به كشاورزان كمك مي‌كند خريد تضميني به موقع محصولات كشاورزي با قيمت متناسب با هزينه‌هاي توليد از كشاورزان مي‌باشد. همچنين اين سازمان در ارتباط با انتقال آب با لوله و مكانيزه كردن شبكه آبياري از سوي كشاورزان، حدود 85 درصد هزينه‌ها را به آن‌ها پرداخت مي‌كند.

چنگلوايي با اشاره به فعاليت‌هايي كه براي توسعه كشاورزي مكانيزه انجام شده خاطرنشان‌كرد: با توجه به اين‌كه نسبت به ايده‌آلي كه بايد توسعه مكانيزاسيون داشته باشد، فاصله داريم با استفاده از كمك‌هاي فني و اعتباري كه تسهيلات يارانه‌دار اقدام به كمك به خريد تراكتور، كمباين، دنباله‌دارها، ماشين‌هاي كشاورزي حفاظتي و خاك‌ورزهاي مركب و دستگاه‌هاي كشت مستقيم كرديم.

وي اظهار كرد: توليد محصول سالم به دليل تاثير در حفظ سلامت، وجود الزامات قانوني در قانون برنامه پنجم و افزايش بهره‌وري يكي از ضرورت‌هايي است كه موظف به انجام آن هستيم؛ تاكنون اقدامات خوبي براي توليد اين محصول انجام شده به طوري كه تاكنون 150 هزار تن محصول سالم در استان توليد شده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان يادآور شد: هم‌اكنون در حال برنامه‌ريزي براي جلب سرمايه‌گذاران در بخش كشاورزي هستيم و طرح‌هايي را معرفي كرديم كه بتوانيم از سرمايه‌گذاران داخلي در توسعه زيربنايي بخش‌هاي مختلف باغباني، شيلات، زراعت، دام و طيور استفاده كنيم.

چنگلوايي درباره كاهش ضايعات در بخش كشاورزي، افزود: كاهش ضايعات از طريق آموزش‌هايي كه به كشاورزان در زمان كاشت، داشت، برداشت و حمل و نقل تا انبارداري محصولات داده مي‌شود، در حال انجام است.

انتهاي پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91051710451
  • خبرنگار :