مدير عامل بورس تهران: ساختمان جديد بورس الگوي ملي مي شود

در احداث ساختمان جديد بورس از دانش روز استفاده مي شود تا الگوي ملي کشور باشد.

در احداث ساختمان جديد بورس از دانش روز استفاده مي شود تا الگوي ملي کشور باشد.

به گزارش ايسنا، دكتر حسن قاليباف اصل ـ مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران ـ در جلسه برگزاري داوري مسابقه بين المللي طراحي معماري ساختمان مرکزي گفت: پروژه ساخت و ساز ساختمان جديد براي بورس برکت داشته است و تجربه خوبي براي بورس بوده است.در چند سال گذشته اتفاقات زيادي در بازار سرمايه رخ داده که موجب شده اهميت بازار سرمايه در اقتصاد ملي افزايش يابد و جايگاه والايي در اقتصاد و درکشورمان داشته باشد.

وي تصريح کرد: در سال 84 قانون بازار سرمايه تغيير کرد و فضاي جديدي را براي بازار سرمايه و مشخصاً براي بورس اوراق بهادار تهران باز کرد.تصويب قانون جديد سبب شد بازار پيشرفت كند، فرصت هاي توسعه جديدي در اختيار بازارسرمايه قرار گرفت و ابزارهاي جديد و نهادهاي جديد پس از تصويب اين قانون پيش روي بازار سرمايه قرار گرفت، ضمن اينکه بر ساختار و جايگاه بورس هم تاثير گذاشت.

وي ادامه داد: قبل از تصويب و ابلاغ قانون جديد بازار سرمايه در سال 85 سازمان کارگزاران در محل فعلي ساختمان بورس در خيابان حافظ فعاليت داشت، اما با تصويب قانون و جدا شدن بورس تهران از سازمان بورس اوراق بهادار به شکل يک شرکت سهامي عام درآمد و هم اکنون به صورت يک شرکت خصوصي در حال فعاليت است. بورس در واقع بخش خصوصي بورس اوراق بهادار است و به عنوان شرکت سهامي عام وظيفه اداره بازار را بر عهده دارد.

وي با اشاره به اينکه ساختمان حافظ متعلق به شرکت نيست و هم اکنون بورس تهران در آن مکان مستاجر است افزود: اواخر سال 88 و اوايل سال 89 هيات مديره بورس به اين فکر افتاد که يک مکان فيزيکي براي بورس اوراق بهادار تهران تهيه كند.

قاليباف اصل ادامه داد: گزينه اول ما خريد ساختمان حافظ از سازمان بورس اوراق بهادار بود که هيات مديره پس از بحث و بررسي هاي زياد به اين جمع بندي رسيد که اين ساده ترين راه است. ضمن اينکه اين ساختمان براي کاربري بورس ساخته نشده بود.

در گذشته بانک کار در ساختمان فعلي بورس مستقر بود و چون درگذشته بازار سرمايه زير مجموعه بانک مرکزي بود سازمان بورس در آن ساختمان فعاليت خود را آغاز کرد.

هم اکنون بازار سرمايه زير مجموعه وزارت اقتصاد است و رئيس آن وزير امور اقتصادي است در صورتي که قبلا رئيس کل بانک مرکزي اين سمت را بر عهده داشت.

مديرعامل بورس ادامه داد: تصميم هيات مديره بر اين شد که از نام و اعتبار بورس استفاده کنيم و يک مکان مناسب براي بورس تهيه نماييم. سپس خواستيم يک ساختمان آماده خريداري کنيم ولي ساختماني که نظر هيات مديره را تامين نمايد يافت نشد. مسائلي مانند بحث هاي امنيتي و ايمني، وجود تالاري که در بورس مستقر باشد و همچنين ديتا سنتر داشته باشد حائز اهميت است.

قاليباف اصل گفت: معمولا بورس ها در کشورهاي مختلف در بهترين جا قرار دارند و اگر بخواهند ساختماني را مثال بزنند قطعاً ساختمانهاي بورس ها و بانک هاي مرکزي را عنوان مي کنند. در مرحله بعدي جمع بندي هيات مديره انصراف از خريد ساختمان شد و مقرر شد زميني خريداري شود و با توجه به نياز، ساختماني در خور و شأن بورس ساخته شود.

وي افزود: تعداد بورس ها در کشورها زياد نيست. تعداد آنها معمولا بين يک تا سه عدد مي باشد. به همين علت با عنوان نماد ملي کشور در نظر گرفته مي شوند. زيرا در نشان وضعيت اقتصادي هر کشور اهميت زيادي دارد. يکي از نماگرهاي اقتصادي هر کشور در حوزه اقتصاد، نماگر مهم بازار سرمايه است.

مدير عامل بورس تهران خاطرنشان کرد: اين نماد ملي، يک فکر ملي و يک انديشه فراگير را مي طلبيد. هيئت مديره بورس و تيم اجرايي شرکت از ابتدا يک اهتمام جدي را در مورد ساختمان جديد بورس داشت و اينکه يک کاري درخور شأن و مرتبه بازار سرمايه کشور انجام دهد. بر اين اساس از ابتداي امر سعي شد يک کار عالي تعريف شود.

وي به جايگاه پرونده ساختماني در شرکت بورس اشاره کرد و گفت: از ابتدا هيأت مديره تصميم گرفت که يک کميته فني تشکيل نمايد تا دائما در جريان امور مربوطه قرار گيرد و هرجا که لازم است تصميم گيري كند. در ضمن سه تن از اعضاي هيأت مديره به همراه مدير عامل در کميته حضور دارند و معاونت پشتيباني هم دبير اين کميته است.

مدير عامل بورس افزود: کميته فني ماهيانه حداقل يک جلسه برگزار مي‌كند و در اصل هيأت مديره است که در مورد ابعاد پروژه بحث مي کند و تصميم گيري مي کند.

اختصاص وقت زياد هيئت مديره بورس به پروژه ساختماني با توجه به مشغله فراواني که دارد نشان از اهميت اين پروژه در سطح ملي دارد.

وي توضيح داد: تحت کميته ساختمان هيات مديره يک کميته فني هم در نظر گرفته شد که ترکيبي از افراد حرفه اي و متخصص حوزه معماري سازه هاي ديتا سنتر ، حوزه هايي که مرتبط با مهندسي ساختمان است و هر بخش که در کميته ساختمان مطرح شود ابتدا در اين کميته مورد بررسي قرار مي گيرد.

قاليباف اصل بر پيشبرد پروژه براساس روش هاي علمي تاکيد کرد و گفت: هيات مديره بورس بر کاري علمي و مبتني بر دانش محور تخصص تاکيد داشته است.

وي ادامه داد: در کشورهاي پيشرفته براي انتخاب محل پروژه به فضاي مناسب، چشم انداز و نورگيري ساختمان توجه مي شود.البته ما هم براي انتخاب مکان بورس به اين امور توجه کرده ايم.

بنا بر اعلام روابط عمومي شركت بورس، قاليباف اصل در مورد فضاي پروژه ساختمان مرکزي جديد بورس اظهار كرد: ما هنگام خريد ملک مي خواستيم يک فضايي را خريداري كنيم که فضايي باز و مناسب داشته باشد و ملکي که بورس دارد يک ملک 3 بر است و به ندرت ملکي با اين شرايط وجود دارد که بتوان در آن ساخت و ساز كرد.

وي به آماده­‌سازي زمين اشاره کرد و گفت: در اين مرحله از افراد مطلع و آگاه استفاده کرديم قبل از اينکه وارد فاز طراحي و انتخاب مدير طرح و کارهاي اوليه پروژه شويم، بالغ بر 1000 نفر ساعت جلسات و کار کارشناسي داشتيم و در مراحل مختلف با 25 تا 30 نفر از افراد خبره جلساتي برگزار کرديم و سعي نموديم از نظرات آنها بهره مند شويم تا بهترين انتخاب را داشته باشيم.

قاليباف اصل با بيان اينکه اين افراد در حوزه اجرا، مشاوره و طراحي داراي تجربيات ذي قيمتي در کشور بودند و با نظرات آنها بود که توانستيم اين پروژه را به صورت علمي تا اين مرحله پيش ببريم تصريح کرد: سعي شده است از به روز ترين دانش در احداث ساختمان استفاده کنيم و از بحث عامل چهارم که در مديريت ساخت و ساز يک روش به روز است در اين پروژه استفاده شده است. البته از اين به بعد هم سعي ما بر اين است که پروژه به صورت علمي پيش رود و الگوي مهندسي مثال زدني در سطح کشور باشد.

سخنگوي بورس تهران اين پروژه را يک فرصت دانست و گفت: اين پروژه براي بازار سرمايه و جامعه مهندسين يک فرصتي فراهم شده تا با تعامل يک هم افزايي داشته باشند و به اين شکل يک حرکت مثبت براي کشور انجام مي شود.

قاليباف اصل گفت: پرونده ساختمان جديد بورس تهران اولين کار ساخت و سازي است که در حوزه بازار سرمايه انجام مي شود و تا کنون هر کاري در حوزه فيزيکي بازار سرمايه صورت گرفته، بحث خريد بوده است و ساختمان هايي خريداري شده است که براي اين کار طراحي نشده است.

وي افزود: همکاران ما از بورس هايي که ساختمان هاي خوبي دارند در دنيا بازديد کنند و ايده بگيرند و در مرحله اي قرار داريم که يک دانش در اين حوزه ايجاد نمايم.

مديرعامل بورس اظهار كرد: اقتصاد و بازار سرمايه در حال پيشرفت هستند و در حال حاضر پس از سال 85 شرکت هاي فرابورس ايران، تشکيل شد و بورس انرژي امسال نهايي شد و فعاليت خود را آغاز کرده است و بورس کالا را داريم و همه اين شرکت ها مي توانند در آينده از اين دانش استفاده نمايند.

سخنگوي بورس تهران ادامه داد: بورس تهران يک نهاد ملي است و به صورت خصوصي فعاليت مي کند و بايد پاسخگوي ذي نفعان مختلف مانند وزارت اقتصاد و دولت باشد و همه ارکان حکومتي به آن توجه دارند، چون شاخص هاي بازار سرمايه در همه کشور ها مهم است. از سويي ديگر ما يک شرکت انتفاعي هستيم و بايد به سهامداران خود پاسخگو باشيم. همچنين بازاري را اداره مي کنيم که تفکر ناب اقتصادي در آن شکل مي گيرد.

وي پروژه جدي ساختمان بورس تهران را براي مجوزهاي مشاورين فردي، مهندس و ساخت يک تجربه خوب توصيف و اظهار كرد: فعاليت‌ها بايد به موقع و به صورت اقتصاد انجام شود. زيرا شعارها اين است که بازار سرمايه حوزه تأمين مالي است و پول بايد جايي سرمايه گذاري شود که بيشترين توجيح اقتصادي را داشته باشد، توجيح اقتصاد يک بحث آن عامل فرمان و بحث ديگر هزينه است که قطعا اين پروژه مي تواند با مديريت مناسب هزينه ها و زمان، يک پروژه مثال زدني براي کشور باشد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 91051610200
  • خبرنگار :