همنشینی با نیکان و پرهیز از رفاقت با بدان تأکید دعای روز شانزدهم ماه رمضان

یک کارشناس مذهبی گفت: در ثواب قرائت دعاي روز شانزدهم ماه مبارك رمضان آمده است هرکس این دعا را بخواند با روی درخشنده از قبر بیرون می­‌آید و درحالی که زیور بهشت بر تن دارد، از نوشیدنی بهشت سیراب گردد.

یک کارشناس مذهبی گفت: در ثواب قرائت دعاي روز شانزدهم ماه مبارك رمضان آمده است هرکس این دعا را بخواند با روی درخشنده از قبر بیرون می­‌آید و درحالی که زیور بهشت بر تن دارد، از نوشیدنی بهشت سیراب گردد.

حجت­‌الاسلام احمدرضا صالحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی، در شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان عنوان کرد: در این دعا همنشینی با نیکان و پرهیز از رفاقت با بدان و افراد شرور مدنظر است.

وی اظهار كرد: این دعا به جایگاه و مرتبه ایمان اشاره دارد و آن را افضل هر چیز می­‌داند و شرط ایمان به خدا همان شرط صحت همه اعمال است. انسان با انجام گناهان زیاد ایمان خود را از دست می­‌دهد و شرط داشتن ایمانی قوی انجام اعمال صالح است.

صالحی افزود: هفت خصلت در ایمان نهفته است که اولی گرفتن وضوی شاداب است و دوم نماز خوب بجا آوردن. خصلت سوم پرداخت زکات است، چهارم نگه داشتن زبان و دهان، پنجمین خصلت استغفار از گناه است و در شرح این خصلت آمده است که گناه مانند زهری است که به روح و روان فرد نفوذ می­‌کند و استغفار از گناه مانند پادزهر آن برای انسان لازم و حیاتی است. ششمین خصلت، فرو نشاندن غضب است که بسیاری از مفاسد و معاصی از غضب بر می­‌خیزد و هفتمین خصلت خیرخواهی اهل بیت علیهما‌السلام است به این معنی که دوستدارشان باشیم و به زیارت قبورشان برویم و گفته‌هایشان را گوش فرا داده و به آنها عمل کنیم.

صالحی انجام این هفت خصلت را شرط اجابت ایمان حقیقی و انجام آن را مصداق پیروی کردن از ابرار و نیکان دانست.

صالحی بخش دوم این دعا را پرهیز از رفاقت با اشرار و همنشینی با بدان عنوان کرد و افزود: همانقدر که همنشینی با رستگاران و نیکان مطلوب و عامل رستگاریست، رفاقت با بدان مایه هلاکت و مذموم است.

وی بخش سوم دعای روز شانزدهم را مرتبط با دو بخش قبلی دانست و افزود: رفاقت با خوبان و پرهیز از همنشینی با اشرار شرط راحتی و آسایش در خانه ابدی هر عبادت کننده‌ایست همانطور که در بخش سوم این دعا از خدا می­‌خواهیم ما را بواسطه رحمتش به سوی خانه ابدی خود جای دهد، شرط اجابت این دعا پرهیز از همنشینی با اشرار و همنشینی با نیکان و رستگاران است.

دعای روز شانزدهم:

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهمّ وَفّقْني فيهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ و جَنّبْني فيهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِني فيهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِ بالهِيّتَكِ يا إلَهَ العالَمين

خدايا توفيقم ده در آن به سازش كردن نيكان، و دورم دار در آن از رفاقت بدان، و جايم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش، به خدايى خودت اى معبـود جهانيان

انتهاي پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051509350
  • خبرنگار :