وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: بزرگ‌ترين سرمايه يك رسانه، كسب اعتماد مردم است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: رعايت انصاف در بيان نقاط ضعف و مثبت، ايجاد رعب و وحشت در دشمنان، فعاليت بر مبناي حق و حقيقت، امانت‌داري، واقع‌گرايي و حق‌گويي از جمله رسالت‌هاي خبرنگاران و اصحاب رسانه است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: رعايت انصاف در بيان نقاط ضعف و مثبت، ايجاد رعب و وحشت در دشمنان، فعاليت بر مبناي حق و حقيقت، امانت‌داري، واقع‌گرايي و حق‌گويي از جمله رسالت‌هاي خبرنگاران و اصحاب رسانه است.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد حسيني شامگاه سه‌شنبه در مراسم تجليل از رسانه‌هاي فعال در بيست و نهمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم،‌ خاطرنشان كرد: خداوند را شاكريم كه اين دوره از مسابقات نيز با شكوه هر چه تمام‌تر برگزار شد و ما اين روز شاهد تجليل از كساني هستيم كه در انعكاس اين رويداد فعال بودند زيرا اگر اصحاب رسانه نبودند آثار و بركات آن در حد محل برگزاري مسابقات باقي مي‌ماند.

وي با تبريك فرا رسيدن روز خبرنگار به اصحاب رسانه و جامعه خبري كشور، به رسالت‌هاي بزرگ خبرنگاران از منظر قرآن كريم اشاره كرد و گفت: انبياي الهي خود خبرنگار و پيام‌رسان خداوند بودند. آن‌ها خبرهاي مهم نظام خلقت را بيان مي‌كردند و از گذشته، آينده و اخبار غيبي مي‌گفتند؛ بنابراين جايگاه اطلاع‌رساني و خبررساني جايگاه والايي است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: خبرنگاران قرآني كه براي قرآن و فعاليت‌هاي قرآني تلاش مي‌كنند شرافت و جايگاه خاصي دارند و اين به خاطر اهميتي است كه قرآن در دين اسلام دارد، به طوري كه حتي ماه رمضان نيز به واسطه قرآن از ارزش و جايگاه والايي برخوردار است.

حسيني با بيان اين‌كه «رسانه‌ها مي‌توانند در فعاليت‌هاي خود از تعاليم قرآن كريم بهره بگيرند» گفت: قرآن كريم هم شفا و درمان است و هم رحمت الهي است كه اگر اين نگاه را داشته باشيم متوجه مي‌شويم كه بيان دردها صرفا كافي و مشكل‌گشا نيست. اينكه مشكلات، تلخي‌ها و گرفتاري‌هاي جامعه را دائم در بوق و كرنا كنند راهگشا نيست، بنابراين اين رسالتي است كه رسانه‌ها بر عهده دارند كه بايد اميد ايجاد كنند.

وي خاطرنشان كرد: انصاف جايگاه والايي در بحث اطلاع‌رساني و خبر دارد، اما گاها برخي وقتي يك موضوع را بررسي مي‌كنند فقط نقاط منفي و زشتي آن را مي‌بينند در حالي كه شايد نقاط مثبت و زيبا نيز در آن موضوع باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين‌كه «با يادآوري آيات الهي يكي از درس‌هاي قرآن و پيامبر (ص) دين است كه در شرايط سخت و دشوار دشمن را دچار رعب و وحشت كنيم» تصريح كرد: در شرايط سخت و دشوار به جاي اين‌كه دل دوستان را بلرزانيم بايد دشمن را دچار رعب و وحشت كنيم و اين مشي و روش پيامبر و قرآن است، بنابراين رسانه‌ها به ويژه در شرايط سخت و دشوار بايد با همدلي و همراهي كمك كنند تا از اين عقبه و پيچ به ظاهر دشوار عبور كنيم.

حسيني خاطرنشان كرد: كار رسانه‌ها بايد بر مبناي حق و حقيقت باشد كه در اين صورت كار آن‌ها ماندگار و اثرگذار خواهد بود، زيرا اگر موضع‌گيري‌ها بر مبناي حق باشد موجب هدايت و كمال انسان‌ها خواهد شد.

وي يكي ديگر از رسالت‌هاي رسانه‌ها را امانتداري و واقع‌گويي عنوان كرد و گفت: اين ويژگي‌ها سبب كسب اعتماد مردم به آن رسانه مي‌شود و بزرگ‌ترين سرمايه يك رسانه، اعتماد مردم است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: حق‌گويي از ديگر رسالت‌هاي رسانه‌هاست كه بايد در بيان يك خبر مورد توجه باشد. برخي از خبرگزاري‌هاي خارجي ژست بي‌طرفي مي‌گيرند، اما اينگونه نيست بلكه به صورت حرفه‌اي تحليل خود را ارائه مي‌دهند. ما نيز بايد بر مبناي حق موضع خود را اعلام كنيم به عنوان مثال نمي‌توانيم در قبال كشتار مسلمانان در ميانمار بي‌طرف باشيم زيرا رسالت رسانه حمايت از مظلوم است.

حسيني خاطرنشان كرد: سودمندي خبر يكي از كارهايي است كه رسانه‌ها در عصر انفجار اخبار و اطلاعات بايد به آن توجه كنند كه اخبار خوب و نافع را براي مردم انتخاب كنند و اخبار مضر و بي‌فايده را پالايش كنند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين‌كه «رسانه‌ها در شرايط فعلي كه مقام معظم رهبري بر بحث اقتصاد مقاومتي تاكيد كردند نقش ويژه‌اي بر عهده دارند» گفت: تاكيد بر مقاومت و ايستادگي در همه مقاطع حساس باعث شده تا اين مشكلات را پشت سر بگذاريم. اگر صبر داشته باشيم و ايستادگي كنيم حتما دشمنان ما كوتاه خواهند آمد و ضرر خواهند كرد و در اين شرايط كسي كه مقاومت و صبر بيشتري داشته باشد پيروز خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان تصريح كرد: ما فرزندان رمضان هستيم و مي‌توانيم از همه اين مشكلات عبور كنيم و اين وعده قطعي و حتمي خداوند است كه كساني كه پايدار و اهل استقامت هستند پيروز خواهند بود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051106735
  • خبرنگار :