طومار بلند درد و دل‌هاي تاكسيراني پايتخت

مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران: هنوز هيچ تاكسي فرسوده‌اي از تعهد امسال اسقاط نشده است

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در نشستي خبري به موضوعاتي نظير راه‌اندازي سه خط HOV تا مهر ماه، افزايش پيشنهادي 21 درصدي براي نرخ سرويس مدارس، مشكلات جدي ناشي از كمبود جايگاه‌هاي گاز CNG براي ناوگان تاكسي و نيز كوتاهي خودروسازان و ستاد سوخت در امر نوسازي ناوگان پايتخت در سال جاري پرداخت.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در نشستي خبري به موضوعاتي نظير راه‌اندازي سه خط HOV تا مهر ماه، افزايش پيشنهادي 21 درصدي براي نرخ سرويس مدارس، مشكلات جدي ناشي از كمبود جايگاه‌هاي گاز CNG براي ناوگان تاكسي و نيز كوتاهي خودروسازان و ستاد سوخت در امر نوسازي ناوگان پايتخت در سال جاري پرداخت.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمدي بافنده با اشاره به اينكه از ابتداي امسال تاكنون هيچ يك از تاكسي‌هاي سهميه سال 91 نوسازي نشده است، گفت: در طول چهار ماه گذشته، تنها 600 دستگاه تاكسي نوسازي شد كه اين آمار نيز مربوط به باقي‌مانده سهميه سال 90 بوده است.

وي با بيان اينكه امسال برنامه‌ريزي نوسازي 17 هزار خودرو فرسوده صورت گرفته است، اظهار كرد: طي جلسات مشترك با ستاد سوخت،‌ برنامه‌ريزي‌ها طوري صورت گرفت كه امسال پرونده تاكسي‌هاي فرسوده پايتخت كه مدل سال 83 و قبل از آن هستند، به طور كامل بسته شود.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران ادامه داد: سازمان تاكسيراني در بخش نوسازي ناوگان حداقل اختيار را دارد و نمي‌تواند درباره مدل خودرو، قيمت، تسهيلات و فرآيند اسقاط، تصميم‌گيري كند.

وي با بيان اينكه تاكسيراني نقش خود را در امر نوسازي به درستي ايفا كرده است، گفت: از ابتداي امسال فرآيند ثبت‌نام 8 هزار تاكسي فرسوده براي اسقاط انجام شده و رانندگان در بانك‌هاي عامل پذيرفته شده‌اند، اما تاكنون هيچ يك از خودروهاي ثبت‌نام شده، اسقاط نشده‌اند.

به گفته احمدي بافنده، 80 دستگاه تاكسي اسقاط شده از سال گذشته مشغول پرداخت اسقاط وام هستند، اما هنوز خودرو آنها تحويل نشده است.

احمدي‌بافنده كه تاكيد داشت اظهاراتش انگيزه سياسي ندارد و تنها به دنبال حل مشكل رانندگان تاكسي است، گفت: يكي از عوامل طولاني شدن فرآيند نوسازي تاكسي‌ها، اختلاف نظر ايران خودرو با پليس راهور است.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در اين باره توضيح داد: پليس راهور مشخصات فني ويژه‌اي را مطالبه مي‌كند، تا يك خودرو بتواند به عنوان تاكسي فعاليت كند، به عنوان مثال پليس خواستار نصب دو ايربك در خودرو است، اما ايران خودرو اعلام كرده كه نمي‌تواند اين كار را در مورد سمند و پژو انجام دهد.

وي با اشاره به اينكه سازمان تاكسيراني پيشنهاد تغيير خودرو ناوگان پايتخت را پيگيري كرده است، گفت: خودروهاي مگان و ال‌نود كه توليد داخل هم هستند، نمره منفي بسيار كمتري در مقايسه با سمند و پژو دارند و مورد تائيد پليس راهور هم هستند؛ كافي است دولت همان تسهيلاتي را كه براي سمند و پژو قرار داده، بابت اين خودروها نيز پيش‌بيني كند.

احمدي‌بافنده در پاسخ به انتقاد برخي مبني بر اينكه «مگان» خودرو گران قيمتي براي كاربري تاكسي است، گفت: قيمت خودرو حاصل جامع قيمت تمام شده تجهيزات و قطعات اوليه، هزينه سود و عوارض گمركي، هزينه مونتاژ و توليد، هزينه خدمات پس از فروش و سود است.

وي با بيان اينكه در برخي موارد هزينه سود و عوارض گمركي 100 درصد قيمت تمام شده تجهيزات و قطعات اوليه خودرو است، پيشنهاد داد كه عوارض گمركي از خودروهاي پيشنهادي تاكسيراني دريافت نشود تا به اين ترتيب قيمت تمام شده مگان و ال‌نود براي كاربري عمومي كاهش يابد.

به گزارش ايسنا، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در ادامه با بيان اينكه هر تاكسي روزانه به طور متوسط 200 كيلومتر پيمايش محيطي دارد، اظهار كرد: ميزان مصرف سوخت تاكسي‌ها در هر 100 كيلومتر 15 ليتر است كه اين رقم 10 ليتر بيشتر از متوسط مصرف جهاني تاكسي‌ها است.

احمدي‌ بافنده ادامه داد: اگر با تغيير ناوگان تاكسيراني، بتوانيم ميزان مصرف سوخت در 100 كيلومتر را حتي به 10 ليتر برسانيم، انقلاب بزرگي در حوزه كاهش آلودگي هوا رخ مي‌دهد.

وي با اشاره به تاخير در تحويل خودروهاي جديد به رانندگان تاكسي، اين مسئله را يكي از مشكلات جدي با خودروسازان دانست و گفت: معمولا فرآيند تحويل تاكسي جديد، پس از اسقاط تاكسي فرسوده، دو ماه به طول مي‌انجامد و ايران خودرو بابت هر ماه تاخير، تنها 80 هزار تومان به رانندگان مي‌پردازد كه اين رقم معادل تقريبا كاركرد دو هزار و 500 تومان به صورت روزانه است.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران اين مسئله را اجحافي در حق رانندگان تاكسي دانست و خواستار اصلاح اين رويه در نوع قرارداد منعقد شده با ستاد سوخت شد.

احمدي بافنده در بخش ديگر اين نشست، به مشكل كمبود جايگاه گاز، اشاره كرد و گفت: بالغ بر 53 هزار تاكسي پايتخت، دوگانه‌سوز است كه با توجه به اينكه تنها 20 جايگاه فعال (138 نازل فعال) در تهران وجود دارد، روزانه امكان سوخت‌رساني تنها به 23 هزار تاكسي وجود دارد.

وي با بيان اينكه در صورت نوسازي 17 هزار تاكسي فرسوده جديد در سال جاري، شمار خودروهاي دوگانه‌سوز افزايش مي‌يابد و وضعيت بدتر خواهد شد، گفت: دولت بايد متناسب با خودروهاي دوگانه‌سوزي كه در اختيار تاكسيراني قرار مي‌دهد، جايگاه‌ها را هم توسعه دهد.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران خاطرنشان كرد: يكي از دلايلي كه تاكسي‌ها در طول روز به صورت خالي تردد مي‌كنند اين است كه به دنبال جايگاه سوخت مي‌گردند! با محاسبات انجام شده مي‌توان اين‌طور گفت كه 20 هزار تاكسي پايتخت به طور مداوم خارج از سرويس و در صف‌هاي جايگاه‌هاي سوخت هستند.

به گفته احمدي‌ بافنده؛ شرايط فعلي براي خودروهاي دوگانه‌سوز بسيار دشوار است و در حالي كه 60 ليتر از سهميه بنزين تاكسي‌ها هم كاسته شده است، عملا سرويس‌دهي به شهروندان دشوارتر شده است.

وي با بيان اينكه اين مشكل را با استانداري و شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در ميان گذاشته‌ايم، خاطرنشان كرد: بخش خصوصي علاقه‌اي به توسعه جايگاه‌هاي گاز ندارد، چرا كه اداره جايگاه‌ها سودده نيست و حتي اگر شركت پخش جايگاه‌هاي آماده را احداث كند، باز هم بخش خصوصي تمايلي به اداره آن ندارد.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران تاكيد كرد: شهرداري تهران حتي اعلام كرده كه براي ساخت جايگاه‌هاي جديد، زمين واگذار مي‌كند، اما نمي‌توان حمايت بيشتري در اين حوزه را از شهرداري انتظار داشت و دولت بايد به عنوان متولي موضوع براي حل مشكل اقدام كند.

احمدي‌ بافنده خاطرنشان كرد: تاكنون يك ريال از درآمدهاي حاصل از هدفمندسازي يارانه‌ها، به سازمان تاكسيراني پرداخت نشده است. مگر اجراي هدفمندي با هدف كمك به حمل و نقل عمومي و كاهش آلودگي هوا صورت نگرفته است؟ پس چرا از اين محل به تاكسي‌داران كمك نمي‌شود.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه با اشاره به اينكه تاكسي‌ها با سهميه بنزين فعلي، عملا تا 17 هر ماه از سوخت 400 توماني استفاده مي‌كنند، گفت: بقيه ايام ماه با توجه به كمبود سهميه و نيز كمبود جايگاه‌هاي گاز، ناچار هستند كه از بنزين 700 توماني استفاده كنند.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران با اشاره به اينكه شيوه گازسوز كردن خودرو در ايران، مربوط به نسل اول اين تكنولوژي است، گفت: اين اقدام بر اساس روش‌هاي قبل از انقلاب انجام مي‌شود، در حالي كه در دنيا هم‌اكنون نسل چهارم خودروهاي گازسوز توليد شده‌اند.

احمدي بافنده تاكيد كرد: شيوه گازسوز كردن فعلي در كشور به ويژه با توجه به مشكل تامين سوخت و كمبود جايگاه، آن هم علي‌رغم اينكه دومين كشور دارنده گاز در جهان هستيم، كمكي به حمل‌ونقل عمومي نمي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: كپسول‌هاي جديدي در دنيا براي گازسوز كردن استفاده مي‌شود كه فشار بيشتر، امنيت بالاتر و سيستم بهينه مصرف سوخت دارند و با يك بار سوخت‌گيري مي‌توان 700 كيلومتر پيمايش محيطي انجام داد.

به گزارش ايسنا، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در ادامه با اشاره به اينكه بيش از 30 هزار راننده تاكسي بالاي 50 سال بيمه نيستند، گفت: شهرداري تهران موفق شد بابت بيمه تكميلي رانندگان بالاي 50 سال مصوبه شوراي شهر را اخذ كند و قرارداد مربوطه را نيز منعقد كند، اما بيمه پايه و بازنشستگي اين قشر همچنان حل نشده باقي مانده است.

احمدي بافنده تاكيد كرد: بيمه اعلام كرده كه اين موضوع اشكال قانوني دارد، اما قانون بايد براي حمايت از مردم وضع شود و چه قشري بيشتر از رانندگان تاكسي مستحق حمايت هستند.

وي گفت: اگر زمينه بازنشستگي رانندگان بالاي 60 سال فراهم شود، 12 هزار فرصت شغلي در تاكسيراني ايجاد خواهد شد.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران با اشاره به اينكه اغلب رانندگان تاكسي در طول ساليان دراز از خدمات بهداشتي، درماني محروم بوده‌اند، گفت: رانندگان تاكسي بعضا آنقدر كار مي‌كنند تا پشت فرمان ماشين بميرند! چرا كه حتي براي بازنشستگي آنها برابر قانون 60 ـ 10، تنها معادل 10 روز از يك ماه حقوق كارگران را به عنوان حقوق بازنشستگي دريافت مي‌كنند كه رقمي حدود 140 هزار تومان است و كفاف هزينه‌هاي زندگي آنها را نمي‌دهد؛ بنابراين ناچارند به كار خود حتي پس از بازنشستگي هم ادامه دهند.

به گزارش ايسنا، احمدي‌ بافنده در ادامه با اشاره به استقرار شركت‌هاي تاكسيراني در مناطق شهرداري، اظهار كرد: انتظار مي‌رود مهرماه امسال خدمات بهتري در قالب سرويس‌هاي مدارس و به طور كلي در ناوگان تاكسيراني ارائه شود چرا كه شركت‌هاي بخش خصوصي طبعا با دقت نظر و دلسوزي بيشتري مشكلات را رصد مي‌كنند.

وي از برنامه‌ريزي براي راه‌اندازي دانشگاه علمي كاربردي در سازمان تاكسيراني خبر داد و گفت: استخدام رانندگان جديد بر اساس ضوابط دوره‌هاي آموزشي برگزار شده صورت مي‌گيرد.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در ادامه پيشنهاد داد كه از خودروهاي هيبريدي و برقي براي ناوگان تاكسيراني پايتخت استفاده شود و گفت: اين خودروها در بسياري‌ از كشورهاي خارجي وجود دارد و در ايران نيز مي‌توان آن را توليد كرد.

احمدي بافنده همچنين از انجام مطالعاتي براي جايگزين كردن يك خودرو جديد كه براي استفاده توامان مسافران عادي و معلولان كاربري دارد، به جاي ون و ميني‌بوس خبر داد و گفت: اين موضوع فعلا در بحث مطالعه است.

وي در ادامه با اشاره به وجود 48 پايانه تاكسي در سطح شهر، گفت: پيشنهاد ايجاد 30 پايانه جديد نيز مطرح است كه پس از بررسي به آن رسيدگي خواهد شد، البته شهروندان نيز مي‌توانند پيشنهادات خود را درباره ضرورت راه‌اندازي پايانه‌ها و پهلوگاه‌هاي جديد تاكسي مطرح كنند.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران با اشاره به اينكه در برخي نقاط شهر، خطوط من درآوردي تاكسي شكل گرفته و خودروهاي شخصي مسافران را جابجا مي‌كند، گفت: گزارش‌هايي از تخلفات صورت گرفته در اين خطوط، به ويژه در شب‌ها، به حراست تاكسيراني مي‌رسد و به اين خاطر توصيه مي‌كنيم كه مردم به جاي استفاده از خطوط جعلي تاكسي، پيشنهادات خود را براي راه‌اندازي خطوط جديد اعلام كنند.

وي با بيان اينكه 8 هزار فضاي پارك حاشيه‌اي در تهران وجود دارد، گفت: بررسي‌هاي لازم براي تبديل شدن بخشي از اين فضاها به پهلوگاه تاكسي انجام شده و در آينده نزديك شاهد مديريت بهتر ناوگان تاكسي و توزيع آن در سرتاسر سطح شهر خواهيم بود.

احمدي‌ بافنده در ادامه از تكميل مطالعات راه‌اندازي سه خط جديد HOV تا مهر ماه خبر داد و گفت: علاوه بر اين چند خط ويژه نيز در مسافت‌هاي كوتاهي براي تاكسي‌ها راه‌اندازي مي‌شود كه يكي از اين موارد پيش‌بيني خط ويژه در حد فاصل شهرك اكباتان تا فرودگاه مهرآباد است.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران يادآور شد: تنها تاكسي‌ها مي‌توانند در خطوط ويژه تردد كنند اما كليه خودروهاي پر سرنشين مي‌توانند از خطوط HOV استفاده كنند.

وي با اعلام ارسال لايحه تعيين نرخ سرويس مدارس به شوراي شهر تهران، خاطر نشان كرد: پيشنهاد افزايش 21 درصدي معادل نرخ تورم در آغاز سال مطرح شده است.

احمدي‌ بافنده به شركت‌هاي خصوصي توصيه كرد كه همكاري كامل را با مديران مدارس و آموزش و پرورش انجام دهند و از پليس راهور نيز درخواست كرد با خودروهايي كه برچسب ويژه سرويس مدرسه ندارند و مشغول جابجايي دانش‌آموزان هستند، برخورد كنند، چرا كه تاكسيراني هيچ مسئوليتي در قبال اين خودروها نمي‌پذيرد.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در پاسخ به سوالي درباره تبليغات تاكسي‌ها نيز، توضيح داد: چالش‌هايي در مورد درآمد ميلياردي حاصل از تبليغات كه به جيب شهرداري مي‌رود، اما رانندگان از آن بي‌نصيب هستند، مطرح شد و به همين دليل شركت‌هاي تبليغاتي و راننده‌ها از اين موضوع دلسرد شده‌اند.

وي در عين حال تاكيد كرد: مناقصه مربوط به تبليغات روي سقف و فضاي داخل تاكسي‌ها به زودي برگزار مي‌شود و 80 درصد هر قراردادي كه در اين حوزه منعقد شود، به رانندگان پرداخت خواهد شد.

احمدي بافنده با اشاره به جلسه مشتركي با دبير شوراي عالي ترافيك مبني بر اينكه حرف و حديث‌هايي از درآمد 700 هزار توماني حاصل از تبليغات تاكسي‌ها كه سهم رانندگان تنها 70 هزار تومان از اين رقم است مطرح شده است، افزود: در آن جلسه هم اعلام كردم كه كل درآمد متصور از تبليغات تاكسي‌ها، 135 هزار تومان است كه بخشي از آن به شركت‌هاي تبليغاتي، سازمان تاكسيراني و سازمان زيباسازي مي‌رسد و مابقي به راننده تعلق دارد.

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران ادامه داد: اخيرا با توجه به محدوديت‌هايي كه براي تبليغات كالاهاي خارجي مطرح شده است، برخي از كساني كه قصد استفاده از اين تبليغات را داشتند، منصرف شده‌اند.

به گزارش ايسنا، احمدي‌ بافنده در خاتمه از پيش‌بيني تمهيداتي براي برگزاري نماز عيد فطر امسال در مصلي تهران نيز خبر داد و گفت: مشروح اين اقدامات در آينده اعلام خواهد شد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 91050905559
  • خبرنگار :