المپيادهاي دانَش‌آموزي جغرافيا و قرآن برگزار مي‌شود

رييس مركز استعدادهاي درخشان خبرداد: ريزش نخبگان به دليل ظرفيت پايين مراكز استعداد درخشان

رييس مركز استعداد درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش گفت: در راستاي توسعه استعدادهاي درخشان كشور فراملي كردن "المپياد زبان و ادبيات فارسي" و برگزاري "المپياد جغرافيا" و "قرآن" نيز در دستور كار قرار گرفته است.

رييس مركز استعداد درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش گفت: در راستاي توسعه استعدادهاي درخشان كشور فراملي كردن "المپياد زبان و ادبيات فارسي" و برگزاري "المپياد جغرافيا" و "قرآن" نيز در دستور كار قرار گرفته است.

مهري سويزي در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره برنامه‌هاي اين مركز براي ارائه تسهيلات ويژه به دانش آموزان و دانش پژوهان نخبه گفت: رويكرد آموزش و پرورش به اين دانش آموزان نگاه پرورش محور است نه پاداشي محور؛ چرا كه اگر رويكرد پاداش محور باشد افراد متقاضي به دليل رسيدن به پاداش ممكن از انواع روشها و مكانيزم‌هاي جبراني براي كسب آن استفاده كنند و اين روش به ضد استعدادپروري تبديل مي‌شود.

وي افزود: در مركز استعدادهاي درخشان زمينه‌هاي پرورش دانش آموزان مستعد و نخبه فراهم مي‌شود، اما با توجه به اينكه تشويق در نظام انگيزشي يك عامل موثر است و تقديرها افراد را به صورت نامحسوس براي رسيدن به اهداف مديريت مي‌كند. لذا بر اين اساس تسهيلات ويژه براي نخبگان شكل گرفته و مصوبات مربوطه نيز تدوين شده است.

به گفته وي، ورود بدون كنكور به دانشگاه يكي از اين تسهيلات ويژه براي دانش آموزان داراي مدال طلاي المپيادهاست و معافيت دانش آموزان پسر از خدمت سربازي نيز از ديگر تسهيلات تشويقي است.

سويزي با اشاره به رشد 13/5 درصدي تعداد شركت كنندگان در المپياد دانش آموزي گفت: براي توسعه استعدادهاي درخشان بايد زمينه‌هاي توسعه كمي آن فراهم شود و تعداد بيشتري جذب اين مراكز شود.

رييس مركز استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان با بيان اينكه در حال حاضر ظرفيت مراكز استعدادهاي درخشان پايين است، بيان كرد: پس از برگزاري آزمون ورودي مركز استعدادهاي درخشان 141 هزار نفر در اين آزمون شركت كردند كه 5800 نفر در مرحله اول پذيرفته شدند و از اين تعداد تنها 300 نفر به مرحله بعدي راه يافتند، لذا شاهد ريزش تعداد زيادي از اين نخبگان به علت پايين بودن ظرفيت مدارس استعدادهاي درخشان هستيم.

سويزي افزايش توسعه كمي و ظرفيت مدارس سمپاد را خدمت به رشد علمي كشور دانست و اضافه كرد: آموزش و پرورش توسعه كمي بر اساس برنامه سند تحولي را در دستور كار قرار داده است و با مكاتبه‌اي كه با بنياد نخبگان صورت گرفته، بر اساس مصوبات اين بنياد مقرر شده تعداد دانش آموزاني كه از تسهيلات مي‌توانند استفاده كنند افزايش يابد.

وي ادامه داد: در راستاي توسعه مراكز و مدارس استعدادهاي درخشان فراملي كردن المپياد زبان و ادبيات فارس و ايجاد المپياد جغرافيا و قرآن نيز در دستور كار قرار گرفته است.

سويزي درباره افزايش تعداد مدارس استعدادهاي درخشان در براي سال تحصيلي جديد گفت: سال گذشته تعداد اين مدارس به 350 افزايش و امسال نيز به 450 مدرسه افزايش يافته است، همچنين پوشش دانش آموزان از 66 هزار نفر در سال 89 به 94 هزار در سال 90 رسيد و امسال نيز اين پوشش به 121 هزار دانش آموز افزايش پيدا كرده كه اين تعداد به جز پذيرفته شدگان آزمون علوم انساني است.

وي تصريح كرد: سال گذشته كه آزمون ورود به مدارس استعدادهاي درخشان براي رشته علوم انساني برگزار شد، تنها در دو استان پنج كلاس درس با حضور 58 دانش‌آموز تشكيل شد كه اين آمار امسال با شركت 29 استان از مرز 1400 دانش‌آموز گذشت.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91050804389
  • خبرنگار :