پاسخ وزارت بهداشت به منتقدان جايگزيني شربت به جاي قرص متادون

گزارش مستند از عوارض شربت متادون نداريم/فعلا رويه جايگزيني شربت متادون تغيير نمي‌كند

رييس اداره پيشگيري، درمان و كاهش آسيب اعتياد وزارت بهداشت به مباحث مطرح شده مبني بر ريزش 40 تا 60 هزار نفري متقاضيان ترك اعتياد با جايگزين شدن شربت متادون به جاي قرص پاسخ داد و تاكيد كرد كه فعلا قرار نيست رويه جايگزيني شربت به جاي قرص تغيير كند.

رييس اداره پيشگيري، درمان و كاهش آسيب اعتياد وزارت بهداشت به مباحث مطرح شده مبني بر ريزش 40 تا 60 هزار نفري متقاضيان ترك اعتياد با جايگزين شدن شربت متادون به جاي قرص پاسخ داد و تاكيد كرد كه فعلا قرار نيست رويه جايگزيني شربت به جاي قرص تغيير كند.

دكتر فيروزه جعفري در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره انتقادات مطرح شده به طرح "جايگزيني شربت به جاي قرص متادون" گفت: بدون آن كه در روند حاضر درمان نگهدارنده با متادون تغييري ايجاد شود، قرار است بررسي‌هاي لازم انجام شود تا در صورت وجود مشكل، اصلاحات لازم صورت گيرد.

وي تاكيد كرد: تا اين لحظه گزارش‌ها حاكي از آن است كه در برخي از مواقع اجراي اين طرح دچار مشكل بوده است. به عنوان مثال يكي از مشكلات مطرح آن است كه مراكز نمي‌توانند شربت را به ميزان كافي ذخيره كنند. همچنين برخي از بيماران به تركيب دارويي شربت اعتراض دارند كه در اين زمينه از شركت داروسازي مربوطه خواسته‌ايم تا فرمولاسيون شربت را يك بار ديگر مورد بازبيني قرار دهد تا اگر احتمالا با مشكلاتي روبروست، برطرف شود.

مطالعات ميداني وزارت بهداشت در حال انجام است

جعفري با تاكيد بر اين كه مطالعات ميداني وزارت بهداشت درباره درمان نگهدارنده با متادون و جايگزيني شربت به جاي قرص متادون در حال انجام است، افزود: طي نامه‌اي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور خواسته شده تا در اين زمينه اعلام نظر كنند و نحوه توزيع شربت و مشكلات احتمالي در استان مربوطه را گزارش دهند. در مجموع منتظر اعلام نظر دانشگاه‌هاي علوم پزشكي هستيم.

وي از اقدامات انجام شده براي بازبيني پروتكل درمان نگهدارنده با متادون خبر داد و گفت: آخرين بازبيني اين پروتكل درماني در سال 86 انجام شده و نسخه جديد آن در حال آماده شدن است. آنچه كه اكنون بر مراكز حاكم است و بايد طبق آن عمل كنند، پروتكل حاضر متادون است و بر اساس اين پروتكل، قرص متادون بايد به شكل «پودر» و «خرد شده» به بيمار ارائه شود. هر چند كه ممكن است برخي مراكز تخلف كرده باشند و قرص كامل به بيمار ارايه داده باشند. در هر نقطه‌اي از دنيا هم كه از قرص استفاده مي‌شود، قرص به شكل پودر شده به بيمار تحويل داده مي‌شود.

جعفري افزود: حال سوال از بيماران مصرف كننده آن است كه استفاده از قرص پودر شده مناسب‌تر است يا شربت؟ از طرف ديگر برخي‌ نيز مطرح كرده‌اند كه قرص ارتباط درماني ايجاد مي‌كند. در اين باره نيز به عنوان يك روانپزشك تاكيد مي‌كنم كه چنين مبحثي در منابع علمي بيان نشده كه شكل دارو و قرص و شربت بودن آن بتواند در رابطه بيمار و پزشك تاثير بگذارد.

وي ادامه داد: مصرف قرص پودر شده احساس خوبي ندارد. اين درحاليست كه محلول متادون بو و طعم خاصي نداشته و مشكل و عارضه خاصي را هم ايجاد نمي‌كند. فردي كه قرص متادون مصرف كرده و مشكلي نداشته با شربت متادن هم دچار عارضه نمي‌شود.

گزارش مستند از عوارض شربت متادون نداشته‌ايم

رييس اداره پيشگيري، درمان و كاهش آسيب اعتياد وزارت بهداشت افزود: صحبت‌هاي پراكنده‌اي صورت گرفته كه شربت متادون عوارضي دارد؛ اما از آنجا كه پزشكي حوزه مستندسازي است و گزارشات بايد مستند باشد، گزارش مستندي از اين موضوع نداشته‌ايم. فرم خاصي براي ارايه گزارشات ناخواسته دارويي وجود دارد كه تمام پزشكان موظفند عوارض دارويي را گزارش دهند. در حوزه درمان اعتياد هنوز گزارشي از عوارض شربت متادون دريافت نكرده‌ايم.

جلوگيري از دريافت دارو توسط بيماران تكراري و تعيين سقف براي پذيرش مراكز از دلايل ريزش متقاضيان ترك اعتياد با اجراي طرح جايگزيني شربت به جاي قرص متادون

جعفري در پاسخ به مباحث مطرح شده مبني بر ريزش 40 تا 60 هزار نفري متقاضيان ترك اعتياد با جايگزين شدن شربت متادون به جاي قرص، گفت: ريزش بيماران دو دليل عمده داشته است؛ يك دليل آن است كه بخشي از اين بيماران، بيماران تكراري هستند و از آنجا كه در حال حاضر سيستم ثبت اطلاعات نداريم، البته با هدايت ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال راه‌‌اندازي است، برخي از بيماران از چندين مركز دارو دريافت مي‌كنند و بخشي از اين افراد دارو را مراكز خارج مي‌كنند و در واقع بيمار واقعي نيستند. به اين ترتيب امكان قاچاق قرص متادون و خروج آن از مراكز وجود داشت و با تبديل قرص به شربت اين عده ريزش كرده‌اند.

وي افزود: از طرف ديگر براي پذيرش كلينيك‌ها و ويزيت بيماران سقف در نظر گرفته شد. به اين ترتيب مراكز با يك تيم درمان و فضايي كه براي هر يك از اعضاي تيم درمان بايد در نظر گرفته شود، مي‌توانند يكصد بيمار را ويزيت كنند. اين درحاليست كه متاسفانه پيش از اين مراكزي بودند كه بسيار بيشتر از اين تعداد بيمار پذيرش مي‌كردند. در مجموع اكنون اين مراكز از طريق دانشگاه‌هاي علوم پزشكي موظف شده‌اند كه بيماران‌شان را به ساير مراكز ارجاع دهند و به اين ترتيب دسترسي به درمان در كلينيك‌ها پخش شود و خدمات مناسب به بيماران ارايه شود.

توصيه سازمان بهداشت جهاني به كشورها براي استفاده از شربت در درمان نگهدارنده با متادون

رييس اداره پيشگيري، درمان و كاهش آسيب اعتياد وزارت در پايان تاكيد كرد: هر چند كشورهايي هستند كه براي درمان نگهدارنده از قرص متادون استفاده مي‌كنند اما در اغلب كشورهاي پيشرفته دنيا بهترين روش درمان، استفاده از شربت است. سازمان بهداشت جهاني نيز استفاده از شربت متادون را در درمان نگهدارنده با متادون توصيه مي‌كند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 91050703649
  • خبرنگار : 71070