سه ملي پوش ركابزن ايران در المپيك لندن به دنبال نتايج بزرگي هستند تا پس از آسيا در عرصه جهاني نام آور شوند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كاروان ورزشي ايران براي المپيك لندن سه ركابزن دارد كه از بهترين هاي تاريخ دوچرخه سواري جمهوري اسلامي ايران شناخته مي شوند و حساب ويژه اي روي آنها باز شده است. مهدي سهرابي، امير زرگري و عليرضا حقي سه نماينده دوچرخه سواري ايران هستند كه بايد در المپيك لندن برابر حريفان قدرتمند اروپايي ركاب بزنند. ايران در اين دوره از المپيك دو ركابزن لژيونر دارد كه در فراسنه و بلژيك حضور دارند و حالا اميدهاي زيادي وجود دارد تا اين دو ركابزن بتوانند در لندن نتايج خوبي بگيرند تا نام دوچرخه سواري ايران كه هم اكنون در جايگاه نخست آسيا قرار دارد را در عرصه جهاني نيز مطرح كنند. البته از ركابزنان ايران در لندن توقع مدال وجود ندارد اما همه در انتظار نتيجه اي شايسته و مناسب نسبت به دوره هاي قبل هستند.
دوچرخه سواري در المپيك
دوچرخه سواري نيز از جمله رشته هايي است كه از همان ابتدا در بازيهاي المپيك برگزار شده است. دوچرخه سواري در المپيك 1896 آتن در بخش جاده و پنج ماده پيست برگزار شد كه در آن تنها آقايان حضور داشتند. حضور ركابزنان زن در المپيك به سال 1984 برمي گردد كه لسآنجلس آمريكا برگزار كننده اين دوره از بازي هاي المپيك بود. هم اكنون در تاريخ دوچرخه سواري در بازي هاي المپيك، فرانسه با كسب 40 مدال طلا، 24 مدال نقره و 22 مدال برنز در صدر مدال آوران قرار دارد و پس از آن ايتاليا با 32 مدال طلا، 16 مدال نقره و 8 مدال برنز و انگليس با 18 مدال طلا، 24 مدال نقره و 21 مدال برنز به ترتيب دوم و سوم هستند. ايران نيز تا كنون در جدول مدالآوران المپيك جايي نداشته است.
دوچرخه سواري ايران در المپيك
1964 – توكيو – نخستين حضور دوچرخه سواري ايران در المپيك
دوچرخه سواري ايران از سال 1964 كه المپيك در توكيو برگزار شد در رشته دوچرخه سواري نماينده داشت. 4 ركابزن ايراني در بخش جاده عازم ژاپن شدند. داوود اخلاقي، ماشاالله امين سرور، اسماعيل حسيني و اكبر پوده نخستين ركابزنان ايران در المپيك بودند. اخلاقي نتوانست رقابتش را تمام كند اما ديگر ركابزنان به ترتيب، هفتاد و دوم، هشتاد و دوم و هشتادم شدند.
تيم ملي تايم تريل ايران نيز در اين رقابت ها بيست و دوم شد.
1972 – مونيخ – هشت سهميه
ركابزنان ايران براي المپيك 1972 كه در آلمان غربي برگزار شد هشت سهميه بدست آوردند. 4 سهميه در بخش استقامت و چهار سهميه در بخش پيست. خسرو حق گشا، محمد تقي خداوند، غلام حسين كوهي و بهروز رهبر تيم ملي تيم تريل ايران را تشكيل مي دادند كه در جايگاه سي و دوم قرار گرفتند.
در بخش پيست غلام حسين كوهي و بهروز رهبر در ماده اسپرينت در همان ابتدا حذف شدند و وارد جدول نشدند. بهروز رهبر در ماده تايم تريل بيست و هشتم شد، خسرو حق گشا در ماده پرسويت انفرادي ركاب زد و بيست و پنجم شد. تيم پرسويت ايران نيز از خسرو حق گشا، محمد تقي خداوند، غلام حسين كوهي و بهروز رهبر نيز بيست و دوم شدند.
1976 – مونترال – تكرار هشت سهميه
تيم ملي دوچرخه سواري ايران در المپيك كانادا هشت سهميه داشت اما اينبار شش سهميه در بخش استقامت و دو سهميه در بخش پيست. محمدعلي آچاچلويي، حسن آريانفرد، محمود دلشاد و اصغر خدايي در بخش جاده ركاب زدند كه نتوانستند به خط پايان برسند. اين چهار نفر تيم تايم تريل ايران را نيز تشكيل مي دادند كه در رده بيست و چهارم قرار گرفتند.
در بخش پيست مسعود مباركي زاده در يك كيلومتر تايم تريل بيست و پنجم شد و غلامحسين كوهي در ماده تعقيبي انفرادي در همان ابتدا حذف و وارد جدول نشد.
1988 – سئول – باز هم هشت سهميه
ركابزنان ايران براي المپيك سئول در سال 1988 هم هشت سهميه بدست آوردند كه همانند دوره قبل شش سهميه در بخش استقامت و دو سهميه در بخش پيست بود. ايرج اميرآخوري پنجاه و ششم شد، محمدرضا باجول به خط پايان نرسيد و سيامك صفرزاده نود و سوم شد.
مصطفي چايچي، عباس اسماعيلي، مهرداد صفرزاده و سيامك صفرزاده نيز اعضاي تيم تايم تريل ايران بودند كه در نهايت بيست و سوم شدند.
در بخش پيست جعفر افتخاري در ماده يك كيلومتر تايم تريل بيست و هفتم شد و مصطفي چايچي در ماده تعقيبي انفرادي از دور رقابت ها حذف شد.
1992 – بارسلونا – تكرار هشت سهميه
دوچرخه سواري ايران در اين دوره از رقابت هاي المپيك كه در اسپانيا برگزار مي شد نيز هشت سهميه داشت. چهار سهميه در بخش استقامت و هشت سهميه در بخش پيست حاصل كار ملي پوشان ايران براي حضور در المپيك بود. حسن اسماعيلي، خسرو قمري و حسن محمودي در بخش جاده به خط پايان نرسيدند و تيم تايم تريل ايران با حضور نيما ابراهيم نژاد، حسين اسماعيلي، خسرو قمري و حسين محمودي بيست ويكم شد.
در مواد پيست محمد رضا بنا در يك كيلومتر تايم تريل بيست و هشتم، مهرداد افشاريان در ماده تعقيبي انفرادي بيست و پنجم و مجيد ناصري در ماده دور امتيازي حذف شدند. تيم تعقيبي ايران نيز با حضور نيما ابراهيم نژاد، محمود افشاريان، محمدرضا بنا و مجيد ناصري نوزدهم شد.
2000 – سيدني – ركود دوچرخه سواري با دو سهميه
تيم ملي دوچرخه سواري ايران در المپيك سيدني تنها دو سهميه در بخش استقامت بدست آورد تا ركود چشم گيري داشته باشد. حسين عسگري و احد كاظمي دو نماينده ايران در رقابت هاي جاده بودند كه نتوانستند به خط پايان برسند.
2004 – آتن – افزايش سهميه ها
تلاش ركابزنان ايران براي حضور در المپيك يونان چهار سهميه به دنبال داشت كه در بخش هاي استقامت و پيست تقسيم شد. عباس سعيدي تنها و امير زرگري دو ركابزن ايران در بخش جاده بودند كه از خط پايان عبور نكردند. در رقابت هاي پيست نيز حسين عسگري در ماده تعقيبي انفرادي پانزدهم شد اما مهدي سهرابي در دور امتيازي حذف شد.
2008 – پكن – سه سهميه
كاروان ايران براي المپيك پكن سه ركابزن داشت كه هر سه در بخش استقامت ركاب زدند. حسين عسگري پنجاه و يكم شد، قادر ميزباني هفتاد و هشتم شد و مهدي سهرابي از خط پايان عبور نكرد. حسين عسگري در ماده تايم تريل هم ركاب زد و در جايگاه سي و چهارم قرار گرفت.
2012 – لندن – تكرار سه سهميه دوره قبل
دوچرخه سواري ايران پس از المپيك پكن چهار سال فرصت داشت داشت تا بتواند دوباره سهميه هايش را افزايش دهد اما نا موفق بود و تنها سه سهميه دوره گذشته را تكرار كرد. در اين دوره از رقابت ها نيز ايران ركابزنان خوبي داشت كه مي توانستند در لندن ركاب بزنند. مهدي سهرابي كه در سال هاي اخير به عنوان سلطان جاده آسيا شناخته مي شود به عنوان يكي از لژيونر ها شانس زيادي براي لندن داشت. امير زرگري دومين لژيونر ايران بود كه مي توانست به المپيك اعزام شود اما سومين نفر كه بايد در تايم تريل هم ركاب مي زد بايد از بين ديگر ملي پوشان معرفي مي شد كه عليرضا حقي و حسين عسگري شانس بسيار زيادي داشتند.
فدراسيون دوچرخه سواري با رياست علي زنگي آبادي در همان ابتدا عليرضا حقي را در كنار مهدي سهرابي و امير زرگري به عنوان ملي پوشان اعزامي معرفي كرد كه انتقاد هاي زيادي از طرف ملي پوشان به خصوص حسين عسگري مطرح شد. در همين ميان فدراسيون دست خوش تغييرات و خسرو قمري به عنوان سرپرست موقت معرفي شد. قمري در همان ابتدا اعلام كرد كه اين نفرات به المپيك اعزام نخواهند شد و در آينده انتخابات ديگري برگزار خواهد شد. فدراسيون تا جايي كه فرصت داشت نفرات المپيكي اش را انتخاب نكرد اما در نهايت نام مهدي سهرابي، امير زرگري و عليرضا حقي را به عنوان نفرات اعزامي به المپيك 2012 منتشر كرد با اين تفاوت كه اينبار هيچ انتقادي در كار نبود. شايد حسين عسگري قبول كرده كه نمي تواند جاي حقي را بگيرد!
بيوگرافي:
مهدي سهرابي:
مهدی سهرابی متولد 1360 در زنجان
آغاز فعالیت دوچرخه سواری از سال 1376
اولین قهرمانی در مسابقات داخلی : مقام اول مسابقات قهرمانی کشور جوانان
اولین قهرمانی در مسابقات برون مرزی : مقام نخست قهرمانی آسیا در سال 1378
- اولین مربی : مجید ناصری
- مربی سازنده : احد کاظمی
- بهترین عنوان : مدال طلای مسابقات بزرگسالان قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی
- عناوین قهرمانی : کسب بیش از 30 مدال در مسابقات آسیایی و بازی های آسیایی
- عضویت در تیم لوتو بلژیک به عنوان لژیونر دوچرخه سوار ایرانی
امير زرگري:
امير زرگري متولد 1359 در شهرستان خمين، استان مركزي
- آغاز فعالیت در رشته دوچرخه سواری از سال 1371
- اولین عنوان قهرمانی در مسابقات داخلی: کسب مقام قهرمانی در سال 1373 در مسابقات قهرمانی
آموزشگاه های کشور
- اولین مقام در مسابقات برون مرزی : کسب مدال برنز در در مسابقات قهرمانی آسیا جوانان و در سال 1376
- اولین مربی : مهرداد صفرزاده
- مربیان سازنده : مهرداد صفرزاده،"آلبرت سولویان" ارمنی، "ولفرام لندنر" آلمانی
- عناوین قهرمانی: 2 مدال نقره و 2 مدال برنز در مسابقات بازی های آسیایی، 5 مدال طلا ،16 مدال نقره و 12 مدال برنز در مسابقات قهرمانی آسیا و یک مدال برنز در مسابقات قهرمانی کاپ جهانی
- عضویت در باشگاه" AG2R "فرانسه به عنوان رکابزن لژیونر ایرانی
عليرضا حقي:
عليرضا حقي متولد 1357 در شهر قدس در استان تهران
- آغاز فعالیت در رشته دوچرخه سواری از سال 1374
- اولین عنوان قهرمانی در مسابقات داخلی : کسب مقام قهرمانی کشور در مسابقات سال 1357
- اولین مقام در مسابقات برون مرزی : کسب مدال برنز در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 1376
- اولین مربی : مهرداد صفرزاده
- مربی سازنده : مهرداد صفرزاده
- بهترین عنوان : کسب مقام قهرمانی در مسابقات B جهانی در سوئیس
- عناوین قهرمانی : مدال طلای مسابقات قهرمانی B جهانی در سال 2003، مدال نقره بازیهای آسیایی 2002 بوسان، مدال نقره بازی های آسیایی 2006 دوحه
انتهاي پيام