‌يك مدرس حوزه در گفت‌وگو با ايسنا: بسياري از مشكلات در سايه اخلاق حل مي‌شود

يك مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در عرصه اخلاق اجتماعي، در آن حدي كه اسلام مي‌خواهد، حساسيت‌هاي لازم را نداريم.

يك مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در عرصه اخلاق اجتماعي، در آن حدي كه اسلام مي‌خواهد، حساسيت‌هاي لازم را نداريم.

حجت‌الاسلام والمسلمين رضا برنجكار در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اهميت و جايگاه اخلاق در زندگي فردي و اجتماعي، افزود: اخلاق اساس همه چيز است و اين‌كه خدا مي‌فرمايد پيامبر الگوي اخلاقي شماست و رسول خدا (ص) مي‌فرمايد من براي اخلاق مبعوث شدم، اهميت و جايگاه اخلاق را نشان مي‌دهد.

وي با بيان اين‌كه «اخلاق مساله اصلي و اساسي در زندگي فردي و اجتماعي است» اظهار كرد: همه كارهاي يك انسان مومن و مسلمان بايد با توجه به اخلاق صورت گيرد و در همه كارها بايد به اخلاق توجه داشت، همانگونه كه بزرگان ما همچون حضرت علي (ع) به خاطر رعايت اصول اخلاقي حتي حاضر شدند كه حكومت را واگذار كنند.

برنجكار يادآور شد: حضرت علي (ع) پس از كشته شدن خليفه دوم، پيشنهاد خلافت را به خاطر شروطي كه آن‌ها گذاشتند و آن عمل به سنت شيخين بود، نپذيرفتند و فرمودند كه من تنها به سنت پيامبر و قرآن عمل مي‌كنم.

وي با تاكيد بر اين‌كه «اخلاق در همه عرصه‌ها اصل اساسي است» افزود: ما در همه زمينه‌ها به اين اصل اساسي نياز داريم، زيرا مفاهيم اخلاقي ميان همه اقشار جامعه مشترك است.

رييس پرديس قم دانشگاه تهران تصريح كرد: دين آمده تا زندگي ما رنگ و بوي اخلاقي پيدا كند و ما به كمال برسيم. هدف نهايي انسان رسيدن به فضايل اخلاقي است و كمال انساني بدون آن به دست نمي‌آيد.

برنجكار با اشاره به اين‌كه «اخلاق امري است كه پيشوايان ديني ما در هيچ زماني حاضر نشدند از آن كوتاه بيايند» گفت: بسياري از مشكلات ما در سايه اخلاق و تعاليم اخلاقي حل مي‌شود. اگر اخلاق حاكم باشد، كسي كه تخصص ندارد، اموري كه به او واگذار نمي‌شود را نمي‌پذيرد، اما متاسفانه آنگونه كه اسلام مي‌خواهد، در جامعه ما اخلاق رعايت نمي‌شود، به خصوص در عرصه اجتماعي توجه به اخلاق كمتر است.

وي خاطرنشان كرد: رعايت حقوق همسايگي، رعايت عدالت و قوانين از شروط اخلاق است. شايد ما در زندگي فردي، انسان خوش‌خلقي باشيم، اما وقتي در شرايط اجتماعي قرار مي‌گيريم، انگار همان فرد نيستيم و اخلاق را فراموش مي‌كنيم.

اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران با تاكيد بر اين‌كه «ما در عرصه اجتماع حساسيت‌هاي لازم را نسبت به اخلاق نداريم» گفت: يكي از علل مهم اين ضعف، شايد اين باشد كه كمتر تبليغ كرده‌ايم. يعني اشكالي ندارد كه در فيلم‌ها و مسائل تبليغي به اين موضوع پرداخته شود. بنابراين بايد ما اصول اخلاقي را با استفاده از ابزارهاي روز تبليغ و ترويج كنيم و هيچ فيلمي نبايد ساخته شود، مگر اينكه ده‌ها اصل اخلاقي در آن گنجانده شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۶ تیر ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91042615363
  • خبرنگار :