باز هم نتايج آلودگي‌ ميوه‌ها و محصولات غذايي اعلام نشد

مديرعامل سازمان‌ميادين:نتايج آلودگي ميوه‌هاومحصولات غذايي را نمي‌گوئيم، نگراني ايجادمي‌شود

مديرعامل سازمان ميادين ميوه‌وتره‌بار تهران با ارائه گزارش ميزان آلودگي ميوه‌ها و محصولات پرمصرف از توضيح بيشتر و اعلام نتايج اين بررسي‌ها خودداري كرد و گفت: نتايج را نمي‌گوئيم، نگراني ايجاد مي‌شود.

مديرعامل سازمان ميادين ميوه‌وتره‌بار تهران با ارائه گزارش ميزان آلودگي ميوه‌ها و محصولات پرمصرف از توضيح بيشتر و اعلام نتايج اين بررسي‌ها خودداري كرد و گفت: نتايج را نمي‌گوئيم، نگراني ايجاد مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين صفايي در نشست خبري برگزاري چهارمين نمايشگاه محصولات سالم، طبيعي و ارگانيك گفت: در برنامه پنجم توسعه تكليف شده وزارت جهاد كشاورزي تا پايان برنامه 25 درصد از اراضي كشاورزي ايران را تحت پوشش توليد محصولات سالم قرار دهد و با توجه به اينكه در حال حاضر تنها در 500 هزار هكتار از اراضي كشاورزي محصولات سالم توليد مي‌شود بايد هر ساله بر اساس برنامه‌اي 15 هزار هكتار به اين اراضي افزوده شود.

وي همچنين گفت: روز 21 تيرماه روز بدون نايلكس پليمري در ميادين تهران تعريف شده و با همكاري خوبي كه ستاد محيط زيست با شهرداري تهران براي فرهنگسازي كاهش استفاده از نايلكس پليمري انجام داده در حال حاضر همه ميادين تهران از نايلكس‌هاي پليمري پاكسازي شده و تنها از نايلكس‌هاي با پايه گياهي استفاده مي‌شود.

به گفته وي اين كيسه‌ها تجزيه پذير بوده و علاوه بر ميادين ميوه و تره‌بار در چندين فروشگاه شهروند نيز استفاده مي‌شوند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره گزارش ميزان آلودگي ميوه‌ها و محصولات پرمصرف گفت: از محصولات بهار سال گذشته 1440 نوع نمونه برداشت شده و مورد آزمايش‌هاي دقيق قرار گرفته است كه سند آن تهيه شده است. همچنين در تابستان سال گذشته نيز 440 نمونه از محصولات تابستان از نظر فلزات سنگين مورد آزمايش قرار گرفت كه گزارشات آن به صورت سند موجود است. همچنين 25 محصول پر مصرف كه داراي بيشترين ميزان آلودگي است ، شناشايي شدند.

وي گفت: 200 نمونه مرغ كه وارد بازار تهران شد در پاييز 90 مورد آزمايش قرار گرفت تا از نظر باقي مانده هورمون‌ها، آنتي بيوتيك‌ها و داروهايي كه مصرف مي‌شود مورد بررسي قرار بگيرد كه نتايج آن هم حاصل شده است. همچنين محصولات و ميوه‌هاي وارداتي نيز به لحاظ تراريخته يا طبيعي بودن مورد آزمايش قرار گرفته است.

به گزارش ايسنا، وي در عين حال بدون اينكه نتيجه اين گزارش‌ها را اعلام كند عليرغم پرسش‌هاي متعدد خبرنگاران درباره نتايج اين نمونه‌ برداري‌ها و آزمايش‌ها هيچگونه آماري را اعلام نكرد.

صفايي همچنين با بيان اينكه در مورد رعايت استاندارد‌ها به توليد كنندگان و فروشندگان هشدار داده‌اييم، گفت: مصرف انواع آفت كش‌ها، كودهاي شيميايي بايد فرهنگ سازي شود چرا كه مصرف مواد سالم جزو مطالبات مردم است و از توليد كنندگان درخواست كرده‌ايم با استانداردهاي ويژه وارد نمايشگاه ارگانيك شوند.

مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار تهران با بيان اينكه توليد كنندگان مورد تشويق سازمان قرار مي‌گيرند، از افتتاح اين نمايشگاه از روز شنبه 24 تيرماه خبر داد و گفت: نمايشگاه از ساعت 9 صبح تا هشت عصر روز جمعه 30 تيرماه در پارك گفتگو داير خواهد بود.

وي تاكيد كرد: اين نمايشگاه با هدف آشنايي شهروندان با مواد غذايي خوب و سالم برگزار مي‌شود و مي‌توان گفت يكي از نمايشگاه‌هاي منحصر به فرد و بي نظير است كه تنها در استان تهران برگزار مي‌شود.

صفايي تصريح كرد: معتقديم شهروندان بايد با محصولات غذايي سالم و طبيعي آشنا شده و فرهنگ استفاده از اين نوع محصولات براي داشتن جامعه‌اي سالم به آنها آموزش داده شود.

وي عنوان كرد: در سه سال گذشته نمايشگاه محصولات سالم، طبيعي و ارگانيك اواخر پاييز برگزار مي‌شد اما امسال علاوه بر تيرماه در فصل پاييز نيز اين نمايشگاه برگزار خواهد شد و هدف از برگزاري اين نمايشگاه در دو فصل سال، عرضه و معرفي محصولات بهار و تابستان و پاييز و زمستان است.

مدير عامل سازمان ميادين و ميوه و تره‌بار تهران گفت: در اين نمايشگاه چهل محصول ارگانيك كه داراي گواهي از موسسات بين المللي هستند حضور خواهند داشت و 35 محصول سالم را عرضه خواهند كرد.

به گفته وي تمامي محصولات عرضه شده در اين نمايشگاه داراي استاندارد تشويقي مزارع است به اين معنا كه مزارع اين توليد كنندگان مجوز و تاييديه استاندارد دارد لذا محصولات عرضه شده در نمايشگاه نيز داراي گواهي بين المللي است.

صفايي گفت: در بخش محصولات گياهان دارويي نيز 15 توليد كننده در اين نمايشگاه غرفه خواهند داشت همچنين براي محصولات فراسودمند نيز غرفه‌هايي در نظر گرفته شده و هشت گروه محصولات خود را عرضه خواهند كرد.

به گفته وي، چهارمين نمايشگاه با همكاري موسساتي از وزارت جهاد كشاورزي،سازمان حفظ نباتات، دفع آفات، موسسه تحقيقات گياه پزشكي، معاونت ترويج و آموزش كشاورزي، معاونت توليدات گياهي، سازمان جهاد كشاورزي تهران، سازمان استاندارد تحقيقات صنعتي ايران، انجمن ارگانيك ايران، انجمن توليد كنندگان محصولات سالم، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و وزارت بهداشت برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۹ تیر ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 91041911389
  • خبرنگار :