جشنواره شعر و موسيقي طبس با تقدير از احمدعلي راغب پايان يافت

اختتاميه اولين جشنواره شعر و موسيقي ضداستكباري با موضوع ويژه‌ي آمريكا با تجليل از سال‌ها تلاش «احمدعلی راغب» در لانه جاسوسي برگزار شد.

اختتاميه اولين جشنواره شعر و موسيقي ضداستكباري با موضوع ويژه‌ي آمريكا با تجليل از سال‌ها تلاش «احمدعلی راغب» در لانه جاسوسي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مراسمي كه شامگاه گذشته ـ 13 تير ماه ـ در لانه جاسوسي برگزار شده بود، ميلاد دخانچي (كارگردان جوان) بعد از پخش مستند «نيويورك زيرزميني» يادداشت خود را بر اين مجموعه قرائت كرد.

در ادامه اين مراسم نيز تعدادي از برگزيدگان بخش‌هاي مختلف اين جشنواره‌ي شعر و موسيقي به اجراي قطعات خود پرداختند.

«امير حسين سميعي» ـ خواننده و آهنگساز قطعه «طوفان شن» كه در حال حاضر در مركز موسيقي و سرود فعاليت مي‌كند ـ اين قطعه را به عنوان يكي از برگزيدگان اين بخش اجرا كرد.

در بخش موسيقي محلي نيز كه به عنوان يكي از بخش‌هاي جذاب و پرمخاطب جشنواره معرفي شد‌، عبدالبصير احمدي، قطعه مقامي «فرزند ميهن» را با شعر و آهنگسازي غفور محمدزاده از شهرستان تربت جام اجرا كرد.

در بخش ديگري از مراسم نيز ترانه عربي «ثمن المجد» ـ كاري از مرتضي حيدري آل كثير ـ از استان خوزستان (شهرستان شوش دانيال) اجرا شد.

حامد زماني نيز در بخش موسيقي پاپ، ترانه‌ي «تحريم» را با شعر و آهنگسازي خودش خواند. به گفته‌ي او اين اثر به سفارش جبهه مطالعات فرهنگي پيشنهاد شد و تاكنون بارها از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شده است.

اما آخرين قطعه در حوزه موسيقي محلي كاري از مصطفي اسدزاده با عنوان «غيرت و خون» بود كه به صورت آكاپلا اجرا شد.

او درباره‌ي اين قطعه گفت: اجراي اين قطعه اداي ديني به مردمان سرزمين كرمانشاه بود كه فكر مي‌كنم بيشترين آسيب‌ها را در دوران جنگ تحميلي از كشور آمريكا ديدند.

***

در ادامه اين مراسم همچنين محمد ميرزماني ـ مدير كل دفتر موسيقي ـ با تاكيد بر جايگاه ويژه «احمدعلی راغب» در عرصه موسيقي، گفت: امروز یکی از روزهای به یادماندنی زندگی‌ام است، زیرا در این روز از یکی از بهترین استادانم در حضور بنده تجلیل خواهد شد.

اين آهنگساز ادامه داد: احمد علی راغب یکی از استوانه‌های این نظام و بقای آن است که مسلما قطعاتی چون «بانگ آزادی» و یا «شهید مطهر» و «آمریکا آمریکا» بی‌دلیل ماندگار نشده است.

ميرزماني جان مايه‌ي آثار راغب را يكي از نكات مهم درباره اين هنرمند دانست و افزود: آثار احمد علي راغب بدون تفکر خلق نشده و جان مایه‌ آثارش، آنها را جاودانه کرد.

مدير كل دفتر موسيقي گفت: آثار راغب بايد مورد تحلیل قرار بگيرد، زيرا اکثر آثار ايشان عناصر جاودانگی را دارا هستند و بنده هر آنچه از لحاظ تخصصی و آنچه از تلفیق شعر و موسیقی یاد گرفتم، از ایشان بوده است.

او، احمد علي راغب را شخصیتي بارز و شکیبا معرفي كرد و گفت: آن زمان که بنده وارد رادیو شدم، از ایشان بسیار تاثير گرفتم و معتقدم كه تجلیل از هنرمند متعهد در واقع تجلیل از هنر متعهد است و ما نباید به اسامی اکتفا کنیم، بلکه این اسامی تعریف جمهوری اسلامی است که خادمان خودشان را تجلیل می‌کند.

ميرزماني با اشاره به اينكه هم موسیقی به انقلاب کمک کرده و هم انقلاب در راه پیشرفت موسیقی کوشیده، بيان كرد: موسیقی انقلابی یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود.

***

در ادامه اين مراسم، با حضور محمد ميرزماني، سردار سعید قاسمی، محمد گلریز، هادی آرزم و پدر شهید احمدی‌روشن از سال‌ها تلاش «احمدعلی راغب» تقدیر به عمل آمد.

احمدعلی راغب نيز در سخنانی بيان كرد: از آغاز نوجوانی که وارد عرصه موسیقی شدم، خانواده‌ام به من آموخت که هنر می‌تواند یک اسلحه باشد و در جوانی برای من اینگونه شد. از اين رو فكر مي‌كنم هنرمندان بايد همواره به سلاحشان متعهد باشند، زيرا هنر می‌تواند ابزار مقابله در برابر استکبار جهانی باشد.

راغب همچنين درباره زمينه‌هاي ساخت قطعه به يادماندني «آمریکا، آمریکا» توضيح داد: اين سرود در اصل به سفارش امام خمینی(ره) ساخته شد و توسط ایشان دستور داده شد و ما نيز خوشحال شدیم که اینگونه وارد عرصه سیاست شده‌ايم و با این قطعه تولد جدیدی را احساس کردیم.

او همچنين از قره‌باغی یاد کرد و گفت: تا زمانی که پیشرفت می‌کنیم، باید اسلحه هنر را مسلح و تمیز نگه داریم و آماده حمایت از وطن، اسلام و ناموس‌مان باشیم. از اين رو تا وقتی که از اسلحه هنر درست استفاده کنیم هیچ نگرانی نداریم.

***

در ادامه مراسم و پيش از سخنان سردار قاسمي، بیانیه هیات داوران این جشنواره خوانده شد.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: «تعداد کم آثار این جشنواره اگر چه نیاز به اقدام بیشتر را نشان می‌دهد، اما غربت موسیقی انقلابی را در کم‌کاری دستگاه‌های مسؤول نيز به تصوير مي‌كشد. از اين رو جشنواره به کار خود ادامه خواهد داد تا نسل جدید موسیقی انقلاب را معرفی کند. برگزیدگان و شرکت‌کنندگان این جشنواره نسل جدیدی هستند که کمتر مورد حمایت قرار گرفته‌اند.»

بر اساس اعلام هيات داوران، در بخش «شعر» علیرضا رجب‌علیزاده، علی فردوسی و علی سلیمانی مورد تقدير قرار گرفتند.

در بخش «ترانه» نيز حامد زمانی برای ترانه قطعه «تحریم»، رضا شیبانی برای ترانه قطعه «تندیس آزادی» و مریم سلماتوری برای ترانه قطعه «طوفان شن» تقدیر شدند.

در بخش «موسیقی» و در شاخه فولکلور از «غفور محمدزاده» براي قطعه «سرزمین مادری» و از «مصطفی اسدزاده» براي قطعه کردی «غیرت و خون» تقدیر به عمل آمد.

در حوزه موسيقي «پاپ» نيز هيات داوران از محمدرضا چراغعلی براي قطعه «از دهان تفنگ» و از حامد زمانی براي قطعه «تحریم» تقدیر شد.

هيات داوران اين جشنواره در رشته «سرود» از امیرحسین سمیعی براي قطعه «طوفان شن»، از حیدر آل‌کثیر براي قطعه عربی «ثمن المجد» و از غلامرضا میرزازاده براي قطعه «تندیس آزادی» تقدیر كرد.

همچنین هیات داوران به صورت ویژه از مصطفی سیادت برای قطعه «بهار کویر» و عبدالبصیر احمدی خواننده قطعه «فرزند میهن» تقدیر کرد.

***

به گزارش ايسنا، سردار سعيد قاسمی نيز به عنوان آخرين سخنران اين برنامه، با اشاره به رخوتي كه اين روزها در فضاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ايجاد شده، گفت: این جلسه شما در حالی ضد آمریکایی است که در بخشی از خاک آمریکا در حال برگزاری است.

او ادامه داد: اصل دعوا و چالش همین جاست. اصل قصه انقلاب از همین‌جا شروع شد. اصل دعوای ما نيز با اسکتبار جهانی كه همان آمریکای جنایتکار است، از همین جا یعنی از لانه جاسوسی شروع شد.

او با خطاب قرار دادن «محمد گلریز» به عنوان يكي از آهنگسازان دوره‌ي انقلاب كه در اين مراسم حضور داشت، عنوان كرد: اگر در دهه اول این کارهای موسیقی گل کرد و مردم با آنها زندگی کردند و گلبول خون انقلابیون و حتی غیرانقلابی‌ها شد، چرا پس از جنگ و دوران سازندگی و اصلاحات شاهد رخوت در این آثار هستیم؟

اين سردار جنگ تحميلي سخنان خود را اينگونه ادامه داد: چرا سرودهای انقلابی دیگر دیده نمی‌شود که مردم آنها را بشنوند؟ آنها چنان کردند که اگر کسی اثری انقلابی و ارزشی بخواند، جایی برای عرضه ندارد. چرا در همه هنرمان و در تمام صدا و سیماي امروز رخوت می‌بینیم؟ مگر قرار نبود تا سه دهه این فعالیت‌ها ادامه یابد؟

قاسمي با طرح سوالاتي ديگر ، بيان كرد: چرا بعد از جنگ و شروع دوره‌های سازندگی و اصلاحات، در آثار ارزشی ـ هنری ما رخوت به وجود آمد؟ آیا ذائقه‌ها عوض شده یا ذائقه‌ها را عوض کرده‌اند؟ آیا سرودهای انقلابی دیگر جای انرژی دادن هست یا نیست؟ آیا شاعري برای سرودن شعر لیزری که بُرجک آمریکا را بزند نداریم؟ آیا خواننده‌های ما پولی شده‌اند؟

او گفت: مدیران صداوسیما و ارشاد، ارزش‌های انقلابی را بلوکه کرده‌اند تا بفرموده بخوانند و بالاخره باید نشان بدهند که صداوسیما و ارشاد ما باید با هم یکی شود.

قاسمي بار ديگر خطاب به محمد گلريز عنوان كرد: تو برای دو کار قطعا به بهشت می‌روی. اول اینکه در زمان جنگ صدای تو از بلندگوهای ماشین حاجی بخشی پخش می‌شد و دوم به خاطر اینکه از آهنگ «شهید مطهر» تو امام خمینی (ره) خشنود شد، اما دو دهه است آن سرودهایی که انرژی می‌داد دیگر وجود ندارد.

اين سردار جنگ تحميلي با انتقاد دوباره از صدا و سيما و عملكردش توضيح داد: زماني آغاسی در صدا و سیما بلوکه شد، چون می‌گفتند موهای او تبلیغ درویشگری می‌کند، اما امروز بدتر از آنها در صداوسیما هست و صدای هیچ‌کس هم درنمی‌آيد.

اين فرمانده‌ي دفاع مقدس در بخش ديگري از سخنانش گفت: صدا وسیما چسبیده به انقلاب و برای ولایت نیست در حالي كه امام ما با هنر بیگانه نبود بلكه او هنری می‌خواست که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی باشد. او هنری می‌خواست که ضداسلام آمریکایی باشد. به قول شهید آوینی کار صداوسیما با کرام الکاتبین است.

قاسمي در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: امروز موسیقی درباره انقلاب‌های منطقه از جمله بحرین، یمن، فلسطین و همچنین شهید احمدی‌روشن و انرژی هسته‌ای و احمد متوسلیان ساخته نمي‌شود و بنا ندارند چنين چيزهايي پخش كنند، زيرا جرأت ندارند آدم‌های دولت‌های قبلی را از ارشاد قیچی کنند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۴ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91041408589
  • خبرنگار :