در نشست سالگرد سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشور مطرح شد:

لزوم توجه به سياست‌‌گذاري بهتر در زمينه‌ي پهناي باند

به گفته رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشوردر حال حاضر سازمان فن‌آوري اطلاعات در زمينه‌ي نرم‌افزار‌هاي متن‌باز با سازمان نظام صنفي تعاملات سازنده‌اي برقرار كرده و بحث آموزشي اين بخش را به نظام صنفي سپرده است.

به گفته رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشوردر حال حاضر سازمان فن‌آوري اطلاعات در زمينه‌ي نرم‌افزار‌هاي متن‌باز با سازمان نظام صنفي تعاملات سازنده‌اي برقرار كرده و بحث آموزشي اين بخش را به نظام صنفي سپرده است.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته به مناسبت سالروز آغاز فعاليت‌هاي سازمان نظام صنفي رايانه‌يي مراسمي برگزار شد و جمعي از مديران اين سازمان به صحبت‌ پرداختند.

آزاده داننده - رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشور - در اين مراسم با اشاره به اقدامات مثبتي كه در سال‌هاي اخير در سازمان صورت گرفته، به برخي از مشكلات و موانع اين سازمان هم اشاره كرد و گفت: معمولا سازمان‌هاي مردم‌نهاد براي به نتيجه‌ رسيدن اهداف‌شان با كمي تاخير مواجه هستند، چرا كه بخش مهمي از امور در سازمان‌هاي ديگر انجام مي‌شود و ما هم در اين زمينه از اين قاعده مستثني نيستيم.

وي در عين حال به برخي از دستاورد‌هاي اخير اين سازمان اشاره كرد و گفت: تصويب آيين‌نامه‌ي مشاوران 3 به 2، تشكيل سازمان نظام صنفي در 19 استان كشور، تعاملات سازنده با سازمان‌هاي مختلف و ارائه‌ي مشاوره به اين سازمان‌ها از جمله دستاورد‌هاي سازمان نظام صنفي است.

** جاي خالي نمايندگان بخش خصوصي در شوراي عالي فضاي مجازي

پرويز رحمتي - رييس پيشين سازمان نظام صنفي رايانه‌يي - هم به صحبتي كوتاه پرداخت و برخي از چالش‌هاي عمده‌اي كه اين سازمان طي فعاليت‌هاي هفت‌ساله خود كه با آن مواجه بوده است را مرور كرد.

وي چالش‌هايي كه در درون اين سازمان وجود دارد را اولين دسته از چالش‌هاي نظام صنفي دانست و گفت: اين‌كه ما بتوانيم با تمرين، ممارست، تكرار اعضاي مجموعه را فعال‌تر كنيم در جهت ساماندهي و اجراي اهداف علائق صنفي را بسيج كنيم، يكي از اولين چالش‌هاي ما به‌شمار مي‌رود.

رحمتي چالش تعامل با دولت و قوه مجريه را از ديگر چالش‌هاي اين سازمان برشمرد و گفت: هنوز از حضور در برخي مجامع كه حق ما است محروميم و يكي از نمونه‌هاي اين مجامع كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات است. البته در شوراي عالي فضاي مجازي هم جاي پاي نماينده بخش خصوصي خالي است.

او ادامه داد: البته ما در بسياري از شوراها هم حضور داريم كه گوياي آن است كه اراده‌اي مبني بر عدم حضور ما وجود ندارد، اما با اين حال درك صحيحي درباره‌ي چگونگي بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي اصناف هنوز فراگير نشده است.

رييس اسبق سازمان نظام صنفي رايانه‌يي از پايش فضاي كار به عنوان ديگر چالش اين سازمان ياد كرد و گفت: به عنوان نماينده بخش خصوصي بايد بگوييم كه انحصار در اين بخش چالش‌هاي بسياري ايجاد مي‌كند و پايش فضاي كار و شفافيت در بازار مي‌تواند اين مشكلات را برطرف كند، اما با اين حال عده‌اي هستند كه علاقه دارند از رانت‌هاي مختلف استفاده كنند و همواره اين بخش از شفافيت در بازار جلوگيري مي‌كند.

** دولت و سياست‌هاي نادرست در زمينه‌ي پهناي باند

اميرحسين سعيدي - اولين رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشور - هم در اين جلسه به صحبت‌هايي درباره تصميمات پرداخت و گفت: اكنون تصميم‌گيرندگان با مدل‌هاي مختلف در زمينه‌ي پهناي باند بعضا مشكلاتي ايجاد مي‌‌كنند و برخي سياستها بدين گونه است كه جلوي پهناي باند گرفته شود. اما اگر به واقع اينترنت تا اين اندازه بد و نگران‌كننده است، آيا بهتر نيست آن را جمع كنيم. اگر قرار است اينترنت در داخل كشور وجود داشته باشد، اين درست نيست كه دائم پهناي باند آن را كم كرده و يا در حد پايين نگهداريم.

وي ادامه داد: اگر بخواهيم بگوييم كه تمامي مفاسد از طريق پهناي باند و اينترنت وارد مي‌شوند و بخواهيم جلوي پهناي باند را بگيريم، در واقع به تجارت خارجي‌ها كمك كرده‌ايم، چرا كه هر بار كه سايتي فيلتر مي‌شود، آنها فيلتر‌شكن جديدي مي‌سازند و بدين ترتيب براي خود تجارت مي‌كنند.

وي در پايان خاطر نشان كرد: مگر مي‌شود فردي به فرهنگ و امنيت كشور اهميت ندهد؟ ما همه دغدغه‌ي اين مسائل را داريم و اكنون اگر گلايه‌اي هم داريم، حرف ما اين است كه چرا به مفاسد اينترنت اجازه‌ ورود داده مي‌شود، اما در مواردي كه مي‌توان گام مفيد برداشت، جلوي كار گرفته مي‌شود؟

** با ورود به دنياي مجازي هزاران هزار انقلاب شكل گرفته است

بيژن نوباوه - نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس - نيز از ميهمانان اين مراسم بود؛ وي در صحبتي كوتاه عنوان كرد: چندي پيش دوستان شما در مجلس به عملكرد برخي سازمان‌هاي دولتي اعتراض و بر اين نكته اشاره داشتند كه گاه حقوقي در اين بخش ضايع مي‌شود. ما نيز به سهم خود تلاش كرديم كه اين موضوع برطرف شود، اما به هرحال بايد توجه داشت كه اين تكنولوژي امري جديد است.

نوباوه ادامه داد: امروزه با رشد تكنولوژي و ورود اين ابزار و وسائل مختلفي كه وارد خانه‌ها شده، گويي هزاران هزار انقلاب صورت گرفته است، اگر ما در دوران جنگ يكي از همين موبايل‌ها را داشتيم، اكنون هزاران ساعت فيلم جنگي در دستمان بود.

اين نماينده مجلس در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به شوراي عالي فضاي مجازي اشاره كرد و در پاسخ به صحبت‌هاي نمايندگان اصناف و گلايه‌ي آنها مبني بر عدم حضورشان در اين شورا ياد‌آور شد: شوراي عالي فضاي مجازي پيش از اين‌كه به بحث‌هاي سخت‌افزاري بپردازد به مسائل محتوايي توجه دارد،‌ به همين دليل عدم حضور نمايندگان بخش خصوصي در آن جاي نگراني ندارد.

نوباوه در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود به فعاليت‌هاي بخش خصوصي هم اشاره كرد و با مثبت خواندن فعاليت‌هاي اين بخش گفت: زماني يك سيم‌كارت تلفن همراه حداقل يك ميليون و 200 هزار تومان قيمت داشت، اما اكنون به واسطه‌ي فعاليت‌هاي خوب بخش خصوصي همگان امكان دسترسي به سيم‌كارت‌هاي ارزان‌قيمت و برقراري ارتباط از اين طريق را دارند.

وي هم‌چنين به نحوه اجراي اصل 44 قانون اساسي اشاره كرد و گفت: همان‌گونه كه رهبر معظم انقلاب هم گفته‌اند، متاسفانه بحث خصوصي‌سازي در كشور به خوبي اجرا نشده است. اين درحالي است كه حركت به سمت خصوصي‌سازي امري اجتناب‌ناپذير است و اكنون همه دنيا به اين سمت پيش مي‌روند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 91041308060
  • خبرنگار : 71060