مهمان‌پرست: صالحي و هيگ در مورد ايجاد دفتر حفاظت از منافع در تهران و لندن گفت‌وگو كردند

دستيار ويژه وزير خارجه ايران از سفر هيأتي به عربستان براي پيگيري موضوع اعدام چند ايراني در اين كشور خبر داد.

دستيار ويژه وزير خارجه ايران از سفر هيأتي به عربستان براي پيگيري موضوع اعدام چند ايراني در اين كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان صبح سه‌شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران با اين اعلام اين خبر اشاره كرد: اين مساله كه در ارتباط با اتباع ايراني رخ داد موضوعي نيست كه بتوانيم به سادگي از كنار آن بگذريم. به هيچ وجه نه عربستان و نه هيچ كشور ديگري حق ندارد نسبت به اتباع كشور ما تعرض كند؛ اين مساله مهمي است كه از نظر حقوقي و بين‌المللي پيگيري خواهيم كرد.

او افزود: هيأتي از وزارت خارجه در بخش‌هاي كنسولي و حقوقي به همراه وكلاي خانواده‌هاي ايراني اعدام شده در عربستان به زودي عازم رياض خواهند شد و بايد دولت عربستان پاسخگوي اقدامات خود باشد و تعهداتي كه براساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي وجود دارد مورد توجه قرار گيرد و هرگونه اقدامات خلاف اين تعهدات مسووليت خود را به دنبال دارد.

پادشاه عربستان براي شركت در نشست سران غيرمتعهد در تهران دعوت مي‌شود

سخنگوي وزارت خارجه در مورد دعوت كردن از پادشاه عربستان براي شركت در نشست سران غيرمتعهد در تهران نيز گفت:‌ اين مساله جداي از بحث برگزاري اجلاس غيرمتعهدهاست. اين اجلاس در سطح سران تشكيل مي‌شود و براساس پروتكل بين‌المللي كشور ميزبان بايد از همه كشورهاي عضو دعوت رسمي انجام دهد كه براساس تشريفات معمول اين اقدام صورت خواهد گرفت.

وي افزود: مباحثي كه در حاشيه اين موضوع مانند هماهنگي بين قوه مجريه و قوه قضاييه در آن‌جا مطرح شده، مسائلي نيست كه توجيه كننده اقدام اشتباه و غيراسلامي مقامات سعودي در مورد اتباع ما باشد.

مهمان‌پرست در مورد مساله ايجاد شده بين تركيه و سوريه و هدف قرار گرفتن هواپيماي جنگنده تركيه برفراز آب‌هاي سوريه گفت: اين مساله‌اي بسيار حساس است و هر اقدامي كه به بي‌ثباتي در منطقه دامن زند موجب نگراني ماست و وزير خارجه ايران نيز هر دو طرف را دعوت به آرامش و خويشتن‌داري و حل مساله از طريق گفت‌وگو كرد، اين مساله را هم‌چنان در دستور پيگيري قرار داده‌ايم بايد با كمك كشورهاي موثر منطقه اجازه دامن زدن به بي‌ثباتي و تنش را ندهيم و از هرگونه اقدام تحريك آميزي بايد خودداري كرد. البته نقض حريم هوايي كشورها موضوعي است كه خلاف قوانين بين‌المللي است و در حال بررسي و پيگري است.

از رابطه خوبي كه با تركيه و سوريه داريم براي حل مسائل استفاده خواهيم كرد

او ادامه داد: كشورهاي منطقه بايد با درايت و خويشتن‌داري وارد صحنه‌هايي نشوند كه به بي‌ثباتي و ناامني در منطقه دامن زده شود، بايد با خويشتن‌داري از راه گفت‌وگو و پرهيز از اقداماتي كه منجر به برهم زدن امنيت منطقه شود مسائل را حل كرد. ما از رابطه خوبي كه با دو كشور داريم حتما براي حل اين مسائل و ظرفيت‌هاي خود استفاده خواهيم كرد. اميدواريم اين مساله به سرعت حل شود و اجازه ندهيم دامنه‌ي آن گسترش يابد و موضوعات ديگري را به دنبال داشته باشد. اين‌ها مسائل قابل گفت‌وگو است نبايد وارد مرحله‌ي تندي شد كه كنترل آن از دست مسوولان دو كشور خارج شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي اعلام غرب براي انجام تحريم‌هاي نفتي عليه ايران و ادامه گفت‌وگوهاي ايران و 1+5 گفت: تحريم به صورت غيرمنطقي، غيرقانوني و بدون داشتن مبناي حقوقي توسط برخي كشورها به صورت يك‌جانبه اقدامي نيست كه بتواند تاثير مثبت و سازنده‌اي در روند روابط موجود ما و كشورهاي اروپايي يا در مذاكرات نمايندگان ما و 1+5 داشته باشد . وي ادامه داد: مسوولان مذاكره كننده كشور ما و 1+5 نيز اعلام كرده‌اند كه بايد براي دست‌يابي به نتايج قابل قبول براي دو طرف فضاي همكاري و رويكرد مثبت را در دستور كار دارد هرگونه اقدامي خارج از اين چارچوب قطعا كمكي به مذاكرات نخواهد كرد و فضا را به سمت دسترسي پيدا نكردن به نتايج قابل قبول هدايت مي‌كند.

مهمان‌پرست افزود: اقداماتي كه بر خلاف تعهدات ما و 1+5 است در رسيدن به نتيجه قابل قبول تاثير منفي مي‌گذارد. بايد بر اساس توافقات و در يك چارچوب همكاري رفتار كرد تا به موفقيت مذاكرات اميدوار باشيم.

دستيار ويژه امور خارجه درباره‌ي انتخاب محمد المرسي به عنوان رييس‌ جمهور مصر و تغيير در روابط دو كشور گفت: پيروزي محمد المرسي نشاندهنده‌ي گام مثبت ديگري بود كه توسط مردم مصر براي تداوم حركت انقلابي‌شان برداشته شد. ما اين پيروزي را به مردم مصر تبريك مي‌گوييم. برگزاري انتخابات، مشاركت مردم در تعيين سرنوشت‌شان و انتخاب فردي كه مورد حمايت اكثريت جامعه قرار دارد نشان دهنده‌ي آينده‌ي درخشاني براي كشور مي‌تواند باشد. شرط موفقيت‌هاي بعدي تداوم حضور پرشور مردم در صحنه‌هاي سياسي و اجتماعي است. اميدواريم اين حركت مراحل تكميلي خود را طي كند و در همه‌ي بخش‌ها اراده‌ي مردم در تعيين سرنوشت مصر حاكم باشد.

مهمان‌پرست افزود: با نزديك شدن به استقلال واقعي و قطع وابستگي‌ها مي‌توان انتظار روزهاي بهتري را براي مصر داشت. به‌طبع كشورهاي مستقل منطقه مي‌توانند در ارتباط مثبت و سازنده هم در جهت توسعه روابط گام بردارند و هم در جهت ثبات، امنيت و پيشرفت منطقه.

بهتر است مواضع مصر درباره ايران به صورت مستقيم و رسمي پس از تعيين رييس‌جمهور شنيده شود

او در مورد روابط ايران و مصر و هم‌چنين پيمان كمپ ديويد گفت: اظهارنظرهاي مختلفي صورت گرفته است كه چندان صحت آن مشخص نيست. بهتر است صبر كنيم تا حركتي كه در مصر آغاز شده است با تعيين رييس‌جمهور جديد و تشكيل كابينه و اعلام سياست‌هاي مصر در دوره‌ي جديد رسما مشخصا شود. فضاي جديدي حاكم خواهد شد و از تحولي كه در مصر به وجود آمده بايد براي همكاري‌هاي بيش‌تر در منطقه و ايجاد ثبات و امنيت و دفع فتنه‌ها استفاده كرد. طبيعي است كه ممكن است مقداري زمان نياز داشته باشد. بهتر است مواضع مصر به صورت مستقيم و رسمي پس از تعيين رييس‌جمهور شنيده شود. بسياري از رسانه‌ها در كشورهاي غربي و يا برخي رسانه‌ها در منطقه ممكن است براي ايجاد اختلاف مطالبي را مطرح كند كه معلوم نيست تا چه اندازه دقت داشته باشد. طبيعي است كه برخي‌ها از اتفاقات منطقه خوشحال نيستند و رژيم صهيونيستي و حاميان آن بيش‌ترين نگراني را از نتيجه انتخابات مصر داشته‌اند. حتما مقامات و مردم مصر با هوشياري و درايت فتنه‌ها را مراقبت مي‌كنند و در جهت همكاري‌هاي كشورهاي منطقه حركت خواهند كرد.

سخنگوي وزارت خارجه درباره‌ي سفر پوتين به سرزمين‌هاي اشغالي و گفت‌وگو درباره‌ي برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌يي ايران نيز گفت: در اين شرايط طبيعي است كه با توجه به حساسيت‌هاي به وجود آمده اين سفرهاي منطقه‌يي مي‌تواند قابل توجيه باشد. پوتين به عنوان رييس‌جمهور روسيه تحولات منطقه را با حساسيت دنبال مي‌كند. سفر منطقه‌يي وي براي بررسي وضعيت منطقه براي رسيدن به راه‌هايي است كه اجازه دخالت كشورهاي فرامنطقه‌يي را در موضوعات داخلي كشورها ندهد. همه بايد كمك كنند وضعيت سوريه از طريق ايجاد فضاي مناسب براي گفت‌وگوي بين دولت و مخالفان پيش برود. هرگونه بهانه‌جويي كشورهاي مختلف براي ايجاد جنگ داخلي و حمله نظامي به سوريه مي‌تواند امنيت منطقه را به خطر بياندازد و بايد با همكاري و مشاركت كشورهاي موثر در اين حوزه خنثي شود.

او در مورد انتقال اجساد ايرانيان اعلام شده در عربستان و تعلل انجام شده از سوي عربستان در اين‌باره و ظن شكنجه شديد نسبت به آنان گفت: ما اين مساله را به صورت جدي دنبال مي‌كنيم. متاسفانه به دليل رعايت نكردن كنوانسيون‌هاي بين‌المللي از جمله دسترسي كنسولي به اتباع كشورمان و هم‌چنين تحويل ندادن اجساد، هيات ايراني عزم جدي براي پيگيري اين سفر و پاسخگويي مقامات عربستان نسبت به اين موضوع دارد.

استقبال از رييس‌جمهور در برزيل معمول اجلاس‌هاي بين‌المللي است

سخنگوي وزارت خارجه در مورد سفر رييس‌جمهور به برزيل و طرح برخي موضوعات درباره‌ي رعايت نشدن برخي تشريفات مربوط به سفر هيات‌هاي عالي سياسي گفت: در مورد اجلاس ريو +20 و سفر رييس‌جمهور بايد مردم و رسانه‌ها ملاحظاتي را داشته باشند. پروتكلي كه براي اجلاس‌هاي چندجانبه و بين‌المللي در نظر گرفته مي‌شود با پروتكل‌ سفرهاي دو جانبه كاملا متفاوت است. در اين اجلاس 180 كشور شركت داشتند؛ 90 كشور در حد نخست‌وزير و رييس‌جمهور شركت كردند، 7 كشور نيز در سطح معاون رييس‌جمهور و حدود 100 كشور در بالاترين سطح اجرايي حضور داشتند. براي چنين اجلاس‌هايي معمولا پروتكل خاصي تعريف مي‌شود كه در اين‌باره اين كار انجام شده است. از قبل از برگزاري اجلاس به صورت رسمي به همه‌ي كشورها اطلاع داده شده بود كه استقبال به وسيله‌ي مقامات تشريفات وزارت خارجه صورت مي‌گيرد و بعد برنامه‌ي رسمي آغاز مي‌شود.

وي توضيح داد: اين مساله استثنايي نداشته است. براي هه‌ي كشورها و هيات‌هايي كه در سطح رييس دولت شركت كردند به همين شكل تشريفات صورت گرفته است. كه معمول اجلاس‌هاي بين‌المللي است.

مهمان‌پرست در مورد ديدار رييسان‌جمهور ايران و برزيل نيز گفت: از قبل توسط ميزبان اعلام شده بود كه چنين ملاقات‌هايي عملا در يك اجلاس دو روزه كه با وجود 100 كشور در بالاترين سطح انجام شود امكان‌پذير نيست. اين سفر ملاقاتي دو جانبه نبود بلكه اجلاس بين‌المللي است. بر اساس آخرين اطلاعات 57 كشور در سطح رسمي تقاضاي ملاقات با رييس‌جمهور برزيل را داشتند و از قبل تعيين شده بود كه 7 يا 8 ملقات بيش‌تر انجام نشود. و در همين محدوده هم انجام شد. انتظار انجام صد ملاقات براي رييس‌جمهور كشور ميزبان در يك اجلاس دو روزه عملا غيرممكن است.

صالحي و هيگ در مورد ايجاد دفتر حفاظت منافع در تهران و لندن گفت‌وگو كردند

دستيار ويژه وزير امور خارجه هم‌چنين درباره‌ي ملاقات صالحي در حاشيه اجلاس افغانستان با وزير خارجه انگليس و آخرين اخبار درباره‌ي روابط اين دو كشور گفت: پس از مصوبه مجلس درباره‌ي كاهش روابط در سطح كاردار، طبيعتا دستگاه‌هاي اجرايي آن را انجام مي‌دادند. متاسفانه اقدام عجوله‌اي كه مقامات ا نگليس پس از حادثه مقابل سفارت انگليس انجام دادند وضعيتي شكل داد كه نه رابطه رسمي موجود بين دو كشور را نشان دهد و نه قطع رابطه‌ي رسمي صورت گرفت. طبيعي است كه در چنين شرايطي بايد وضعيت رابطه مشخص شود. مقامات انگليسي به نبال موضوعاتي از جمله تعيين حافظ منافع براي كشورمان بودند و از طريق واسطه ابراز علاقه براي انجام ديداري داشتند كه در آن موضوعات مختلفي از جمله بحث حفاظت منافع را مطرح كنند.

وي تاكيد كرد: درخواست اين ملاقات از سوي آن‌ها مطرح شده بود و ما به دليل تعداد زياد ايرانياني كه در انگليس اقامت دارند و مشكلات كنسولي كه اين وضعيت مي‌تواند براي آنان به وجود بياورد اعلام آمادگي كرديم كه اين مذاكره انجام شود و در مورد موضوعات كنسولي ديدگاه‌هاي خود را مطرح كرديم و در مورد دفتر حفاظت منافع دو كشور نيز گفت‌وگوهايي نيز صورت گرفت.

مهمان‌پرست گفت: در اين ملاقات موضوعات منطقه‌يي و تحولات سوريه‌ و مسائلي كه مي‌تواند با دخالت كشورهاي فرا منطقه‌يي به نا امني در سوريه دامن زده شود مطرح شد. اين گفت‌وگوها كاملا طبيعي است.

حضور در اجلاس ژنو درباره سوريه را بررسي مي‌كنيم

سخنگوي وزارت خارجه در مورد حضور ايران در اجلاس ژنو كه مربوط به سوريه است و اظهارات اخير كوفي عنان در اين‌باره گفت: كوفي عنان در اين‌باره تاكيد داشته است هر مرحله‌اي كه براي حل مشكلات سوريه در پيش رو داشته باشيم و در هر زمينه‌اي احساس كنيم مي‌توانيم به حل مشكلات كمك كنيم و اجازه دخالت كشورهاي خارجي را ندهيم و مانع شويم كه جنگ داخلي و عمليات خارج از اين كشور دامن زده شود و فضاي مناسبي براي گفت‌وگوهاي سازنده ميان مردم و دولت فراهم شود حتما حضور پيدا مي‌كنيم. بستگي به شرايط ا جلاس‌ها و فضايي دارد كه ما تاثيرگذاري خود را احساس كنيم. ما وضعيت اجلاس را بررسي خواهيم كرد و پس از آن نظر خود را درباره‌ي شركت در آن اعلام مي‌كنيم. مهمان‌پرست هم‌چنين درباره‌ي اخبار منتشر شده درباره‌ي بازداشت 2 ايراني در كنيا به جرم شركت در اقدام تروريستي نيز گفت: اين مساله در دست پيگيري است. سفارت به صورت جدي آن را دنبال مي‌كند. بايد هويت اين افراد مشخص شود و دستسرسي به آن‌ها فراهم شود. جزييات مساله بررسي شود تا ببينيم چه مساله‌اي در آن‌جا رخ داده مسلم است كه در مقطع زماني به سر مي‌بريم كه كشورهاي حامي رژيم صهيونيستي به ويژه چند كشور غربي تلاش زيادي مي‌كنند تا چهره‌ي منفي از كشور ما به نمايش بگذارند به ويژه تلاش مي‌كنند در كشورهايي كه رابطه خوبي بين ما و آن‌ها وجود دارد اين موضوع را به صورت پروژه دنبال كنند. بايد با آن‌ها مقابله كرد. بايد هويت افراد معلوم شود و بعد از آن اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم.

مقامات آذربايجان از اهانت به مقدسات حمايت نكردند

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره‌ي اين كه آيا بازگشت سفير ايران به آذربايجان به معني انجام اصلاحات در رفتار مقامات اين كشور نسبت به ايران بوده است؟ خاطرنشان كرد: به دنبال حوادثي كه رخ داد و اهانتي كه به مقدسات ديني ما انجام شد سفيرمان را خواستيم تا مشورت‌هاي لازم را انجام دهيم. در اين‌باره اظهاراتي توسط برخي از مقامات آذربايجان صورت گرفت كه نشان دهنده‌ي حمايت نكردن آن‌ها از اهانت‌هاي صورت گرفته در آ‌ذربايجان بود. به هر صورت آن چه كه براي ملت ما بسيار مهم است اين است كه به هيچ وج هيچ اهانتي را به مقدسات ديني تحمل نمي‌كند ضمن اين كه ما به روابط حسن هم‌جواري و گسترش رابطه‌ي خوب با همسايگانمان اعتقاد داريم.

او ادامه داد: كشورهاي همسايه بايد از ظرفيت‌هايي كه براي توسعه‌ي همكاري‌ها وجود دارد بهره‌مند شوند و وارد فضاهايي نشوند كه مي‌تواند تاثير منفي در روابط بگذارد. به هيچ وجه هيچ اقدامي كه بر خلاف مصالح ديني و عليه مقدسات مذهبي صورت مي‌گيرد را قابل توجيه و پذيرش نمي‌دانيم بايد براي ايجاد رابطه خوب تلاش كرد اين اقدامات انجام نشود. خبرنگاري پرسيد كه دادگاهي در مالزي حكم استرداد مسعود صداقت‌زاده كه مضنون به دست‌داشتن در توطئه‌ي بمب‌گذاري عليه ديپلمات‌هاي رژيم صهيونيستي در تايلند بوده است را تاييد كرده، ديدگاه شما چيست؟ كه مهمان‌پرست گفت: اين مساله در دست پيگيري در تايلند و مالزي است. اتهامي كه مطرح شده بايد توسط مقامات قضايي دنبال شود ما همكاري را براي حل اين مساله اعلام كرديم كه جزييات آن روشن شود، فكر مي‌كنيم احتياج به نوعي درايت در بين كشورهاي منطقه دارد. اميدواريم اين همكاري به شكل مطلوبي صورت بگيرد . اطلاعات كامل و دسترسي به اين افراد داده شود تا بتوانيم نسبت به ريشه‌يابي جزييات آن اقدام مناسب را انجام دهيم.

برخورد تبعيض‌آميز در المپيك حتما واكنش مسوولان ايراني را به دنبال خواهد داشت

وي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اظهارات يك مقام امنيتي انگليس درباره‌ي اين كه نمي‌توان تهديد ايران و حزب‌الله را در برگزاري مسابقات المپيك لندن ناديده گرفت گفت: در اين‌باره بايد بر مبناي اظهارات مقامات رسمي و به صورت كاملا مشخص اظهار نظر كرد. طبيعي است كه صحبت كردن در ابهام و اظهارات مقامات متفرقه و بهانه‌جويي براي اين كه محدوديت‌هايي براي برخي كشورها اعمال كنند به هيچ وجه پذيرفته شده نيست. بايد بر اساس قوانين موجود در اين رابطه و تعهدات بين‌المللي كشورها براي انجام چنين مسابقاتي رفتار شود. هرگونه برخورد تبعيض‌آميز حتما واكنش مسوولان ما را به دنبال خواهد داشت.

مقامات اروپا به جاي تحريم ايران بيش‌تر به فكر مشكلات داخلي خود باشند

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد تحريم‌هاي در نظر گرفته شده عليه ايران در حوزه‌ي نفت نيز گفت: بحث تحريم هم موضوعي است كه بيش‌تر جنبه‌ي تبليغاتي و براي تغيير فضاي مشكلات كشورهاي غربي دامن زده مي‌‌شود. كشورهاي اروپايي دچار بحران‌هاي جدي ا قتصادي و اجتماعي هستند. وضعيت در كشورهايي مانند يونان، اسپانيا، پرتقال و ... بسيار بد است كه حتي باعث موفق نشدن ساركوزي در فرانسه و سقوط برخي از دولت‌ها شده است. بهتر است مقامات كشورهاي اروپايي بيش‌تر به فكر مشكلات داخلي خود باشند. گام برداشتن در جهت مخالفت با منافع ملي كشورمان ضمن اين كه چهره‌ي آن‌ها را به عنوان دشمنان ملت منفي خواهد كرد در بين افكار عمومي مردم خودشان نيز چهره‌ي منفي پيدا خواهند كرد.

او در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي اين كه گفته مي‌شود رييس‌جمهور برزيل از ملاقات با رييس‌جمهور ايران امتناع كرده است آ‌يا اين به معني فاصله گرفتن بين دو كشور است؟ گفت: متاسفانه برخي از رسانه‌ها در كشورهاي غربي و حتي در برزيل بيش‌تر سعي مي‌كنند به موضوعاتي كه واقعيت ندارد دامن بزنند يا فضا را منفي جلوه دهند. اميدواريم رسانه‌ها به رسالت اصلي خود عمل كنند و به دنبال فضاسازي نباشند.

وي توضيح داد: قبل از برگزاري اجلاس مقامات برزيل اعلام كرده بودند كه امكان ملاقات رسمي با رييسان هيات‌ها وجود ندارد و تنها با هشت كشور كه برزيل روابط استراتژيك كاري با آ‌ن‌ها دارد ملاقات انجام مي‌شود و ساير ملاقات‌ها در فرصت‌هاي ديگر انجام مي‌شود. ما در عين حال وظيفه داشتيم اين ملاقات را به عنوان دستور كار خود پيگيري كنيم اما اين مساله‌اي نيست كه تصور كنيم برزيل با 50 كشور ديگري كه ملاقات انجام نداد روابط منفي دارد. اين منفي‌بافي‌ها بيش‌تر با اهداف خاص سياسي صورت مي‌گيرد. شايد برخي جريان‌ها مايل نيستند حضور موفق ما را در آمريكاي لاتين مشاهده كنند به ويژه جريان‌هاي صهيونيستي در آمريكاي لاتين از رشد روابط ما با كشورهاي منطقه به شدت ناراحت هستند. از اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي و آمريكايي نوع نگراني را مي‌توان مشاهده كرد. توصيه مي‌كنيم رسانه‌ها وارد فضاسازي منفي غيرواقعي نشوند.

مقامات عربستان فضاي منفي ايجاد شده را تلطيف كنند

خبرنگار ديگري در مورد علت تبريك معاون وزير خارجه به وليعهد عربستان با توجه به اقدامات اخير اين كشور نسبت به ايران پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: روابط سياسي چارچوب مشخصي دارد. وقتي رابطه سياسي برقرار است بايد اصولي را در نظر گرفت. به هيچ وجه اجازه نقض حقوق اتباع‌مان را به هيچ كشوري نمي‌دهيم اما در چارچوب اين روابط بايد رفتار سياسي‌مان را دنبال كنيم و روال‌هاي تشريفاتي را انجام دهيم. اميدواريم مقامات عربستان فضاي منفي را كه با اقدامات خود ايجاد كرده‌اند تلطيف كنند. ايجاد اختلاف بين كشورهاي منطقه تنها تامين كننده منافع رژيم صهيونيستي خواهد بود. بنابراين فتنه‌ي ايجاد اختلاف ميان كشورهاي منطقه و دامن زدن به مباحث شيعه و سني طراحي رژيم صهيونيستي است. هر كشوري در اين زمينه گام بردارد در جهت تحقق اهداف رژيم صهيونيستي عمل مي‌كند. انتظار ما واقع‌بينانه است و مقامات سعودي بايد در تغيير جهت آشكار رويكرد جديدي را دنبال كنند.

وي در ادامه در مورد اقدام برخي كشورها از جمله عربستان براي نقض قوانين اوپك و توليد نفت بيش‌تر اظهار كرد: هر كس از اين توافقات تخطي كند در چارچوب اوپك تصميمات لازم گرفته مي‌شود. اين كه كشوري با هدف سياسي قصد مقابله با اقدامات كشور ما را داشته باشد يا با اقدامات غلط و غيرقانوني با تحريم‌ كشورهاي غربي همراهي كند ناديده گرفته نمي‌شود. تصوير اين كشورها در بين ملت ما روشن و مثبت نيست. بايد بدانند كه دامي كه كشورهاي غربي براي منطقه و اسلامي و دارندگان منابع انرژي پهن كرده‌اند در نهايت براي همه خواهد بود. بهتر است در زمين دشمن بازي نكنند.

مهمان‌پرست در مورد سرنوشت مهندسان ايراني ربوده شده در سوريه نيز گفت: پيگيري‌ها هم‌چنان ادامه دارد. سوريه از نظر امنيتي وضعيت بحراني دارد و متاسفانه برخي كشورهاي منطقه به اين وضعيت پيچيده با مسلح كردن گروه‌هاي مختلف و اقدامات تروريستي دامن مي‌زنند. ما تمام تلاش را انجام مي دهيم نسبت به نجات اين مهندسان و اتباعي كه براي زيارت به سوريه رفته بودند انجام مي‌دهيم.

به گزارش ايسنا، مهمان‌پرست در ابتداي اين نشست اعياد شعبانيه را تبريك گفت.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91040603322
  • خبرنگار :