سلامت غذا؛

توليدكننده نمونه:برخي هورمون‌هاي گياهي ممنوع در كشورهاي جهان سوم در بازار كشور ديده مي‌شود

توليدكننده نمونه محصول سالم پسته در سال 90 معتقد است: متاسفانه محصول سالم در كشور ما يك نوع تجمل به حساب مي‌آيد و تمام تاكيدات دولت و جهاد كشاورزي به سمت تامين كميت است و كيفيت جايگاه خاصي ندارد.

توليدكننده نمونه محصول سالم پسته در سال 90 معتقد است: متاسفانه محصول سالم در كشور ما يك نوع تجمل به حساب مي‌آيد و تمام تاكيدات دولت و جهاد كشاورزي به سمت تامين كميت است و كيفيت جايگاه خاصي ندارد.

"غلامرضا كريمي" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان - با اعتقاد بر اين‌كه توليد محصول سالم صرفه اقتصادي بالايي دارد، خاطرنشان كرد: سالانه ميلياردها دلار صرف بيماري‌هاي ناشي از مصرف سموم و محصولات كشاورزي و دامي ناسالم مي‌شود كه نسبت به آن بي‎توجه هستيم.

عضو هيات مديره نظام صنفي كارهاي كشاورزي تربت ‎حيدريه افزود: بايد يارانه‌اي براي محصولات سالم از سوي دولت تخصيص يابد تا مصرف‏ كننده اهميت محصول سالم را درك كند و حتي به مرور زمان اين يارانه حذف شود.

توليدكننده نمونه محصول سالم پسته در سال 90، به موضوع سلامت محصولات وارداتي اشاره كرد و افزود: هيچ استانداردي براي محصولات وارداتي وجود ندارد؛ براي ماندگاري ميوه‌هاي خارجي مانند انگور و پرتقال از واكسي استفاده مي‌شود كه به سختي پاك مي‌شود و متاسفانه مصرف‏‎كننده آن را همراه با ميوه مصرف مي‌كند.

اين كارشناس صنايع غذايي معتقد است: اگرچه دولت توجيه واردات را تنظيم بازار مي‌خواند اما ايمني مصرف كننده ناديده گرفته مي‌شود.

كريمي مدعي شد: سمومي كه وارد كشور مي‌شود از تنوع بسيار بالايي برخوردار است و برخي سموم بدون علامت استاندارد وارد مي‌شوند. دولت بايد در واردات سموم نظارت بيشتري داشته باشد و اجازه ورود هر سم و كودي را ندهد اما متاسفانه در حال حاضر هورمون‌هاي گياهي زيادي وارد كشور مي‌شود كه حتي در كشورهاي جهان سوم هم استفاده از آنها ممنوع است اما در بازارهاي كشور به وفور ديده مي‌شود.

وي با اعتقاد بر اين‌كه در حال حاضر تنها با عرق توليدكننده، محصول سالم توليد مي‏‌شود، گفت: محصول سالم در واقع به معناي استفاده مجاز از سموم و مواد شيميايي است كه در برخي موارد از كودهايي با ريشه معدني استفاده مي‌شود و به نوعي از طبيعت، طبيعت را تغذيه مي‎كنيم.

اين كارشناس صنايع غذايي با بيان اين‌كه براي توليد محصول سالم، پروسه 10 ساله لازم است تا زمين را آماده پذيرش مواد غذايي خودش كرد و كيفيت را به مرور زمان بالا برد، عنوان كرد: 10 سال، زمان مناسبي است تا وابستگي زمين به كود و سمپاشي محصولات را از بين برود.

وي با تاكيد بر حمايت دولت در تسريع روند توليد محصول سالم، گفت: توليدكننده خواه ناخواه در ابتداي كار از نظر كمي توليد دچار نوسان مي‌شود و تناژ پايين مي‌آيد؛ در خارج از كشور محصولات ارگانيك سه برابر محصولات غيرارگانيك قيمت دارد اما مردم آن كشورها به اين بينش رسيده‌اند كه خود را در برابر بيماري‌ها بيمه كنند.

كريمي افزود: استفاده از محصولات ناسالم براي سلامت كودكان زير 10 سال تاثيرگذار است و عواقب ناگواري دارد.

توليدكننده نمونه محصول سالم پسته در سال 90 با اعتقاد بر اين‌كه قيمت‎‏گذاري محصولات، چه سالم و چه ناسالم در كشور ناعادلانه صورت مي‎گيرد، گفت: محصول كشاورز را در كشورمان با محصولات وارداتي در نرخ‎گذاري ملاك قرار مي‌دهند و مي‌گويند شما هم بايد با همين قيمت وارداتي توليد كنيد در حالي كه در كشوري مثل ژاپن، دولت حدود 60 درصد براي توليد برنج به كشاورز خود يارانه مي‌دهد.

كريمي با تاكيد بر فرهنگ‌سازي بر مصرف محصولات سالم، گفت: وقتي كسي طالب بيمه كردن سلامت خود است، بايد بهايي را بپردازد كه تبليغات در اين عرصه و مشاركت رسانه‌ها مي‌تواند تاثيرگذار باشد.مردم اگر آگاهي داشته باشند، در پيشبرد توليد محصول سالم موفق خواهيم بود.

انتهاي پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 91032916367
  • خبرنگار :