اظهارنظر مجري تلويزيون درباره جشنواره جوانه راديو

محمد سلوكي: پيشرفت خوبي در زمينه‌ي مجري‌گري نداشته‌ايم

محمد سلوكي ـ مجري تلويزيون و گوينده راديو ـ معتقد است: اگر افراد متناسب با توان ذهني و علايق شخصي‌شان در حوزه‌هاي مختلف كار اجرا را دنبال كنند، انتقال پيام به مخاطب به شيوه حرفه‌يي و منطقي‌تري انجام خواهد گرفت؛ نه تنها در اجرا بلكه در هر كاري اگر به دنبال علاقه‌ي شخصي خود برويم نتايج بهتري خواهيم گرفت.

محمد سلوكي ـ مجري تلويزيون و گوينده راديو ـ معتقد است: اگر افراد متناسب با توان ذهني و علايق شخصي‌شان در حوزه‌هاي مختلف كار اجرا را دنبال كنند، انتقال پيام به مخاطب به شيوه حرفه‌يي و منطقي‌تري انجام خواهد گرفت؛ نه تنها در اجرا بلكه در هر كاري اگر به دنبال علاقه‌ي شخصي خود برويم نتايج بهتري خواهيم گرفت.

به گزارش سرويس راديو ايسنا، او ادامه داد: امروزه اجرا و گويندگي در رسانه كار كاملا تخصصي شده است؛ در سال‌هاي قبل شايد اگر كسي اندك پتانسيل شخصي مانند چهره و صدا را داشت با دانسته‌هاي اندك مي‌توانست به عنوان يك گوينده يا مجري كار كند و كسب تجربه كند. اما امروزه كار خيلي تخصصي و حرفه‌يي شده است و الزاما يك شخص نمي‌تواند با حضور در رسانه خودش را مطرح كند.

سلوكي درباره‌ي نوع اجراهايي كه اكنون در رسانه‌هاي ما وجود دارد نيز خاطر نشان كرد: هم اجراهاي خوب داريم و هم اجراهاي ضعيف؛ احساس مي‌كنم نوع اجرا به انگيزه افراد براي انتخاب اين كار برمي‌گردد. اگر فردي به دنبال انگيزه شخصي و صرفا مطرح شدن به اين وادي وارد شده باشد، قطعا جاي پيشرفت نخواهد داشت. صرف معروف شدن و شغل مهم نيست. افراد زيادي وجود داشته‌اند كه مختصات اوليه انتقال پيام را داشته اند به اين معنا كه خوب حرف زده اند ولي چون حرف خوبي نزده اند بعد از مدتي فراموش شده اند.

او تصريح كرد: داشتن چهره بدون مطالعه باعث افول مجري مي شود و بعد از مدتي آن فرد مخاطب خود را از دست مي دهد. شخصي مي تواند پتانسيل داشته باشد اما چون بدون پشتوانه حرفه‌يي آن را ارائه كرده است بعد از مدتي براي مردم عادي مي‌شود و به عبارتي هيچ قلابي براي نگه داشتن مخاطب نخواهد داشت.

او گفت: احساس مي كنم پيشرفت خوبي در زمينه مجري‌گري نداشته‌ايم. با توجه به عقبه راديو و تلويزيون توقع اين است كه بالاتر از اين چيزي كه الان هستيم قرار داشته باشيم. چه در حوزه برنامه‌سازي و چه در حوزه اجرا اين موضوع صدق مي كند. فكر مي‌كنم در اين زمينه آسيب‌شناسي دقيقي بايد صورت پذيرد.

او در ادامه به تناسب مجري با برنامه اشاره كرد و افزود: مجري خوب و برنامه مناسب با هم تنيده هستند و نمي‌توانند جداي از هم باشند. بار اصلي برنامه به دوش مجري است. با توجه به ارتباط برنامه با مردم مي‌توانيم درصد موفقيت آن برنامه را تشخيص دهيم.

او ادامه داد: مخاطب ما بر اساس آنچه كه مي‌بيند و مي‌شنود تفكر خود را پرورش داده و در فضايي برنامه‌سازي مي‌كند كه براي خودش خوشايند است.

اين مجري تلويزيون و گوينده راديو درباره‌ي جشنواره بزرگ برنامه‌سازي در راديو جوان گفت: اگر دقت كرده باشيد نظرسنجي‌هايي كه تاكنون انجام شده است بر مبناي نقطه‌نظراتي است كه خودمان مطرح مي‌كنيم؛ به عنوان مثال ما از بينندگان يا شنوندگانمان مي‌خواهيم كه به ما بگويند چه كاري انجام دهيم بهتر است و آنها در همان زمينه به ما پاسخ مي‌دهند، اما در اين جشنواره امكاني فراهم شده است كه مخاطب ما آن برنامه‌اي را كه مطلوب خودش است بسازد و اين بسيار خوب است.

سلوكي افزود: جشنواره جوانه مي‌تواند زمينه مناسبي براي بروز خلاقيت ها باشد بدون اينكه ما خط مشي ثابتي را به كسي داده باشيم. در واقع اين ذهن آزاد مي‌تواند منشا اتفاقات جالبي باشد چرا كه افرادي كه سابقه برنامه‌سازي دارند با توجه به افكاري كه در طي اين سال‌ها در ذهن آنها شكل گرفته استف ممكن است ذهن كلاسه شده‌اي داشته باشند ولي مخاطب ما با يك ذهن آزاد مي‌تواند نكاتي را به ما يادآور شود كه شايد خود ما به آن فكر نكرده باشيم.

او گفت: اين جشنواره مزيت ديگري را هم مي‌تواند داشته باشد و آن اين است كه سختي‌هاي كار را به كساني كه قصد دارند اين وادي را تجربه كنند نشان مي‌دهد؛ به عبارتي افرادي به عنوان منتقدان غيرحرفه‌يي رسانه مطرح هستند كه فكر مي‌كنند توانايي انجام اين كار را دارند ولي وقتي امتحان مي‌كنند متوجه مي‌شوند كه برنامه‌سازي كار هر كسي نيست. در ادامه مي‌توان به كساني كه اين توانايي در آنها مشاهده مي‌شود فرصتي داد تا آموزش هاي آكادميك خود را آغاز كنند.

او تصريح كرد: مراوده با راديو اتفاق مباركي است كه در خلال اين جشنواره ممكن مي‌شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91032413999
  • خبرنگار : 71012