سومین همایش «ولایت؛ محور اتحاد امت اسلامي»

اختري: ولایت محوری‌ترین نقطه در وحدت اسلامی است

‌سومین همایش منطقه‌ای «ولایت، محور اتحاد امت اسلامی» با حضور دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) و شخصیت‌های کشوری و علماي اهل سنت و تشیع استان‌های مرزی کشور در هرمزگان برگزار شد.

‌سومین همایش منطقه‌ای «ولایت، محور اتحاد امت اسلامی» با حضور دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) و شخصیت‌های کشوری و علماي اهل سنت و تشیع استان‌های مرزی کشور در هرمزگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسن اختری در همایش علمی «ولایت، محور اتحاد امت اسلامی» در بندرعباس، با بیان این‌که «اصل امامت و ولایت مورد تایید شیعه و سنی است» اظهار كرد: ولایت، اساسی‌ترین و محوری‌ترین نقطه در وحدت اسلامی است و امروز جامعه اسلامی بیش از گذشته نیازمند نقش رهبری برای ایجاد وحدت است.

وی در ادامه ولایت را موجب اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی دانست و افزود: مساله ولایت طبق آیات و روایات و همچنین طبق منطق عقلی جوامع بشری مساله‌ای ضروری و بدیهی برای جامعه است و آیات قرآن بر وحدت‌زا بودن ولایت و امامت تاکید دارند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: اصل امامت و ولایت مورد تائید شیعه و سنی است، این در حالی است که متاسفانه عده‌ای تلاش می‌کنند اعتقادات شیعیان را عاملی برای اختلاف عنوان کنند، اما چنین چیزی صحت ندارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تاکیدات معصومین(ع) بر مساله امامت اظهار كرد: ائمه در دوران زندگی خود هیچگاه اجازه ایجاد جدایی و اختلاف در جامعه را ندادند و همواره بر انتظام بخش بودن ولایت تاکید داشتند.

وي تصریح کرد: دشمنان با ایجاد رسانه‌های متعدد به دنبال ایجاد اختلاف میان مسلمانان هستند و متاسفانه افراد افراطی و نادان همچون وهابی‌های تندرو و جماعت القاعده که خود را مسلمان می‌نامند، در راستای تحقق اهداف دشمنان حرکت می‌کنند.

ولایت هنوز برای خیلی‌ها قابل قبول نیست

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نيز در اين همايش اظهار كرد: ولایت که محور وحدت اسلامی است در طول تاریخ به وسیله دشمنان و بیگانگان وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی ملت اسلامی و مورد هجمه بوده است.

نعيم آبادي در ادامه بیان كرد: هم بیگانگان، هم ناآگاهان و برخی حاکمان ما هم در طول تاریخ تلاش می‌کردند که با وسیله قرار دادن ولایت تفرقه و اختلاف را بین مسلمانان افزایش دهند و حاکمان در طول تاریخ باعث بیشتر شدن این اختلاف‌ها بوده‌اند.

اين عضو مجلس خبرگان گفت: انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که ولایت محور وحدت است و زمانی که شاه و بیگانگان با ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی قصد تکه تکه کردن ایران را داشتند، امام خمینی نماد ولایت، اتحاد را بین مسلمانان ایجاد کرد و باعث وحدت همه اقوام و گروه‌ها شد.

نعیم‌آبادی در پایان گفت: خودباوری اساس عظمت و خودبینی اساس مذلت است و انسانی که خودبین باشد هیچ گاه خدابین نخواهد بود، بنابراین قدر خود را بدانیم و اجازه ندهیم توطئه‌های دشمنان ما را از ارزش‌ها و مشترکات دینی و اعتقادیمان دور سازند.

شناخت مولفه‌های وحدت، حرکت در مسیر اندیشه‌های نبوی را آسان می‌سازد

استاندار هرمزگان نيز در اين همايش با اشاره به این‌که «باید تکیه بر مولفه‌های عقیدتی و آرمانی مبدا اتحاد امت اسلام باشد» گفت: اگر تلاش ما بر این پایه استوار باشد که مولفه‌های وحدت امت اسلامی را بشناسیم، حرکت در مسیر اندیشه‌های نبوی آسان می‌شود.

ابراهیم عزیزی اظهار كرد: اگر تلاش ما بر این پایه استوار باشد که مولفه‌های وحدت امت اسلامی را بشناسیم و بر روی آنها متمرکز شویم، به این خواست مهم رهبری جامه عمل پوشانده‌ایم و به حق حرکت در مسیر اندیشه‌های نبوی را آسان کردیم.

وی در ادامه با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که شیعه و سنی نباید بگذارند دشمن از اختلافات سوء استفاده کنند، اظهار كرد: با بهره گیری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، در مسیر تقویت وحدت و حرکت‌های تاثیر گذار آن تلاش کنیم.

استاندار هرمزگان با بیان این‌که «امام راحل اعتقاد راسخ به اتحاد مسلمانان داشتند» بیان كرد: خدشه در وحدت و سازندگی دو نکته امیدبخش دشمن می‌باشد و ایستادگی، مقاومت، حضور و وحدت شرط پیروزمندی است.

عزیزی شناخت مولفه‌های اتحاد امت اسلامی را یادآور شد و افزود: با تفکیک مولفه‌های عمده وحدت امت اسلامی که شامل عقیدتی، آرمانی، کرداری و رفتاری است، تکیه بر مولفه‌های عقیدتی و آرمانی مبدا اتحاد امت اسلام است.

وی دین واحد، پیامبر واحد و اعتقاد به معاد را سه رکن اصلی در مولفه عقیدتی عنوان کرد و افزود: وحدت در جامعه اسلامی به عنوان نقطه تمرکز محسوب می‌شود و حرکت در اندیشه‌های نبوی میسر خواهد شد.

نماینده دولت در هرمزگان با اشاره به این مطلب که امروز قطعا تلاش نظام سلطه بر حرکت‌های دشمنانه، فقر، تفرقه و خشونت استوار است، گفت: تمرکز بر سایر مشترکات چون قبله واحد، قرآن واحد، حج واحد و سایر مشترکات موجود ما را باید به وحدت و انسجام نزدیک کند.

عزیزی یادآور شد: فقر تنها به فقر مسائل مایحتاج روزمره برنمی‌گردد، بلکه شامل فقر فرهنگی و فقر بصیرت نیز خواهد بود، لذا اگر درک مشترکی بر روی دشمنی‌های مشترک که دشمن از امت اسلام دارد داشته باشیم، می‌بینیم بخش‌های مختلفی که دشمن بر فقر متمرکز است، بستری برای اختلاف دشمنانه است.

وی عنوان کرد: تئوری ناکارآمدی اسلام در حوزه امنیت، جنگ‌های قومی و قبیله‌ای در طول سالیان گذشته و سایر مولفه‌های راهبردی توسط نظام سلطه همیشه در طول تاریخ از توطئه‌های مشترک دشمنان ما بوده که به اجرا گذاشته است، لذا آنچه خنثی کننده این توطئه‌ها خواهد بود، تکیه بر مولفه‌های عقیدتی و آرمانی به عنوان مبدا اتحاد امت اسلام است.

استاندار هرمزگان درک درست از استراتژی نظام سلطه، تلاش بر روی خط قرمزهای طرفین اعم از شیعه و سنی، پرهیز از خودگرایی و جلوگیری از مجروح کردن منطق و تقویت مشترکات را راه‌های برون رفت از توطئه‌ها ذکر کرد.

عزیزی ضمن تاکید بر تکیه بر ره آوردهای علمی و نگاه بر نوآوری‌ها و مشارکت دادن مردم در آینده کشور اظهار كرد: آنچه بر وحدت لطمه وارد می‌کند، این است که گفتار ما شعاری شود و در حوزه عمل وارد نشویم.

معناشناسی ولایت در قرآن و سنت، مرجعیت علمی و دینی اهل بیت(ع) و نقش آن در اتحاد امت اسلامی، نقش زعامت اهل بیت (ع) در اتحاد امت اسلامی، اوصاف صاحب از دیدگاه قرآن و ولایت و همچنین سیره عملی اهل بیت(ع) در شکل گیری انقلاب اسلامی از جمله مهمترین محورهای این همایش بود.

انتهاي پیام

  • جمعه/ ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91031910547
  • خبرنگار :