يك روزنامه قطري:

ايران در برابر تهديد به تحريم، تسليم نمي‌شود

روزنامه‌ي پنينسولا نوشت كه تهديد ايران به تحريم بيش‌تر، موجب تسليم شدن آن نخواهد شد و غرب بايد براي مشاهده تيجه نسبت به لغو تحريم‌ها اقدام كند.

روزنامه‌ي پنينسولا نوشت كه تهديد ايران به تحريم بيش‌تر، موجب تسليم شدن آن نخواهد شد و غرب بايد براي مشاهده تيجه نسبت به لغو تحريم‌ها اقدام كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه‌ي قطري " پنينسولا" با اشاره به مذاكرات بغداد ميان ايران و گروه موسوم به 1+5 نوشت: خبر خوب درباره‌ي اين گفت‌وگوها اين است كه هر دو طرف تصميم گرفته‌اند گفت‌وگوها را ادامه دهند و به رسيدن به يك راه‌حل خوشبين هستند. خبر بد نيز اين است كه با وجود دو روز گفت‌وگوهاي انجام شده در بغداد درباره‌ي هيچ چيز قابل توجهي توافقي انجام نگرفته است.

در اين سر مقاله آمده است: اما در مورد ايران، اين واقعيت كه گفت‌وگوها ادامه دارد در واقع خود تا حدودي پيشرفت محسوب مي‌شود زيرا نبود گفت‌وگو در گذشته موجب تنش و صحبت‌هاي فراوان از اقدام نظامي عليه ايران توسط اسراييل براي تخريب توان هسته‌يي آن شده بود.

اين روزنامه ادامه داد: هر دو طرف كه صادقانه صحبت مي‌كنند، مي‌خواهند گفت‌وگوها موفق شود. باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا هيچ نفعي از جنگي ديگر در خليج فارس نخواهد بود و ايران در پي پيش‌گيري از تحريم‌هاي نفتي است كه قرار است ماه آينده ميلادي آغاز شود.

پنينسولا ادامه داد: هر دو طرف توافق كرده‌اند كه نشست بعدي ماه آينده در مسكو برگزار شود. شش كشور و آمريكا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين، آلمان) مي‌خواهند زمان بيش‌تري را براي گفت‌وگوهاي جامع با تهران درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي به دست آورند اما در عين حال درباره آن چه كه آن را حساس‌ترين مساله در حال حاضر مي‌دانند يعني ذخاير رو به رشد اورانيوم با غناي 20 درصد، اقدام فوري را خواستارند. آن‌ها مي‌خواهند تهران ذخاير فعلي اورانيوم 20 درصدي را در ازاي برخي مشوق‌ها نظير قطعات يدكي هواپيماي غير نظامي، و كمك به ايمني هسته‌يي در تاسيسات غير نظامي به خارج از كشور ارسال كند. اما ايراني‌ها بيش‌تر به رفع فوري تحريم‌هاي اقتصادي تمايل دارند.

اين جايي است كه گفت‌وگوها را به بن بست مي‌كشاند. قدرت‌هاي جهاني قبل از ديدن نتايج، تحريم‌ها را كاهش نمي‌دهند و ايران مي‌ خواهد تحريم‌ها لغو شود تا نتايج مشاهده شود.

اين روزنامه افزود: ايران حاضر نيست به توافق برسد مگر اين كه اين معامله چيزي را ارايه دهد كه بتواند آن را به مخاطبان داخلي خود نشان دهد. تهديد دولت احمدي نژاد با تحريم‌هاي بيش‌تر باعث تسليم آن نخواهد شد. بنابراين يك راه براي پيشبرد گفت‌وگوها و رسيدن به برخي نتايج اين است كه غرب تحريم‌ها را آن طور كه ايران خواسته است لغو كند و سپس از آن‌ها بخواهد نتايجي را كه وعده داده‌اند نشان دهند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91030805272
  • خبرنگار :