آمريكا به دنبال پياده كردن راهكار يمن در سوريه

باراك اوباما در تلاشي جديد براي متوقف كردن ناآرامي‌هاي يك ساله در سوريه سعي دارد با پيشنهادي جديد كه شبيه راهكار انتقال قدرت در يمن است بشار اسد را از سمتش كنار بگذارد.

باراك اوباما در تلاشي جديد براي متوقف كردن ناآرامي‌هاي يك ساله در سوريه سعي دارد با پيشنهادي جديد كه شبيه راهكار انتقال قدرت در يمن است بشار اسد را از سمتش كنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روزنامه نيويورك تايمز، بر اساس طرح جديد باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا از طريق مذاكره، تمهيداتي سياسي اتخاذ مي‌شود كه گروه‌هاي اپوزيسيون سوريه را راضي كند اما از طرفي بشار اسد از سمت خود كنار رود و بقاياي دولت او در سر جاي خود بمانند.

هدف اين طرح انتقال قدرت در سوريه مانند انتقال قدرت در يمن است. در يمن پس از ماه‌ها ناآرامي علي عبدالله صالح،‌ رئيس جمهور سابق اين كشور موافقت كرد كه از سمت خود كنار رود و قدرت را به معاونش، عبد ربه منصور هادي دهد.

كشورهاي همسايه عرب يمن نيز طي توافقنامه‌اي با اين انتقال قدرت موافقت كردند و منصور هادي از طريق يك انتخابات كه در آن رقيبي غير او وجود نداشت رئيس جمهور جديد يمن شد.

موفقيت اين طرح در سوريه بستگي به روسيه، يكي از سرسخت‌ترين متحدان بشار اسد دارد. روسيه شديدا مخالف كنار رفتن بشار اسد است.

در سال گذشته روسيه همه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه بشار اسد را وتو و اعلام كرد: اين قطعنامه‌ها منجر به كناره‌گيري اجباري اسد و دچار شدن وي به سرنوشتي مشابه معمر قذافي و حسني مبارك خواهد شد.

اما روسيه با فشارهاي فزاينده بين‌المللي براي استفاده از تاثير خود جهت كنار رفتن اسد مواجه است زيرا ناآرامي‌ها و كشتارها در سوريه همچنان ادامه دارد و به تازگي در روستايي در نزديكي شهر حمص 90 تن كشته شدند.

مقامات دولت آمريكا مي‌گويند، باراك اوباما در ديدار خود با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه طرح جديد خود را به وي ارائه مي‌كند.

البته توماس دانيلون، مشاور امنيت ملي اوباما سه هفته پيش اين طرح را در مسكو به پوتين ارائه كرده است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۷ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91030704659
  • خبرنگار : 71313