براي 118 سالگي «داشيل همت»؛ خالق «شاهين مالت»

دوستداران ادبيات امروز (يكشنبه) 118 شمع به نشانه‌ي سالروز تولد «داشيل همت»، نويسنده‌ي بزرگ ادبيات جنايي آمريكا روشن مي‌كنند.

دوستداران ادبيات امروز (يكشنبه) 118 شمع به نشانه‌ي سالروز تولد «داشيل همت»، نويسنده‌ي بزرگ ادبيات جنايي آمريكا روشن مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ «ساموئل داشيل همت»، خالق آثاري چون «شاهين مالت»، «مرد لاغر»، «خرمن سرخ» و «نفرين راين» نويسنده‌ي سرشناس آمريكايي است كه روز 27 مي 1894 است. علاوه بر تاثيري كه رمان‌هاي «همت» بر دنياي فيلم داشتند، وي را يكي از برترين نويسندگان حوزه‌ي ادبيات پليسي - جنايي مي‌دانند.

«همت» در طول حيات داستان‌هاي زيادي نوشت كه برخي از آن‌ها مورد اقتباس‌ سينمايي قرار گرفتند. از معروف‌ترين اين فيلم‌ها مي‌توان به «شاهين مالت» با بازي «همفري بوگارت» اشاره کرد.

مجله‌ي «تايم» رمان «خرمن سرخ» (‌1929) او را در فهرست ‌100 رمان‌ برتر انگليسي‌زبان بين سال‌هاي ‌1923 تا ‌2005 قرار داده است.

سبک داستاني «داشيل همت» كاملا شبيه «ارنست همينگوي» است كه حركات و گفتار قهرمان‌ها را بدون دخالت صفت‌ها يا بيان حالت‌هاي عاطفي بيان مي‌كند. در كنار روانشناسي اجتماعي، نثر و زبان قدرتمند، كارآگاهان داستان‌هاي داشيل همت، مانند ياغي‌هاي شرقي، تك و تنها به دنبال اجراي عدالت به راه مي‌افتند و در جهاني بسيار سياه و تباه که در آن از رحم و عاطفه اثري نيست، درگير مي‌شوند.

او علاوه بر داستان‌نويسي از فعالان سياسي و طرفداران جنبش کارگري بود و از همين رو در سال 1950 در ليست سياه دولت وقت امريکا قرار گرفت که همين امر وي را از نظر کاري دچار مشکل کرد و او را به سوي افسردگي و سرانجام مرگ در سال 1961 در سن 66 سالگي سوق داد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۷ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91030704221
  • خبرنگار : 71413