ربوده شدن 13 تبعه لبنان در سوريه؛

درگيري‌ها در لبنان بر سر سوريه بالا گرفته است

درگيري‌ها بر سر حمايت از حكومت بشار اسد يا مخالفت با آن به لبنان كشيده شده و با ربوده شدن تعدادي از اتباع شيعه لبناني در شهر حلب سوريه از سوي مخالفان حكومت اسد كه واكنش سيد حسن نصرالله را نيز در پي داشته است، اين درگيري‌ها بيش از پيش نمايان شده است.

درگيري‌ها بر سر حمايت از حكومت بشار اسد يا مخالفت با آن به لبنان كشيده شده و با ربوده شدن تعدادي از اتباع شيعه لبناني در شهر حلب سوريه از سوي مخالفان حكومت اسد كه واكنش سيد حسن نصرالله را نيز در پي داشته است، اين درگيري‌ها بيش از پيش نمايان شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درگیری‌‌ها در لبنان بر سر سوریه زمانی بالا گرفت که روز یکشنبه یک روحانی ضد دولت سوریه و محافظش توسط یک سرباز لبنانی در یک ایست بازرسی در شمال لبنان کشته شدند.

کشته شدن این دو نفر درگیری‌هایی را بین طرفداران و مخالفان سوریه به راه انداخت که در جریان آن دست کم ۲ نفر کشته و ۱۸ نفر مجروح شده‌اند.

در همين حال روز سه شنبه پس از آزادی "شادی المولوی"، رهبر سنی‌ها با وثیقه، تنش‌ها کمتر شد. مولوی كه از منتقدان سرسخت دولت سوریه است به اتهام ارتباط داشتن با گروههای تندرو، بازداشت شده بود.

با آزادي وي تحصن هوادارانش در طرابلس پايان يافت و به دنبال آن راه‌هاي موجود در اين شهر باز شد.

به گزارش شبكه خبري المنار، صقر صقر، قاضي دادگاه لبنان عنوان داشت: شادي المولوي كه طي 10 روز گذشته در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان از سوي نيروهاي امنيتي اين كشور به اتهام عضويت در يك شبكه تروريستي بازداشت شده بود با قرار وثيقه به ارزش 500 هزار ليره لبنان آزاد شد.

منابع قضايي آگاه عنوان داشتند: المولوي در تحقيقات اوليه اعتراف كرد كه كد مخصوص به اعضاي القاعده و افرادي را كه مورد اطمينان اين گروه تروريستي هستند در اختيار دارد.

المولوي معتقد بود كه بازداشت وي با انگيزه‌هاي سياسي و به دليل حمايت وي از "آوارگان سوري" صورت گرفته است.

پس از آزادي المولوي تعدادي از جوانان لبناني در استقبال از وي در ميدان "الكرامي" واقع در طرابلس تجمع كردند و تحصن شكل گرفته در اين ميدان كه در اعتراض به بازداشت وي انجام شده بود، پايان يافت. راه‌هاي بسته شده از سوي هواداران المولوي نيز در طرابلس به دنبال آزادي وي باز شد.

هم‌زمان، آدم ربایی ۱۳ زائر شیعه لبنانی در سوریه باعث خشم تظاهرکنندگان در بیروت شده است و نگرانی‌هایی را درباره تنش‌ها و درگیریهاي جديد در لبنان به وجود آورده است.

پس از آتش زدن لاستیک اتومبیل‌ها و مسدود کردن خیابان‌ها، سيدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، از تظاهرکنندگان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

به گزارش بي.بي.سي، این زائران پس از زیارت چند مکان مقدس شیعیان در ایران از طریق سوریه در حال بازگشت به لبنان بودند.

آدم ربایان پس از متوقف کردن اتوبوس، زنان را آزاد کردند و آنها اکنون در شهر حلب سوریه هستند.

یکی از این زنان به تلویزیون الجدید لبنان گفت: "زمانی که ما از مرز گذشتیم، ۴۰ مرد مسلح اتوبوس را متوقف کردند و اتوبوس را به سمت یک باغ بردند. آنها از زنان خواستند تا در اتوبوس بمانند و مردها از اتوبوس خارج شوند."

قوم و خویش یکی از گروگان‌ها به خبرگزاري رویترز گفته است که "ارتش آزاد سوریه" این زائران را ربوده و برای آزادی زائران، خواستار آزادی اعضای گروه خود شده که اکنون در حلب هستند.

مخالفان دولت سوریه، هم گزارش داده‌اند که ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را در منطقه انجام داده‌اند.

"عدنان منصور"، وزير خارجه لبنان در واكنش به ربوده شدن اين اتباع لبناني در حلب عنوان داشت: اين افراد در حال حاضر نزد يك گروه سوري مخالف هستند و تلاش‌ها براي آزادي آنها از طريق ميانجي‌گر‌ها در جريان است.

وي در ادامه افزود: ما اين مساله را با وزراي خارجه كشورهاي عربي، وزير خارجه تركيه و دبيركل اتحاديه عرب مطرح كرده‌ايم. ممكن است اين افراد فردا (پنجشنبه) آزاد شوند و گروه‌هاي آگاه به ما گفتند كه اتباع لبناني توسط گروه‌هاي مخالف سوري ربوده شده‌اند.

در همين حال پس از سخنرانی سيد حسن نصرالله در تلویزیون که برای آرام کردن اوضاع بود، تظاهرات متوقف شد. دبيركل حزب‌الله گفت که چنین رفتاری "شدیدا ممنوع" است.

سيد حسن نصرالله گفت: "ما شب و روز تلاش خواهیم کرد تا این عزیزان دوباره نزد ما بازگردند."

از سوي ديگر "نجيب ميقاتي"، نخست وزير لبنان نيز عنوان داشت: من همچنان به وظايف خود عمل مي‌كنم و به دنبال اين حوادث استعفا نخواهم داد.

اخيرا به دنبال كشته شدن يكي از شيوخ برجسته لبنان به دست ارتش اين كشور در يك ايست بازرسي درگيري‌هايي ميان هواداران جريان "المستقبل" وابسته به سعد الحريري و نيروهاي ارتش به وقوع پيوسته است.

ميقاتي در ادامه و در واكنش به وقوع اين درگيري‌ها و درخواست برخي افراد براي استعفايش افزود: برخي تلاش دارند تا كشور را از بين ببرند اما من در پست خود براي ممانعت از اين مساله باقي خواهم ماند.

ميقاتي همچنين تاكيد كرد: سيستم قضايي اين كشور اقدامات لازم را درخصوص انجام تحقيقات از نيروهاي ارتش در اين خصوص انجام داده است و هيچ كس نبايد خود را برتر از قانون بداند.

در طول تاریخ دو کشور، سیاست سوریه و لبنان در هم پیچیده است. سوریه به مدت ۲۹ سال در لبنان حضور نظامی داشت و بالاخره در سال ۲۰۰۵ ارتش خود را از این کشور بیرون کشید اما هنوز یکی از عوامل تاثیرگذار در لبنان است و حالا احزاب سیاسی این کشور خود را به عنوان مخالف یا موافق سوریه معرفی می‌کنند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۳ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91030301883
  • خبرنگار : 71353