خبرنگار ايسنا از شرم‌الشيخ،

صالحي در نشست غيرمتعهدها: باید در برابر سیاست‌های مداخله‌جویانه و مستکبرانه هوشیار باشیم

وزیر امور خارجه ايران بر پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی و دیگر معاهدات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی تأکید کرد و افزود: همزمان مصمم هستیم که از حقوق خود در چارچوب این معاهده بهره‌مند شویم.

وزیر امور خارجه ايران بر پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی و دیگر معاهدات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی تأکید کرد و افزود: همزمان مصمم هستیم که از حقوق خود در چارچوب این معاهده بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاري دانشجويان ايران (ایسنا) به شرم الشیخ، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها (نم) به شرم الشیخ مصر سفر کرده است عصر چهارشنبه در این نشست با اشاره به عزم اعضای "نم" برای حفظ و تقویت آن و تبدیل به ابزاری موثر برای صیانت از منافع ملت‌ها گفت: معتقدیم که در مواجهه با چالش‌های فعلی و پیش رو نیازمند استفاده کامل از ظرفیت‌های جنبش به منظور گسترش صلح و دوستی و عدالت در سراسر جهان هستیم.

او افزود: ما باید از همه توان خود برای تقویت جنبش غيرمتعهدها و تحکیم دستاوردهای بانیان آن بهره‌ بگیریم. در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر تقویت و احیای جنبش بر مبنای اصول دیرینه آن ضروری است.

وی تصریح کرد: دخالت نکردن در امور داخلی کشورها یکی از اصول ارزشمندی است که جنبش برای تثبیت آن تلاش کرده است و با وجود پیشرفت‌هایی که در این زمینه حاصل شده، ما هم‌چنان باید در برابر سیاست‌های مداخله‌جویانه و مستکبرانه هوشیار باشیم. بی‌شک تلاش ما در این زمینه کمک بزرگی به پیشگیری از منازعات خواهد بود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر نفی برخورد گزینشی و استاندارهای دوگانه به عنوان اصل مهم دیگری که مورد تاکید جنبش غيرمتعهدهاست، به سیاست همیشگی جنبش در رد ستم‌هایی که بر ملت فلسطین رفته است اشاره کرد.

او افرود: ما همواره در اسناد جنبش، اشغال سرزمین‌های فلسطین و بلندی‌های جولان و نیز محرومیت مردم فلسطین از حقوق اساسی‌شان از جمله حق تعیین سرنوشت را محکوم کرده‌ایم و اصول جنبش ایجاب می‌کند که برخوردهای مستکبرانه قدرت‌هایی را که از نقض حقوق بشر توسط دوستان خود در سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنند محکوم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات جاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: ما در یک سال گذشته به دقت پیام اصیل مردم در این منطقه وسیع را مورد توجه قرار داده‌ایم. پیامی که حاکی از آزادی‌خواهی آن‌ها و تلاش برای نیل به کرامت انسانی است. درسی که از این تحولات می‌توان گرفت این است که هیچ قدرت مادی نمی‌تواند نیازها و خواسته‌های مشروع مردم و آرزوهای آنان را نادیده بگیرد. بر این اساس معتقدیم در حال حاضر و بیش از هر زمان دیگر گفت‌وگو و احترام به حقوق اساسی و برآوردن نیازهای اساسی مردم، تنها راه برون رفت از بن بستی است که حکومت‌های خودکامه ایجاد کرده‌اند.

وزیر خارجه ايران با اشاره به ابعاد گسترده پیامدهای قیام‌های مردمی و تحولات سیاسی جاری در منطقه و تأثیر آشکار آن بر روابط منطقه‌يی و بین‌المللی افزود: ضروری است که روند سیاسی بومی و داخلی و همه شمول در این کشورها محقق شود که بتواند در جهت ایجاد زمینه‌ای برای مشارکت تمامی نیروهای سیاسی مستقل و اصیل در یک روند گفت‌وگوی ملی برای نیل به اهداف مصالحه ملی عمل کند.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش به شماری از موضوعاتی که جنبش غيرمتعهدها به طور سنتی به آن‌ها پرداخته است، اشاره کرد و گفت: جهانی که در آن زندگی می‌کنیم نیازمند همکاری جمعی و کارآمد همه اعضای جامعه بین‌المللی برای برخورد موثر با موضوعات مهم و چالش‌های پیش روی بشریت است. منازعات داخلی و فرامرزی، مخاطرات زیست محیطی، بحران‌های اقتصادی، بیماری‌های مسری، جنایات فرامرزی، مهاجرت و امثال آن نمی‌تواند در داخل مرزهای ملی محدود بماند و اقدامات جدی در سطح جهانی را می‌طلبند. سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند و باید نقش مهمی در این فرآیند ایفا کنند و برای این منظور اصلاح نظام ملل متحد یک ضرورت است.

وی با اشاره به موضوعات حقوق بشری تأکید کرد که مفهوم حیاتی حقوق بشر، مفهومی است که در بین تمامی فرهنگ‌ها و ملت‌ها مشترک و ارزشمند است. ایران نیز با الهام از میراث اسلامی و ملی‌اش به عنوان یکی از گهواره‌های تمدن اهمیت بسیار زیادی برای آرمان حقوق بشر بر مبنای برخوردی تعاملی و توأم با همکاری در داخل کشور و در رابطه با سایر کشورها قائل است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در این‌باره مواضع مترقیانه جنبش غيرمتعهدها که در اسناد آن ذکر شده مبنای خوبی برای تعامل و همکاری است. ما کاملا موافقیم که تمامی حقوق انسان‌ها و به‌خصوص حق توسعه، حقوقی است لاینفک، غیرقابل تقسیم، به هم وابسته و این که موضوعات حقوق بشر باید در سطح جهانی به نحوی سازنده، غیرتقابلی، غیرسیاسی، غیرگزینشی و به نحوی منصفانه و عینی با توجه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و مداخله نكردن در امور کشورها مورد توجه قرار داشته باشد.

صالحی افزود: در ادوار گذشته جنبش غيرمتعهدها همواره تحمیل فرامرزی حقوق داخلی و اتخاذ تدابیر قهری اقتصادی ـ اجتماعی شامل تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه علیه برخی کشورها را رد کرده است. جنبش ما همواره و به نحوی واضح با چنین روش‌هایی مخالفت کرده و آن‌ها را به عنوان نقش منشور ملل متحد و تخطی از حقوق بین‌الملل و ضربه‌ای سخت به آزادی تجارت و سرمایه‌گذاری محکوم کرده است.

او اظهار كرد: ایران یکی از قربانیان این گونه تدابیر بوده است و در این جا مایلم از اعضای جنبش به خاطر حمایت‌شان از خواسته‌های ما و مخالفت‌شان با چنین برخوردهای قهری یک‌جانبه‌ای تشکر کنم. از آن‌جا که سیاست تحریم تاکنون شکست خورده است، عاملان این گونه سیاست‌ها به وقیحانه‌ترین ابزار که اعمال تروریستی باشد، متوسل شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید در سه سال اخیر شماری از دانشمندان و محققان ایرانی قربانی این گونه اعمال تروریستی وحشیانه شده‌اند. این اعمال تروریستی که از شدیدترین جلوه‌های تروریسم دولتی است حاکی از آن است که برخی از قدرت‌ها جهت پیشبرد منافع نامشروع سیاسی خود در به چالش کشیدن بدیهی‌ترین اصول انسانی تردید نمی‌کنند.

وی گفت: مایلم از ابراز هم‌دردی و حمایت جنبش "نم" در این زمینه که در سند این اجلاس نیز انعکاس یافته تشکر کنم.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش به مسائل خلع سلاح هسته‌يی پرداخت و از جمله از اجرایی نشدن ماده 6 معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌يی در مورد نابودی سلاح‌های هسته‌يی ابراز تأسف کرد.

صالحی افزود: هیچ چیزی نباید توجه ما را از تهدیدهای عمده علیه بشریت که از جانب تسلیحات هسته‌يی تاکتیکی و استراتژیک و مدرن‌سازی مستمر آن‌ها و نیز دکترین‌های نظامی جدید برای استفاده از آن‌ها منحرف کند. معتقدیم محدوده زمانی پیشنهادی از سوی جنبش غيرمتعهدها برای نابودی سلاح‌های هسته‌يی تا سال 2025 تنها در صورتی می‌تواند محقق شود که ما به عنوان جنبش در پیگیری آن مصمم و پا برجا باشیم. هم‌زمان امتناع لجوجانه رژیم صهیونیستی در پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌يی هم‌چنان مانع اصلی بر سر راه اجرای جهان‌شمول این پیمان است.

ريیس دستگاه دیپلماسی ايران اضافه کرد: در سطح منطقه‌يی و به همین دلیل ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌‌هاي هسته‌يي در منطقه خاورمیانه که در سال 1974 توسط ایران پیشنهاد شده هم‌چنان غیرقابل اجرا مانده است. اعتقاد راسخ داریم که از هیچ تلاشی برای ملزم کردن رژیم صهیونیستی به تأمین شرایط لازم برای تحقق این هدف نباید فروگذار شد.

او بار دیگر بر پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی و دیگر معاهدات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی تأکید کرد و افزود: همزمان مصمم هستیم که از حقوق خود در چارچوب این معاهده بهره مند شویم.

صالحی هم‌چنین گفت: در این زمینه ما از حمایت مستمر جنبش غيرمتعهدها از فعالیت‌های هسته‌يی مسالمت‌آمیز ایران تشکر می‌کنیم. بی‌شک این حمایت اصولی در جهت خدمت به منافع کلیه کشورهای غیر مسلح به سلاح‌های هسته‌يی خواهد بود زیرا که به حفظ حقوق کلیه کشورها برای استفاده از انرژی هسته‌يی برای اهداف مسالمت‌آمیز کمک می‌کند.

وی افزود: در مذاکرات اخیر در استانبول بین ایران و گروه 1+5 دو طرف با ادامه مذاکرات بر مبنای احترام متقابل، عمل متقابل و برخورد گام به گام توافق کرده‌اند.

وزیر خارجه ايران در پایان به برنامه برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش در اوایل شهریورماه سال جاری در تهران پرداخت و توضیحاتی در مورد آماده‌سازی و تهیه مقدمات برگزاری اجلاس و دعوت از سران را به وزيران خارجه حاضر در نشست ارائه کرد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91022012153
  • خبرنگار :