رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ مطرح كرد:

نياز دو ميليون تني ايران به كاغذ با وجود كمبود دو ميليون تني چوب

رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران گفت: امسال با دو میلیون تن کمبود چوب در کشور مواجه هستیم که با ادامه روند فعلي در سال آینده این رقم به 3.5 میلیون تن و در چهار سال آینده به پنج میلیون تن خواهد رسيد.

رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران گفت: امسال با دو میلیون تن کمبود چوب در کشور مواجه هستیم که با ادامه روند فعلي در سال آینده این رقم به 3.5 میلیون تن و در چهار سال آینده به پنج میلیون تن خواهد رسيد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بیان این‌که ادامه روند كنوني در تامین مواد اولیه، صنایع چوب را در آینده نزدیک با مشکل جدی روبرو مي‌كند، گفت: کارگروهی برای حل این مشکل در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشكيل شده است. همچنين هم‌اكنون واردات چوب در ایران به‌ دلیل مقررات سختگیرانه سازمان حفظ نباتات کشور با مشکلاتی همراه بوده و به‌ دلیل وجود همین مقررات اجازه استفاده از جنگلهای روسیه وجود ندارد که این امر مشکلاتی را در تامین مواد اولیه ايجاد كرده است.

وي با اشاره به افزایش قیمت حاملهای انرژی پس از هدفمند‌ي یارانه‌ها گفت: سهم برق در قیمت تمام شده هر کیلو کاغذ پیش از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها ۲۸ تومان بود که پس از اجرایی شدن اين قانون به ۸۰ تومان رسید و از سوی ديگر هزینه مصرف گاز نیز سه تا چهار برابر شده است که این مسائل باعث افزايش قیمت تمام شده تولید در كشور شده است.

او درباره افزایش قیمت کاغذ در بازار داخلی توضيح داد: کشور سالانه به دو میلیون تن کاغذ نياز دارد، این در حالی است که حداکثر ظرفیت تولید کاغذ در داخل ۷۰۰ هزار تن است که این امر نشان ‌دهنده این است که تنها صنایع داخلی، تعیین‌کننده قیمتها نیستند. در حال حاضر خمیر کاغذ به‌ عنوان ماده اولیه تولید کاغذ که تنها از طریق واردات تامین می‌شود با افزایش قیمت مواجه بوده که این امر تاثیر چشمگیری بر افزایش قیمت تمام‌شده کاغذ داشته است.

رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران همچنين از افزایش ۲۰ درصدی تولید کاغذ در کشور طي سال 1390 خبر داد.

به گزارش ايسنا، مديركل دفتر صنايع غيرفلزي وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگي خبر داده كه به منظور تحقق راهكار كوتاه‌مدت و برطرف كردن مشكلات تامين چوب خام مورد مصرف در صنايع چوب و كاغذ كشور و همچنين ضرورت حفظ و حراست از منابع با ارزش جنگلي كشور براي نسلهاي فعلي و آينده، پيشنهاد چهارگانه‌اي از سوي دفتر صنايع غيرفلزي براي تسهيل در امر تامين مواد اوليه اين صنعت با رعايت موازين بهداشتي تهيه شده است.

اين پيشنهادات پس از بحث و تبادل نظر در جلسه كميته تخصصي متشكل از نمايندگان وزارت جهاد كشاورزي، سازمان جنگلها، سازمان حفظ نباتات، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، سازمان بنادر و كشتيراني،‌ خانه صنعت و معدن ايران، انجمن كارفرمايان صنايع چوب ايران در دفتر صنايع غيرفلزي، با نظر اكثريت اعضا تائيد و ضمن طرح در جلسه اخير كار گروه حمايت از توليد مورد تصويب اعضاي كارگروه قرارگرفت. تصميمات اخذ شده در كارگروه براي تصميم‌گيري و تصويب نهايي به هيئت وزيران ارسال خواهد شد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91021608606
  • خبرنگار :