معاون ميراث فرهنگي كشور:

نبايد اجازه‌ي ساخت‌وساز در روستاي نزديك كاخ اردشير داده شود

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور تأكيد كرد: نبايد اجازه‌ي ساخت‌وساز در روستاي نزديك كاخ اردشير بابكان را بدهيم.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور تأكيد كرد: نبايد اجازه‌ي ساخت‌وساز در روستاي نزديك كاخ اردشير بابكان را بدهيم.

مسعود علويان‌صدر در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي بازديد روز گذشته‌ي خود از كاخ اردشير بابكان در فيروزآباد، بيان كرد: محوطه‌ي كاخ اردشير فنس‌كشي شده و ورودي و خروجي آن مشخص است. همچنين اين محوطه تحت مراقبت و حفاظت كامل است و دستورهاي لازم براي مرمت آن داده شده است.

او اظهار كرد: نكته‌ي مهم درباره‌ي اين اثر تاريخي، موضوع گورستان است كه در منتهي‌اليه اين محوطه‌ي تاريخي قرار دارد. در اين‌باره بايد مكان‌يابي صورت گيرد و فضاي جايگزين پيشنهاد شود. البته اين كار از طريق طرح هادي بايد پيگيري شود.

وي ادامه داد: با معاون عمراني بنياد مسكن جلسه داشتيم و قرار شد جلسه‌ي ديگري نيز در شيراز داشته باشيم تا براي سه روستاي «آتشكده»، «مادر سليمان» و «مليان بيضاء» كه هر سه در حريم آثار تاريخي قرار دارند، تكليفي تعيين شود.

علويان‌صدر با اشاره به اين‌كه حدود 200 خانوار در روستاي «آتشكده» زندگي مي‌كنند، گفت: براي روستا بايد به‌طور كلي فكري شود و يك شبه نمي‌توان اين محل را جابه‌جا كرد. در واقع بايد يك برنامه‌ي بلندمدت را در نظر بگيريم و اجازه‌ي ساخت‌وساز ندهيم.

به گزارش ايسنا، كاخ اردشير بابكان كه در 10 كيلومتري شهر فيروزآباد و حدود 100 كيلومتري جنوب شرقي شيراز واقع شده، يكي از كاخ‌هاي قديمي استان فارس است كه در سده‌ي سوم ميلادي توسط اردشير بابكان ساخته شده است. در نزديكي اين كاخ روستايي به نام «آتشكده» وجود دارد كه ساكنان آن چند سالي است درگذشتگان خود را در منطقه‌ي فنس‌كشي‌شده‌ي اطراف كاخ اردشير و در فاصله‌اي كمتر از 10 متر با آن دفن مي‌كنند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91012709068
  • خبرنگار : 71219