سريال «ساخت ايران» به كارگرداني امير حسين لطيفي طبق اعلام روابط عمومي اين پروژه از امروز ـ سه شنبه ـ در شبكهي نمايش خانگي توزيع ميشود؛ سرويس تلويزيون ايسنا به همين بهانه، گفتوگويي را با خشايار الوند ـ نويسندهي اين سريال ـ انجام داده است. الوند در اين گفتوگو «ساخت ايران» را يك استاندارد در نمايش خانگي دانسته و معتقد است دو سريال قبلي شبكه نمايش خانگي يعني «قهوه تلخ» و «قلب يخي» استانداردهاي لازم در ارتباط با مخاطب را رعايت نكردهاند.
خشايار الوند در ابتداي اين گفتوگو دربارهي همكاري با سريال «ساخت ايران» به خبرنگار ايسنا گفت: مدتي كه از تعطيلي «قهوه تلخ» گذشت و از آن خبري نشد، طرحي از آقاي پروين حسيني به نام «ساخت ايران» به دستم رسيد. براي پخش آن هم به تلويزيون و هم به شبكه نمايش خانگي فكر كرديم. بعد از تعطيلي «قهوه تلخ» با تهيهكنندههاي آن صحبت كردم كه اگر فكر ميكنيد توليد به اين زوديها راه نميافتد و ما بيكاريم سراغ اين كار بروم و دوباره برگردم كه در نهايت، اين اتفاق افتاد.
الوند دربارهي حضور پيمان قاسمخاني به عنوان مشاور اين پروژه توضيح داد: پيمان قاسمخاني از قسمت چهارم به بعد به ما ملحق شد. من چهار قسمت اول را به تنهايي نوشتم. من و پيمان قاسمخاني سالها از زمان «برره» و «مرد هزار چهره»، «كمربندها ...» و «باغ مظفر»، با هم همكاري داشتيم. در حقيقت ما يك تيم بوديم كه از «مرد دو هزار چهره» از هم جدا شديم.
اين نويسندهي سريالهاي طنز ادامه داد: وقتي «ساخت ايران» كليد خورد، تصويربرداري با چهار قسمت شروع شد. رساندن متن به كاري كه در حال تصويربرداري است سخت بود؛ بخش اعظم كار هم در خارج از كشور ميگذرد و اين كه يك گروه به خارج بروند و متن در تهران نوشته شود و بخواهد در پاريس يا هر جاي ديگري اجرا شود شرايط خاصي است. در اين زمان پيشنهاد شد كه يك نفر به نوشتن سيناپسها كمك كند كه من هم استقبال كردم و با پيمان قاسمخاني تماس گرفتم. او هم سيناپسها را خواند و خوشش آمد. ما هفتهاي يك بار قصه را با هم چك ميكرديم.
نويسنده «ساخت ايران» دربارهي فضاي اين سريال، گفت: اين كار، يك طنز موقعيت است و فانتزياي كه در آن وجود دارد، نسبت به ديگر كارهاي آقاي مديري كمتر است. در «ساخت ايران» فضا واقعيتر است؛ آدمها رئال هستند و به غير از يك اتفاق مركزي كه گرهي داستان است، سعي شده بقيهي كار كمدي موقعيت باشد و فانتزياش زياد و دور از ذهن نباشد و با تماشاگر ارتباط برقرار كند، در عين حال كمدي شيريني باشد و از هر امكاني براي خنده گرفتن استفاده نكند.
الوند افزود: سعي شده موقعيتها جذاب باشد و از خصوصيات فردي، تكيه كلام، نقص عضو، كارهاي عجيب و غريب براي خنداندن پرهيز كنيم؛ آدمهاي داستان در موقعيتهايي قرار گيرند كه كمدي و طنز در آنها باشد. خود ما مثلا فانتزيهاي عجيب و غريبي مثل «قهوه تلخ» را كار ميكرديم كه زمان و مكان و همه چيز به نفع كمدي شكسته شده بود اما «ساخت ايران» در زمان معاصر، با خصوصيتهاي همين جامعه اتفاق ميافتد تا باورپذير باشد.
او در مقايسهي «ساخت ايران» با طنزي مثل «ساختمان پزشكان»، گفت: چنين كارهاي 90 شبي با اين گونه كارها فرق ميكند. كارهاي 90 شبي معمولا در دكور ساخته ميشود؛ فضا و روابط آدمها معرفي ميشود و داستانها و روابطي در آن فضا اتفاق ميافتد، اما «ساخت ايران» يك داستان ادامهدار است كه خط سير كلاسيكي دارد و ربطي به كارهايي به شكل «ساختمان پزشكان» ندارد.
خشايار الوند، در بخش ديگري از گفتوگويش با ايسنا دربارهي توزيع «ساخت ايران» در شبكه نمايش خانگي گفت: برايم جالب است كه تهيهكنندگان ريسك اين كار را پذيرفتهاند كه كاري را ارائه دهند كه با سرمايهي بخش خصوصي است و 70 درصدش در خارج از كشور اتفاق ميافتد. سه قسمت اين كار در ايران و 13 قسمت آن در خارج از كشور است.
او ادامه داد: به نظرم «ساخت ايران» جزو اولين تلاشهايي است كه ميتواند به رسانهي نمايش خانگي تشخص و ويژگي بدهد. دو كاري كه پيش از اين در نمايش خانگي عرضه شده، يعني هم «قلب يخي» و هم «قهوه تلخ»، از نظر توليد، توزيع و ارتباط با مخاطب، استانداردها را رعايت نكرده بودند؛ وقفههايي در «قهوه تلخ» افتاد و «قلب يخي» با تاخير عرضه ميشد.
خشايار الوند در پايان تاكيد كرد: اميدوارم اين كار، سرانجام خوبي داشته باشد و خيلي تر و تميز توزيع و توليد شود. اگر اين كار موفق شود و به شكل استاندارد و تر و تميز به پايان برسد، راهگشا خواهد بود كه رسانه نمايش خانگي بتواند بخشي از اوقات فراغت مردم را با تشخص پر كند و به سبد خانوار مردم برود.
انتهاي پيام