تاثير داروي سرطان سينه در كاهش تراكم استخواني

در يك آزمايش جديد معلوم شد داروي پرمصرف ضد سرطان كه براي پيشگيري از سرطان سينه در زنان تجويز مي‌شود سرعت از دست رفتن تراكم استخواني را افزايش مي‌دهد و مصرف آن خطر ضعف استخوان‌ها را در پي دارد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين دارو موسوم به اگزمستان با نام تجاري آروماسين از گروه داروهاي بازدارنده آروماتاز است كه مقدار استروژن را در بدن مصرف كنندگان كاهش مي‌دهد.

به گفته پزشكان، برخي از انواع سرطان سينه براي اينكه بتوانند به رشد خود ادامه دهند به هورمون استروژن نيازمند هستند. در اين مطالعه گروهي از متخصصان سلامت استخوان در كانادا روي چندين داوطلب تاثير اين دارو را ارزيابي كردند. اين داوطلبان شامل 4500 زن سالم بودند كه به دليل سابقه خانوادگي و عوامل وراثتي در معرض خطر ابتلا به سرطان سينه قرار داشتند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، نتايج اين آزمايشات تاييد كرد كه داروي آروماسين در پيشگيري از سرطان سينه بسيار موثر است به طوري كه در دو سوم موارد مي‌تواند از بروز اين بيماري جلوگيري كند اما از طرف ديگر زناني كه از اين دارو استفاده كرده ‌بودند پس از دو سال با كاهش شديد تراكم استخواني مواجه شدند و بيشتر در معرض شكستگي‌هاي استخواني بودند. بر همين اساس پزشكان تاكيد كردند براي زناني كه از اين دارو استفاده مي‌كنند معاينات مداوم استخواني همراه با مصرف مناسب كلسيم و مكمل‌هاي ويتامين D حياتي است.

جزئيات اين مطالعه در مجله «لانست اونكولوژي» ارائه شده است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9011-10700
  • خبرنگار : 90069