نادر مرتضيپور: اجراي رپرتوارهاي كلاسيك وظيفه اصلي اركستر سمفونيك تهران است
نادر مرتضيپور همزمان با اجراي اركستر سمفونيك تهران در تالار وحدت از برنامههاي آينده و مشكلات پيش روي اين اركستر سخن گفت. به گزارش بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ارکستر سمفونيک تهران روز گذشته اولين شب از کنسرت «عشاق کربلا» را به رهبري نادر مرتضيپور در تالار وحدت پشت سر گذاشت و امروز نيز به استقبال آخرين شب از اين اجرا ميرود كه به همين بهانه به گفت و گو با او نشستيم. مرتضيپور که از تابستان 89 رهبري ارکستر سمفونيک تهران را به عهده دارد، در همين رابطه گفت: به عنوان رهبر دائم و مدير هنري ارکستر سمفونيک تهران از سوي مدير كل دفتر موسيقي موظف شدهام تا نيازهاي ارکستر سمفونيک را به لحاظ نوازنده و ساز اعلام کنم. او ادامه داد: يکي ديگر از برنامههاي ما تجهيز کتابخانه و مخزن نت است. همين طور قصد داريم در سال 91 در کنار برنامههاي مناسبتي، بيشتر به اجراي رپرتوارهاي کلاسيک بپردازيم که وظيفه اصلي ارکستر سمفونيک است. البته با آمدن آقاي ميرزماني، برنامهريزيهاي ما شکل جدي و حرفهايتري به خودش گرفت و بنا داريم در دفترچهاي به معرفي برنامههاي دفتر موسيقي بپردازيم و دست کم برنامههاي شش ماه اول سال 91 را پيشاپيش معرفي کنيم. به گفته اين رهبر اركستر، حتي سفارش قطعات و شعر براي اجراهاي مناسبتي بايد با دقت و برنامهريزي از پيش انجام شود. البته سعي ميکنيم تمرينهاي روزانه را به گونهاي انجام دهيم که ضمن تمرين برنامههاي مناسبتي، حتما رپرتوار کلاسيک هم داشته باشيم. اين رهبر ارکستر درباره حمايتهاي معاونت هنري از آهنگسازان براي توليد قطعات سمفونيک گفت: طبيعي است که دولت از آهنگسازاني که توانايي نوشتن و تصنيف سمفوني دارند، حمايت کند. در تمام دنيا نيز به همين شكل است. به طوريكه اين حمايتها باعث توليد آثاري جديد ميشود. مرتضي پور که رهبري سمفوني «نوروز» ساخته احمد پژمان، «شهادت نامه عاشقان» اثر غلامرضا حقيقيفرد، قطعه «بصيرت» کاري از علي اکبر قرباني، قطعه با کلام «9 دي» و سمفوني «بصيرت» از ساختههاي شاهين فرهت را به عهده داشته، در بررسي اين قطعات گفت: موسيقي توصيفي يا مناسبتي اگر بدون کلام باشد و شعر نداشته باشد، با استفاده از سازها و ترکيب اين سازها براي آن سوژهاي که قطعه نوشته شده، بسيار مشکل است. اين هنرمند معتقد است: قطعهاي که با کلام همراه باشد و يا متني را با آن دکلمه کنند، به مراتب سادهتر است. هر چند که اين قطعات هم دشواريهاي خودش را دارد. در سمفوني «حماسه عاشورا» اثر محمد ميرزماني نيز چهار قطعه باکلام با خوانندگي مهرداد کاظمي داريم و چهار قطعه که آقاي يوسفينژاد از اثر «کيميا» اجرا ميکند. مرتضيپور در بخش ديگري از سخنانش بيان كرد: اجراي پيوسته قطعات مناسبتي در روحيه ارکستر تاثير خوبي ندارد، هر چند که ارکستر سمفونيک بايد قطعات مناسبتي هم بنوازد و اين در شرح وظايفش آماده است، اما از جمله وظايف اصلي يک ارکستر سمفونيک در هر کشوري، اجراي رپرتوار کلاسيک در کنار قطعات مناسبتي است. رهبر ارکستر سمفونيک ادامه داد: پيش از اين برنامهريزيهاي ارکستر سمفونيک زير نظر مدير عامل انجمن موسيقي انجام ميشد، اما از دوره فعاليت آقاي ميرزماني، فارغ از اين که خودشان موسيقيدان هستند، برنامهريزيها به طور مستقيم زير نظر ايشان،بنده و شوراي مشورتي ارکستر سمفونيک انجام ميشود. اين شوراي مشورتي به من کمک ميکند تا رپرتوارهاي مناسبي براي ارکستر سمفونيک انتخاب شود که همزمان جذاب،غير تکراري باشد و در عين حال خيلي سخت يا ساده هم نباشند. به اين معنا که در چند جلسه تمرين بتوان آنها را آماده کرد. ترکيب سازي قطعات هم بايد به نحوي باشد که نوازندگان اين سازها را در ارکستر داشته باشيم و يا از نوازندههايي براي برخي از قطعات استفاده کنيم که خودشان، سازشان را ميآورند. مرتضيپور از جمله محسنات ارتباط مستقيم با مرکز موسيقي را در پرداخت دستمزد نوازندگان برشمرد و افزود: با آمدن آقاي ميرزماني پرداختها خيلي بهتر شده و اميدواريم به همين روال ادامه يابد، زيرا پرداخت به موقع دستمزدها در کار و زندگي نوازندگان موثر است. او تصريح كرد: در طول سال جاري ارکستر سمفونيک بيشتر به اجراي برنامههاي مناسبتي پرداخته است. هر چند برخي از کارهايي که در حال حاضر انجام ميدهيم، از برنامهريزي هاي سال گذشته بود. از عيد نوروز به اين سمت برنامههاي مناسبتي داشتيم و طي اين دو روز هم به مناسبت اربعين قطعاتي را اجرا كرديم. به گفته مرتضيپور، اركستر سمفونيك در تاريخهاي 26 و 27 بهمنماه اجرايي به مناسبت جشنواره موسيقي فجر دارد که قطعات اين رپرتوار نيمي کلاسيک و نيمي نيز به آهنگسازان ايراني اختصاص دارد. احتمالا يک سمفوني هم از آهنگسازان جواني که سال پيش در جشنواره موسيقي فجر رتبهاي كسب كردهاند و جايزه گرفتهاند، اجرا خواهيم کرد. اين رهبر اركستر اضافه كرد: قصد داريم روزهاي شنبه هر هفته را به کنسرت پژوهشي از آهنگسازان جوان اختصاص دهيم. اين کار هم تشويقي براي آهنگسازان جوان است که براي اولين بار به اجراي پاياننامههاي دانشجويي اختصاص پيدا ميکند و هم نوعي کار پژوهشي محسوب ميشود،زيرا علاوه بر اين که براي آهنگسازان اين امکان به وجود ميآيد که اثرش را بشنود، بلکه راجع به ويژگيهاي آن هم صحبت ميشود. به گفته او، حدود دو هفته است که فراخواني با همين موضوع در سايت دفتر موسيقي منتشر شده است و اميدواريم آهنگسازان جوان از آن استقبال کنند. اين نوازنده پيشکسوت خاطر نشان کرد: هر ارکستر سمفونيک، دو رکن اصلي براي جذب مخاطب دارد كه يكي رپرتوار و ديگري ساعت مناسب اجراي برنامه است. تمام برنامههاي ما در ساعت 21:30 اجرا ميشود که اصلا مناسب نيست، زيرا اجراي ارکستر سمفونيک بايد ساعت 19:30 باشد تا مردم بتوانند از اين برنامهها استفاده کنند. به گفته اين هنرمند موسيقي، در اين ساعت بسياري از افراد نميتوانند در سالن حضور داشته باشند،چون برنامه تا دير وقت هم ادامه پيدا ميکند. يکي از دلايل ساعت دير اجراي ارکستر سمفونيک هم، اجراي پيوسته تئاتر در تالار وحدت است که هر روز تا يک ساعت پيش از اجراي ما ادامه دارد و اميد داريم در ماه، دو روز از اجراهاي تئاتر تعطيل شوند و به ما هم اجازه دهند تا در ساعت مناسبي به اجراي برنامه بپردازيم. رهبر دائم ارکستر سمفونيک تهران در پايان خاطرنشان کرد: به دليل اجراهاي تئاتري رفلکتورهاي ارکستر سمفونيک را در سالن اصلي تالار وحدت برداشتهاند و چون نصب دوباره آنها دشوار و زمانبر است، امکان نصب رفلکتورها وجود ندارد و نبود آن در پشت ارکستر امکان برگشت صدا به سالن را از ارکستر ميگيرد. انتهاي پيام