تاثير مصرف الكل و قرص‌هاي روانگردان در تصادفات رانندگي

بارزترين ويژگي يک راننده توجه و دقت وي به رانندگي در زمان رانندگي با خودرو است که در صورت سلب اين توجه بستر وقوع تصادفات فراهم خواهد شد.

سرهنگ مجيد جمشاد ـ رييس پليس راه استان گيلان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار«شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي متضمن يک سفر ايمن و بدون خطر خواهد بود، گفت: در صورت عدم رعايت قوانين، خودرويي که در اختيار ما است به مثابه يک آلت قتاله خواهد بود و سبب بروز تصادفات خونين و كشته شدن افراد زيادي خواهد شد.

رييس پليس راه استان گيلان ادامه داد: توجه به جلو همراه با تمرکز لازم از اصول اوليه رانندگي سالم، ايمن و بدون خطر است اما متأسفانه بر اساس آمارهاي موجود عدم توجه به جلو رانندگي درصد قابل توجهي از تصادفات جاده‌اي را به خود اختصاص داده است.

جمشاد با بيان اينكه از جمله مواردي که موجب حواس پرتي راننده مي‌شود استفاده از الکل و قرص‌هاي روان گردان است به ايسنا، گفت: اين مواد به علت نوع ترکيبات خاص شيميايي كه دارند بر روي سيستم عصبي و کنترلي مغز اثر مخرب و ويران کننده‌اي به‌جا مي‌گذارند.

به گفته وي، افزايش کاذب قدرت ريسک پذيري، انجام اعمال مخاطره آميز، رفتارهاي ضد اجتماعي، غير قانوني و خطرناک که در خارج از کنترل و اراده راننده است از اولين اثرات مخرب مصرف الکل و قرص‌هاي روانگردان است.

رييس پليس راه استان گيلان، با بيان اينكه مصرف اينگونه مواد سبب افزايش زمان عکس‌العمل راننده در مقابل رويت، احساس و مقابله با خطر مي‌شود، افزود: تمرکز راننده در اين حالت كاملا مختل شده و ضريب وقوع تصادفات افزايش قابل توجهي پيدا مي‌کند.

وي همچنين از ديگر اثرات مصرف مواد الکلي و روان گردان را کاهش تاکتيک پذيري مغز و افزايش ريسک پذيري شخص راننده ذكر كرد و گفت: در اين حالت سبقت‌هاي غيرمجاز، حركات مارپيچ يا لايي کشي به همراه بروز اختلال در بينايي، احتمال وقوع حوادث و تصادف را تا حد قابل توجهي افزايش مي‌دهد.

به گفته جمشاد، برابر بررسي‌هاي انجام شده، يک درصد از تصادفاتي که به علت عدم توجه به جلو و يا سرعت بيش از حد راننده در جاده‌ها رخ مي‌دهد به خاطر عدم تعادل روحي و رواني رانندگان به علت مصرف الکل يا قرص‌هاي روان گردان بوده است.

وي با اعلام خبر تجهيز تيم‌هاي گشت پليس راه استان گيلان به دستگاه‌هاي قابل حمل الكل سنج، گفت: ماموران ما انجام تست سلامت الکل و مواد مخدر را به صورت جدي در دستور کار خود قرار داده‌اند و رانندگان ماجراجويي که بي مهابا مرتکب تخلفات پر خطر و حادثه ساز مي‌شوند را مورد آزمايش قرار مي‌دهند.

به گفته رييس پليس راه استان گيلان، در صورت مثبت بودن آزمايش انجام شده راننده متخلف برابر قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي مبلغ دو ميليون ريال جريمه خواهد شد و گواهينامه وي نيز شش ماه بايگاني شده و راننده متخلف نيز به مراجع قانوني معرفي خواهدشد.

جمشاد با بيان اينكه در طول‌سال به صورت رندوم از کليه رانندگان ناوگان عمومي بار و مسافر تست سلامت گرفته مي‌شود، خاطرنشان كرد: در صورت مثبت بودن آزمايش، رانندگان متخلف به مجازات اشاره شده در قانون محكوم خواهند شد.

وي اظهاركرد: راننده‌اي که سالم فکر ‌کند، به قوانين احترام مي‌گذارد و در واقع ايمني، سلامتي و شادي سفر خود را تضمين كرده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۳ دی ۱۳۹۰ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 9010-03277.193338
  • خبرنگار : 71431