وزير خارجه تركيه: به انجام مذاكرات ايران و 1+5 كمك مي‌كنيم اجازه نمي‌دهيم از خاك تركيه براي تجاوز به كشورهاي همسايه استفاده شود

وزير خارجه تركيه گفت: كاترين اشتون نظرات خود را به دفعات به صورت كتبي به ايران اعلام كرده است، من هم پيامش را به مقامات ايران اعلام كردم و آن‌ها نيز صريحا براي انجام اين مذاكرات اعلام آمادگي كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد داود اوغلو ـ وزير خارجه تركيه ـ كه به منظور انجام سفر رسمي دو روزه چهارشنبه وارد تهران شد، در نشست مطبوعاتي مشترك با وزير امور خارجه كشورمان، خاطرنشان كرد: اظهارات اشتون درباره اين كه منتظر پيام از ايران براي انجام مذاكرات است را به مقامات ايران اعلام كرديم، ايران اعلام كرد در اين‌باره نظر مثبت دارد كه مذاكرات از سر گرفته شود و گام مثبت از ديدگاه ما اين است كه هرچه سريع‌تر مذاكرات دوباره از سر گرفته شود و تركيه نيز همه كمك‌ خود را در اين مسير انجام خواهد داد.

او با اشاره به آخرين نشست ايران و 1+5 كه در ماه ژانويه سال گذشته در استانبول برگزار شد گفت: در ماه دسامبر سال گذشته با اشتون در بروكسل ديداري داشتم كه در اين ديدار مساله هسته‌يي ايران نيز مطرح شد، در ماه ژانويه سال گذشته آخرين ديدارها بين ايران و 1+5 در استانبول برگزار شده بود اما به هيچ توافقي نرسيدند و دو طرف تاكيد كردند كه در كوتاه مدت نشست ديگري برگزار كنند.

اوغلو افزود: اشتون نظرات خود را به دفعات به صورت كتبي به ايران اعلام كرده است، من هم پيامش را به صالحي اعلام كردم و صالحي نيز صريحا براي انجام اين مذاكرات اظهار آمادگي كرد.

او تاكيد كرد: آن چه كه امروز مهم است، ادامه گفت‌وگوها و مذاكرات ايران و 1+5 است و ما در اين مسير از همه گام‌هاي صلح‌آميز حمايت مي‌كنيم، اميدواريم اين مذاكرات به نتيجه خوبي برسد و شرايط ناهنجار، مقداري آرام گيرد و ايران هم بتواند در جوامع بين‌الملل روابط خوبي داشته باشد، منتظريم نتيجه اراده دو طرف را براي انجام اين مذاكرات ببينيم.

وزير خارجه تركيه هم‌چنين در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران درباره اقدامات تركيه براي يافتن مهندسان ايراني ربوده شده در سوريه گفت: اگر از ما براي كمك به تمام اتباع ايراني و ساير اتباع ديگر كشورها كمك بخواهند آماده هستيم كه كمك‌ كنيم، گفته مي‌شود آن‌ها نزد مخالفان سوريه هستند اما نمي‌دانيم چرا مخالفان سوريه را كه در تركيه حضور دارند، متهم مي‌كنند، اين مخالفان با آن‌ها يكسان نيستند.

وي توضيح داد: ما براي بازگشت سريع اين اتباع ايراني به ميهن‌شان تلاش مي‌كنيم و اطلاعاتي كه در اختيار داشتيم به طرف ايراني داديم اما در اين‌باره هيچ سندي به دست ما نيامده است.

داود اوغلو هم‌چنين درباره استقرار رادار سپر دفاعي موشكي ناتو در خاك تركيه نيز گفت: اين يك سيستم دفاعي است كه سيستم راداري زودهنگام براي امنيت ناتو محسوب مي‌شود، به هيچ عنوان اين فعاليت موضوع جديدي نيست و تاكيد مي‌كنيم به هيچ عنوان، هيچ كشوري را تهديد نكرديم و دشمني نداريم. ما هيچ كشوري را به عنوان تهديد تلقي نمي‌كنيم و دوست نداريم كه آن‌ها نيز متقابلا ما را به عنوان تهديد تلقي كنند، اخبار دروغيني كه در ارتباط با استقرار اين سامانه دفاعي در تركيه منتشر مي‌شود را مثبت ارزيابي نمي‌كنيم.

وي خاطرنشان كرد: ما به ايران اعتماد داريم و دوست داريم ايران هم به ما اطمينان داشته باشد، برخي مي‌خواهند اين موضوع را به صورت غيرواقعي جلوه دهند در حالي كه ما بارها تاكيد كرده‌ايم سياست‌هاي تركيه مبتني بر دوستي با همسايگان خود است، ما هيچ گاه ايران را به عنوان تهديد تلقي نكرده‌ايم و به هيچ عنوان فعاليت‌هايي كه كشور همسايه را ناراحت كند، در دستور نداريم، اين اقدام را انجام نداديم و نخواهيم داد.

وزير خارجه تركيه اضافه كرد: در نشست ليسبون هم تلاش كرديم ناتو اعلام كند كه اين رادار مربوط به كشور خاصي نيست، تركيه هرگز اجازه نمي‌دهد كه از خاكش براي تجاوز به كشورهاي همسايه استفاده شود، روابط ما و ايران روابط تاريخي و ديرينه است.

به گزارش ايسنا، داود اوغلو در ابتداي اين نشست با بيان اين كه گفت: از مهمان‌نوازي گرم ايران بسيار سپاسگزارم؛ خود را در اين‌جا غريبه احساس نكرديم و احساس كرديم در خانه خود هستيم. سال گذشته توافق كرديم هر سال حداقل دو بار يكديگر را ببينيم، در حاشيه ديدارهاي مختلف هم مذاكراتي داشته‌ايم و هر ماه به مناسبت‌هاي مختلف با يكديگر تماس داريم، از اين كه اولين سفرم در سال 2012 به ايران بود، خوشحالم و صالحي نيز 6 روز ديگر قرار است به آنكارا سفر كند و آن‌جا نيز با يكديگر ملاقات خواهيم داشت.

او با بيان اين كه بررسي حجم تجارت دو كشور يكي از موضوعات مورد مذاكره بود گفت: برنامه‌ريزي كرديم كه حجم مبادلات را به بيش از 15 ميليارد دلار برسانيم و هدف ما در كوتاه مدت اين است كه اين حجم تجارت حداقل به 30 ميليارد دلار افزايش يابد.

وزير خارجه تركيه روابط تجاري و فرهنگي دو كشور را عميق و گسترده خواند و تاكيد كرد: ايران و تركيه درباره تحولات منطقه رويكردهاي مشابه دارند.

داود اوغلو افزود: ما تحولات اخير در منطقه را بيداري مردمي مي‌دانيم، در تونس روند صلح‌آميزي طي شد و حكومت مردمي روي كار آمد، در مصر هم انتخابات برگزار شد و مردم به صورت گسترده در آن شركت كردند، در ليبي هم درگيري‌هاي داخلي كاسته شد است، ما از بيداري مردمي حمايت مي‌كنيم در مورد سوريه هنوز نگراني‌هاي ما برطرف نشده است.

او ادامه داد: من اين نگراني را با دوستان ايراني‌ام در ميان گذاشتم، ناظران اتحاديه عرب هم در سوريه فعال هستند، ما تمايل داريم اراده مردم بدون خونريزي و درگيري داخلي در دولت و حكومت آن‌جا شكل بگيرد.

وزير خارجه تركيه اضافه كرد: دوستان ايراني ما نصيحت‌هاي لازم را به سوريه خواهند داد.

وي به خروج نظاميان آمريكا از عراق اشاره كرد و افزود: در اين مورد موضع تركيه روشن است. براي تاسيس آينده عراق بايد دست به دست هم دهيم تا در اين كشور صلح و ثبات ايجاد شود، هيچ كمكي را دريغ نخواهيم كرد، ايران هم در اين روند مي‌تواند گام‌هاي مهمي بردارد، اميدواريم هرچه زودتر درگيري‌هاي اخير سياسي در عراق فروكش كند و به صلح و آرامش برسد.

داود اوغلو در پايان گفت: در شرايط فعلي دوره‌اي تاريخي را پشت سر مي‌گذاريم، بايد تلاش كنيم منطقه مقداري آرام گيرد، ما در اين روند كمك خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۶ دی ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 9010-00927.189570
  • خبرنگار :