مجتبي رحماندوست در نشست «هنر مقاومت»: برخي کتابهاي دفاع مقدس رکورد تيراژ را شكستهاند
مجتبي رحماندوست گفت: برخي کتابهاي دفاع مقدس از طرف دولت حمايت ميشوند و بسياري معتقدند تيراژهاي بالاي اين کتابها برگرفته از اين حمايتهاست؛ اما برخي کتابهاي دفاع مقدس تنها با تکيه بر جذابيتي که دارند، توانستهاند رکورد تيراژ کتاب را بشکنند. به گزارش ايسنا، مجتبي رحماندوست در نشستي که در حاشيه جشنواره هنر مقاومت برگزار شد، به بررسي عملکرد دستگاههاي فرهنگي هنري در زمينه هنر مقاومت پرداخت و گفت: هشت سال دفاع مقدس يکي از شاخصترين نمونههاي مقاومت محسوب ميشود و در کنار آن، ايستادگي ملت ايران در مقابل تحريمهاي جهان غرب نمونه بارزي از مقاومت است. وي افزود: هماکنون که 23 سال از پايان جنگ ميگذرد، بايد ببينيم ادبيات دفاع مقدس در چه جايگاهي قرار دارد، که اين مقوله را در ژانرهاي ادبي متفاوت ميتوان مورد بررسي قرار داد. رحماندوست در ادامه اين نشست به بررسي ژانرهاي مختلف ادبي در هنر دفاع مقدس پرداخت و با اشاره به وضعيت «رمان جنگ» در ايران اظهار کرد: اصطلاح «رمان جنگ» تا پيش از جنگ تحميلي در ايران وجود نداشت و در سال 1372 با برگزاري نخستين سمينار بررسي مسائل رمان جنگ در کرمانشاه، اين ژانر به نويسندگان ايراني معرفي شد. وي افزود: هماکنون رمان جنگ در ايران به مقولهاي شناختهشده تبديل شده است؛ ولي متأسفانه تا کنون در ايران هيچ رماني که کاملا بر وضعيت دفاع مقدس منطبق باشد، نوشته نشده است. رحماندوست در ادامه به ژانر «رمان خاطره» در ادبيات مقاومت اشاره کرد و گفت: «رمان خاطره» در تاريخ ادبيات يک ژانر محسوب ميشود؛ اما اين ژانر در ايران به گونهاي مورد استفاده قرار گرفته که تا کنون در ادبيات جهان سابقه نداشته که نمونه بارز اين ژانر در ايران، رمان «دا»ست. او درباره تفاوتهاي رمان «دا» با ديگر رمانها اظهار کرد: مهمترين ويژگي يک رمان، جذابيت آن است که رمان «دا» در تمام بخشهايش ويژگي جذابيت را دارد. در اين رمان شخصيتها، حوادث، مکان و زمان رويدادها مستند هستند و همين امر موجب تفاوت «دا» با ديگر رمانها شده است. رحماندوست گفت: اگر يک نويسنده بتواند انديشهاي را با استفاده از عنصر جذابيت به مخاطبان منتقل کند، به طور حتم کار بزرگي را انجام داده که تأثير بسياري را بر جا ميگذارد. اين مدرس دانشگاه در بخش ديگري از صحبتهايش به توليد عنوانهاي زياد کتاب با موضوع مقاومت پرداخت و گفت: جداي از بحث کيفيت آثار چاپشده، تعداد کتابهايي که در سالهاي گذشته با مقاومت و موضوع دفاع مقدس منتشر شده، بسيار زياد است که همين امر ميتواند عاملي براي گسترش فرهنگ مقاومت در ميان جامعه باشد. او ايجاد مجلات تخصصي با موضوع مقاومت را گام بزرگي در پيشبرد فرهنگ مقاومت دانست و افزود: هماکنون مجلات بسياري به صورت تخصصي به موضوع مقاومت ميپردازند و علاوه بر آن بيشتر مجلات نيز بخشي از مطالب خود را به اين موضوع اختصاص ميدهند که همين امر ميتواند در پيشبرد فرهنگ مقاومت مؤثر باشد. ايجاد مراکز دفاع مقدس با اهداف گوناگون از موارد ديگري بود که رحماندوست آن را در حفظ و پيشبرد فرهنگ مقاومت مؤثر دانست. او در ادامه به ايجاد ساعت آمادگي دفاعي در مدارس و برخي دانشگاهها اشاه کرد و گفت: اصليترين عنصر براي حفظ و خلق آثار دفاع مقدس، تجربه تازه دفاع مقدس است؛ زيرا زماني که شما از نزديک با يک جانباز شيميايي برخورد ميکنيد، بيشتر با حس و حال جنگ و تأثيرات آن آشنا ميشويد؛ پس ايجاد ساعتهاي دفاع مقدس در مدارس و دانشگاهها ميتواند موجب بهروز شدن حس مقاومت در جامعه شود. «ايجاد انگيزه مضاعف در ميان اهل قلم»، «برگزاري هفته دفاع مقدس»، ايجاد «بانک سوژه خلق رمان» و «ساختن موزههاي دفاع مقدس» از ديگر مواردي بود که رحماندوست آنها را براي حفظ ارزشهاي مقاومت و ايجاد آثاري در اين زمينه مؤثر دانست. او در بخش پاياني اين نشست به شخصيت سفيد قهرمان رمانهاي عرصه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برخي رمانهاي عرصه دفاع مقدس قهرمانهايي دارند که هيچ لايه خاکستري در شخصيت آنها ديده نميشود و شخصيتي کاملا سفيد دارند، که همين امر موجب ميشود اين شخصيتها چندان براي مخاطبان باورپذير نباشد. او افزود: هنر انتقال حسي است که تجربه شده است و اگر هنرمند احساسي را تجربه کند و در اثرش بياورد، به طور حتم در کارش موفق ميشود؛ در حاليکه اگر هنرمند اثري را تنها براي سفارشي که به او دادهاند، ايجاد کند، به هيچ وجه نميتواند در کارش موفق باشد. وي در پايان گفت: هر اثر هنري بايد داراي انديشه بوده و در درون، پيام و انديشهاي را براي مخاطب داشته باشد. انتهاي پيام