/ماهيت و فلسفه مهريه در حقوق/ يك استاد دانشگاه: بايد فرهنگ مهريه در كشور تغيير كند مجلس بايد به حمايت از استحكام خانوادهها بشتابد
يك استاد دانشگاه با بيان اينكه مهريه بايد با شراط زوج و زوجه و محيط همگوني داشته باشد، گفت: بايد فرهنگ مهريه در كشور را تغيير دهيم و به خانوادهها اطمينان دهيم كه مهريه نميتواند عامل دوام زندگي باشد بلكه علاقهي طرفين عامل دوام زندگي است. حجتالاسلام والمسلمين مرتضي چيتسازيان در گفتوگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه فلسفهي مهريه را بايد در اديان و شرايع سابق جستوجو كرد، گفت: مهريه يعني چيزي كه موجب مهر و محبت و دوستي ميشود و تعبير ديگر آن كلمه صداق است كه مظهر راستگويي، درستكاري و اينكه مرد در مقابل همسر خود صادق است. دين اسلام هم مهريه را به عنوان يك حكم تاييدي پذيرفته است. يعني مسالهاي نيست كه در اسلام تاسيس شده باشد بلكه از قبل بوده و اسلام مهر صحت بر آن زده است. اين استاد دانشگاه اظهار كرد: زوج با اجبار و اكراه تعهد پرداخت مهريه را نميپذيرد و اينكه زوج بگويد من در حال حاضر قبول ميكنم و در آينده هم نميتوانم بپردازم به معناي اجبار او نيست گرچه باور غلطي وجود دارد كه مي گويند مهر را چه كسي داده و چه كسي گرفته است اما اين قابل قبول است كه بعضيها به آينده مهريهاي كه به گردن آنهاست نميانديشند و طبق عرف و عادت آن را ميپذيرند. وي تصريح كرد: قوانين حقوق مدني در اين رابطه خيلي محكم است و اگر مهريه به طور دقيق مشخص شده باشد خللپذير نيست. مهريه ممكن است مواردي غير از پول مانند خانه، درخت و ... باشد كه همه اينها ثبت ميشود و نبايد ابهامي در مهر وجود داشته باشد. حتي اگر مهريه سفر حج باشد قابل تقديم است. چيتسازيان تصريح كرد: زوج وقتي در هنگام عقد مهر را قبول ميكند يك مسووليت مالي به عهدهي او ميآيد. همانگونه كه نفقه زوجه به عهدهي زوج است زوج بايد عندالمطالبه مهريه را بپردازد البته اگر زوج قيد كرده باشد كه عندالاستطاعه مهر را بپردازد قضيه فرق ميكند. اين حقوقدان در رابطه با «زنداني شدن زوج تا زمان اثبات اعسار او» گفت: در محاكماتي كه امام علي (ع) داشت و در رويه قضايي كه از صدور اسلام بود، همينگونه بوده است كه شخص بايد در حبس باشد تا اعسار او با بنيه ثابت شود. مهريه هم يك مسالهي مالي است كه به عهدهي زوج است و شخصي كه به باطن زندگي زوج خبير است بايد تشخيص دهد كه زوج توانايي پرداخت ندارد. وي با بيان اينكه مهريه بايد با شرايط زوج و زوجه و محيط همگوني داشته باشد، گفت: ما بايد فرهنگ مهريه را در كشور تغيير بدهيم و به خانوادهها اطمينان دهيم كه مهريه نميتواند عامل دوام زندگي باشد و عامل دوام زندگي علاقه است كه بايد در دو طرف وجود داشته باشد. چيتسازيان ادامه داد: فرهنگسازي هم به اين صورت بايد باشد كه هم صدا و سيما و رسانهها پيشگام باشند و هم علما و روحانيون دست به كار شوند تا اين فرهنگ در جامعه جا بيفتد و نهادينه شود كه مهر با اينقدر بالا نگيرند و به فكر زوجها هم باشند. اين استاد دانشگاه افزود: البته مجلس ساز و كارهايي را انديشيده است ولي به نظر من بايد در مجلس كميسيونهايي كه در رابطه با خانواده هستند دست به كار شوند و در اين زمينه قوانيني در جهت حمايت از خانواده بگذارند تا اين مسائل پيش نيايد. انتهاي پيام