با تشريح علت توقف شماره‌گذاري وانت‌پيكان معاون راهور ناجا: دولت هيچ تكليفي براي شماره‌گذاري وانت‌پيكان تعيين نكرد مشكل بين خودروساز و سازمان استاندارد است

معاون فني مهندسي پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به مصوبه اخير دولت در خصوص وانت پيكان گفت: دولت در مصوبه اخير خود توليد وانت پيكان را تا پايان سال بلامانع دانشته لذا هم‌اكنون اختلاف و مشكل بين خودروساز و سازمان استاندارد است و پليس نفع و يا نقشي در شماره‌گذاري يا عدم شماره‌گذاري وانت پيكان ندارد و صرفا به قانون عمل مي‌كند.

سرهنگ جهانگيري در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص خبرهاي اخير پيرامون توقف شماره‌گذاري وانت پيكان و موانع قانوني موجود در جهت روشن شدن موضوع و مسئوليت‌هاي سازمان‌ها و نهادهاي ذي‌ربط از جمله پليس در اين خصوص اظهار داشت: شماره‌گذاري خودروها يكي از وظايف ذاتي پليس است كه بايد براساس ضوابط و مقررات مربوطه صورت گيرد.

وي افزود: يكي از شرايط انجام شماره‌گذاري خوردوها، تاييد استاندارد خودروها از سوي سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران است ضمن اينكه براساس قانون ارتقاي كيفي توليد خودرو و ساير توليدات صنعتي وزارت صنايع مكلف به توليد خودرو استاندارد است و نيروي انتظامي نيز بايد خودروهايي را شماره‌گذاري كند كه استاندارد آنها از سوي سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تاييد شده باشد.

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا تصريح كرد: براساس مصوبه شوراي عالي استاندارد تمامي خودروهاي توليد بايد استانداردهاي 51 گانه را پاس كنند. اين در حاليست كه سازمان مذكور در ارديبهشت ماه سال جاري صراحتا اعلام كرده است وانت پيكان فاقد حد نصاب لازم از لحاظ كيفيت و ايمني بوده و ضرورت دارد تا پايان شهريور ماه سال جاري نسبت به توقف خط توليد آن اقدام شود. متعاقب آن در سي‌ام شهريور ماه نيز اعلام كرد كه خودرو وانت پيكان توليد شركت ايران خودرو موفق به اخذ تاييديه‌هاي استانداردهاي 51 گانه اجباري كشور نشده است لذا شماره گذاري خودروي مذكور از اول مهر ماه سال جاري از نظر آن سازمان ممنوع است.

ناجا بر اساس قانون از شماره‌گذاري خودروهايي كه سازمان استاندارد، استاندارد آنها را تاييد نمي‌كند منع شده است

سازمان استاندارد تا كنون هيچ نامه‌اي مبني بر استاندارد بودن وانت پيكان و لغو نامه قبلي خود رد خصوص ممنوعيت شماره‌گذاري وانت پيكان به پليس نداده است

وي افزود: براساس تبصره 1 ماده 2 قانون ارتقاي كيفي توليد خودرو نيروي انتظامي صراحتا از شماره‌گذاري خودروهايي كه استاندارد آنها از سوي سازمان مذكور تاييد نشده باشد منع شده است. بر اين اساس شماره‌گذاري خودرو وانت پيكان از ابتداي مهر ماه سال جاري تاكنون متوقف است.

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا به ايسنا گفت: همانطور كه قبلا سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ممنوعيت شماره‌گذاري وانت پيكان به علت فقدان كيفيت و ايمني از پليس را درخواست كرده است بايد براي ادامه شماره‌گذاري نيز با رعايت مفاد آيين‌نامه اجرايي قانون ارتقاي كيفي توليد خودرو، صريحا تاييديه‌هاي كيفي و ايمني خودرو مذكور را به پليس اعلام كند كه تاكنون چنين اتفاقي نيافتاده است.

شركت توليدكننده وانت پيكان همچنان به توليد خودرو فاقد استاندارد ادامه داد

هم‌اكنون اختلاف و مشكل بين خودروسازان و سازمان استاندارد است و پليس نفع و يا نقشي در شماره‌گذاري يا عدم شماره‌گذاري وانت پيكان ندارد

وي اضافه كرد: پس از اعلام ممنوعيت شماره‌گذاري اين خودرو از سوي سازمان استاندارد، پليس راهور به شركت ايران خودرو اعلام و تاكيد كرد كه هر چه سريعتر نسبت به ارتقاي كيفي خودرو و اخذ تائيديه‌هاي 51 گانه و دريافت موافقت سازمان استاندارد اقدام كند كه متاسفانه بر اساس اطلاعات واصله كارخانه سازنده بعد از آن تاريخ همچنان به توليد خودرو بدون هيچ گونه ارتقاي استانداردي مذكور ادامه داده است.

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا تصريح كرد: در آبان ماه سال جاري هيات دولت در مصوبه‌اي اعلام كرد كه «توليد خودرو وانت پيكان تا پايان سال 90 بلامانع است» در حالي كه در اين مصوبه هيچ گونه اشاره‌ و تكليفي براي شماره‌گذاري آن وجود ندارد. به عبارت ديگر مصوبه اخير هيات دولت صرفا ناظر بر توليد خودرو وانت پيكان و متوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران است. لذا هم‌اكنون اختلاف و مشكل بين خودروسازان و سازمان استاندارد است و پليس نفع و يا نقشي در شماره‌گذاري يا عدم شماره‌گذاري وانت پيكان ندارد و صرفا به قانون عمل مي‌كند.

وي تاكيد كرد: توليدكننده وانت‌پيكان بايد به افكار عمومي پاسخگو باشد كه چگونه خودرويي كه طي 7 سال گذشته تنها موفق شده 13 استاندارد را كسب كند بدون توجه به اخطارها همچنان به توليد ادامه مي‌دهد.

طرح موضوع سلب شماره‌گذاري خودروها از پليس به شوخي شبيه است

برخي آقايان تلاش مي كنند با مصاحبه‌هاي متعدد و انتشار آن از طرق مختلف در رسانه‌هاي گروهي فضاي جامعه را عليه پليس مسموم كنند

برخي از خودروسازان و آقاياني كه به عنوان روابط عمومي خودروسازان نقش بازي مي‌كنند بهتر است به جاي عوام فريبي به فكر جان مردم باشند

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا در خصوص برخي اظهارات در زمينه بررسي طرحي در مجلس براي كسب سلب شماره‌گذاري خودروها از پليس به ايسنا گفت: اين اظهارات به شوخي شبيه است چرا كه در تمام دنيا مسئوليت شماره‌گذاري پلاك انتظامي خودروها به دلايل مختلف كه مهمترين آن موضوع امنيتي است بر عهده پليس است.

وي با تاكيد بر اين كه پليس در خصوص شماره‌گذاري يا عدم شماره‌گذاري خودروها بنگاه اقتصادي نبوده و به هيچ عنوان ذينفع نيست افزود: قطعا اگر در خصوص برخي خودروها پليس از خود حساسيت به خرج مي‌دهد به جهت حفظ جان سرنشينان خودروهاست نه چيز ديگر.

معاون فني مهندسي پليس راهور ناجا با اشاره به اين كه برخي آقايان تلاش مي كنند با مصاحبه‌هاي متعدد و انتشار آن از طرق مختلف در رسانه‌هاي گروهي فضاي جامعه را عليه پليس مسموم كنند گفت: قطعا اين گونه اقدامات ذره‌اي در ماموريت‌هاي پليس خدمتگذار تاثيري نخواهد داشت.

وي در پايان تاكيد كرد: برخي از خودروسازان و آقاياني كه به عنوان روابط عمومي خودروسازان نقش بازي مي‌كنند بهتر است به جاي عوام فريبي به فكر جان مردم باشند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۵ آذر ۱۳۹۰ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 9009-15324
  • خبرنگار :